Číslo 6 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Soňou Červenou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Petr Pavlovský, kritik

(Neprávem) pozapomenutý film

TV kanál Barrandov sestavuje svou nabídku za starších filmů, cyklů a seriálů naší i zahraniční produkce. V kvalitě nijak nerozlišuje, konkrétní výběr ponechává zcela na „zákaznících“, což je u komerční stanice přirozené. V jednom aspektu však přece jen musím namítat, a to paradoxně tím více, čím přesvědčivější jsou některé dílčí umělecké aspekty prezentovaných děl. Záporná etická funkce – rozpor s obecně uznávanými mravními normami – vede nutně k poškození díla jako celku, ke snížení jeho umělecké hodnoty. Běžná prezentace takových děl, jako jsou například některé filmy Leni Riefenstahlové, Žid Süs Veita Harlana nebo některé sovětské filmy, oslavující na milionech mrtvých stojící bolševický režim, je opravdu více než sporná, je na hranici zákona. Dovedeme si třeba představit na německých obrazovkách seriál, pozitivně líčící práci gestapa? Seriál Třicet případů majora Zemana je ale totéž v bleděmodrém, však byl také vytvořen na zakázku StB. A že v něm hrál, dobrovolně – nedobrovolně, kde kdo? To přece jen vypovídá o existenční situaci lidí v totalitním státě, který měl absolutní monopol na veškerá zaměstnání svých poddaných!

Přejděme ale k těm příjemnějším stránkám programu stanice Barrandov. Pomineme-li rozhlasovou dramatickou tvorbu (rozhlasové inscenace), stává se rozhlas námětem uměleckých děl jen zřídka. Je snad rozhlasové prostředí tak málo atraktivní – ve srovnání například s prostředím televizních či filmových studií, o divadle nemluvě? Z bulvárně-komerčního hlediska snad, ale jinak? Dokazuje to například zdařilá detektivka Simona Bretta Mrtvá strana mikrofonu. Však on rozhlasák Josef Schwarz-Červinka dobře věděl, proč právě tento kousek překládá.

Tím spíše jsem v primetimu TV Barrandov v pátek 8. ledna (a při dopolední repríze následujícího dne) uvítal tragikomedií Jak se zbavit Helenky. Václav Gajer ji v roce 1967 natočil podle povídky Ilony Borské, zdramatizované Zdenkem Mahlerem. Příběh „kolegiálního žertu“, při kterém jedna z pracovnic rozhlasu (Jiřina Jirásková) za velkého gaudia ostatních volá opakovaně rozhlasovému spíkrovi (Václav Voska) a předstírá, že je jeho ctitelkou. Na genezi tohoto „vtípku“ se zjevně podílí nuda z dobové jednotvárnosti a ideologické svázanosti rozhlasového provozu, obzvláště pokud jde o zpravodajství.

Film se odehrává v tehdejší budově na Vinohradské, takže je do jisté míry i dokumentem. Jirásková bravurně hraje šarmantní emancipovanou intelektuálku, převyšující své mužské prostředí a zároveň strádající citově, jímavá postava Voskova je jejím komplementárním protějškem. Děj spěje do jakési komické a zároveň dojemné tragifrašky na způsob italských filmů (podle komedií Eduarda de Filippa), ve kterých Václav Voska daboval Marcella Mastroianniho v podobných rolích. Za jiné zmiňme konflikt ve smuteční síni – za takovou scénu by se nemusel stydět ani Vittorio de Sica.

Film je vzácným dokladem umění i dalších herců – Eduarda Cupáka, Josefa Kemra, Jana Libíčka, Violy Zinkové. Vzhledem k tomu, že dobové poměry se do filmu promítají jen stopově, stálo by možná za úvahu pokusit se dnes o aktuální rozhlasové zpracování, ve kterém by se mohlo věrohodněji pracovat s mystifikací (měnění hlasu do telefonu).

Zatímco některá kinematografická díla by si už z důvodů „společenské hygieny“ zasloužila zapomenutí, připomenutí jiných je záslužný kulturní čin. Platí to zajisté i pro fonografii, ale zde není co řešit: komerční rádia dramatickou tvorbu prakticky nevysílají.



  Za Pickwickem proti všem
 Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Krásné květy zániku

   Navštivte
 
   Muž, který učí Poláky rozumět Čechům
   Téma