|
Bravurně bezpodmínečná cílevědomost aneb BBC
Český
rozhlas se v březnu roku 2010 chystá z iniciativy svého
programového ředitele Petra Duhana na dvoudenní konferenci
v Poděbradech. Její téma má být zásadní, ba přelomové. A že se
bude toto setkání nazývat Programová konference, je pouhým
zdůrazněním zřejmého faktu, že smyslem veškeré činnosti
interních i externích pracovníků Českého rozhlasu je vysílání
čili program.
Ten však bez patřičné finanční, technologické a propagační
podpory sám o sobě neobstojí. Proto se na této konferenci bude
jistě jednat o všech souvislostech. Její podtitul – volně
citováno – zní Veřejnoprávní rozhlasové vysílání ve druhém
desetiletí 21. století aneb Pojmenujme se.
Nyní probíhají intenzivní přípravy na tuto konferenci.
Ředitelé jednotlivých divizí Českého rozhlasu, programových i
podpůrných, odevzdali do poloviny ledna 2010 své návrhy
základních tezí. Ty byly rozhlasovým vedením zpracovávány do
uceleného materiálu, který byl formou písemného podnětu vrácen
do divizí k připomínkování tak, aby se k náplni konference
mohli vyjádřit všichni kompetentní zaměstnanci. Výsledkem bude
oficiálně navržený program konference, na kterou Český rozhlas
zřejmě hodlá pozvat i zástupce svých významných partnerů
z různých oblastí současné české společnosti.
Dílčí součástí příprav byla i služební cesta, která mne
zavedla do patrně nejrespektovanějšího veřejnoprávního média
na světě. Dovolte mi podělit se s vámi o některé postřehy,
které mohou být jak zajímavým čtením, tak snad i inspirací.
Má to ještě smysl?
Londýnské
letiště Heathrow, to je občanské mraveniště, křižovatka
lidských osudů, kde jste jednou z tisíců letenek, bloudících
nekonečným prostorem třeba až k ekumenické kapli. První náraz
s bezpečnostními opatřenými je zábavný i drsný zároveň: při
prohlídce vás svléknou z kabátu, saka i bot a pečlivě
prohmatají. Čas se vleče, fronta neubývá... Aspoň že osobní
kontrolu provádí půvabná Jamajčanka v uniformě! Těším se, ale
těsně přede mnou ji vystřídá tělnatý Ind, zbrocený potem a
nevrlý. Všude kolem naprosto multikulturní společnost, barvitý
mix ras a životních postojů, názorů, návyků. Jak tento „tavicí
tyglík“, tuto hemživou směs, může oslovit – ne-li vzájemně
propojit – rozhlas (či televize) veřejné služby? Má ještě na
prahu nového tisíciletí smysl, a pokud ano, tak jaký?
U pardálů veřejnoprávnosti
Sako se umí nosit až ve čtvrté generaci – tak zní, tuším,
poněkud toporný překlad anglického úsloví, které však v sobě
ukrývá hluboce pravdivé jádro. Už napohled je The Bush House,
dosavadní sídlo rozhlasové „větve“ BBC, solidní budovou na
prahu proslulé Regent Street, vlnící se až k Picadilly Circus
a křížící proslulou Oxford Street s jejím prý nejkrásnějším
obchodním domem v Británii – jmenuje se Selfridge a právě
oslavil své století.
Záviděníhodná
kontinuita na člověka však dýchne především uvnitř. Atmosférou
pracovních týmů a podmínek. Nejen že Británie má jak známo
nejdelší tradici demokracie na světě. Především, a to si zde
člověk záhy uvědomí, se její moderní dějiny nelámaly co dvacet
let tak, jak tomu bylo u nás – a doufejme, že znovu nebude,
protože se syčáky se přitom vždy vymete i nová elita, sotva se
něco naučila.
Také v BBC zajisté probíhá generační výměna, ale uměřeně a
džentlmensky: starým „pardálům veřejnoprávnosti“ se mládí
nevysmívá, natož aby je likvidovalo. Strategie je jiná,
zřetelná. V zákulisí, tam, kde se rozhoduje o programu,
ponechme zkušené matadory, ale navenek, před veřejnost a na
jednání s politiky, vystavme dynamické jedince kolem
čtyřicítky, mezi něž patří třeba generální rozhlasový ředitel
Tim Davie. Ti totiž rozptýlí nebezpečný pocit, zrádný veřejný
obraz, který je pro rozhlas v moderním světě zničující: že
rádio je „starý vynález pro staré lidi...“
Chytrost nejsou žádné čáry
Neřekl
bych, že v BBC pracují oproti Českému rozhlasu či České
televizi výjimeční géniové. Jenom si zřejmě dokáží tu a tam
sednout, dát hlavy dohromady, nastínit výčet okolností,
v nichž působí – a podle toho jednat. Žije ve Velké Británii
mnohem víc lidí než v malých zemích typu Česka? Výborně, pak
vybereme na koncesionářských poplatcích dostatek prostředků a
nemusíme posluchače obtěžovat reklamou. Jenže lidé mají právo
přesně vědět, jak s jejich penězi nakládáme. A tak v
infozdrojích BBC najdete mimo jiné „koláč“, z něhož zřetelně
vyplývá, kam se investuje a proč. Asi sedmdesát procent do
televize, sedmnáct procent do rozhlasu, osm procent do
digitalizace a pět procent do internetu.
Přehledně, bez ostrých loktů a politických „strýčků“ všeho
druhu, se také v BBC zamysleli nad tím, kolik vlastně mají
k dispozici analogových kmitočtů a jak – a pro koho, s jakým
výhledem do budoucna – na nich vybudují síť stanic. Vycházejí
přitom ze základních pravidel, na nichž je vybudována
veřejnoprávnost: informovat, vzdělávat, bavit, podporovat jak
vlastenectví, tak úctu k menšinám, vyhledávat národní talenty
a zároveň „přivádět svět k nám domů“ neboli rozšiřovat obzory.
Pět a pět je deset
Každá z deseti základních stanic, ale i mnohé regionální, tak
zodpovědně činí a umí to průhledně zdůvodnit. Pět z nich je
analogových, pět digitálních – a vzájemně se buď doplňují, či
naopak působí v promyšleném kontrapunktu, aby vcelku ukojily
široký sociální vějíř svých „klientů“, svých posluchačů.
BBC 1 nabízí poměrně stručné zpravodajství či publicistiku a
hodně mladé, objevné hudby: cílí na populaci ve věku 19 až 35
let, kdy lidé ukotvují svou hodnotovou orientaci.
Zdaleka
nejposlouchanější BBC 2 je „lidovka“, plná popmusic a zábavy,
nejenom ve skečích či sitkomech, ale i způsobem uvolněné
moderace.
BBC 3 si představte jako vznešenější Vltavu, zaměřenou
především na vážnou hudbu, s nevelkým podílem náročného
uměleckého slova.
BBC 4, to je – s podporou vysílání na dlouhé vlně – stanice
mluveného slova: obsažné zpravodajství, analýzy, hloubkové
rozhovory, politika v širším společenském kontextu včetně (u
nás nepředstavitelných) parodií.
A konečně BBC 5 vysílá – věřte nevěřte – od rána do noci sedm
dní v týdnu jen a jen sport; londýnští taxikáři, jak mohu
dosvědčit, neposlouchají nic jiného a debata o Petru Čechovi
láme konverzační ledy.
Digitální vysílání pečuje, řeklo by se, o menšiny. Cílí na
obyvatelstvo s kořeny v asijských zemích a kultuře, na
spoluobčany černé pleti s jejich sociálními specifiky, ovšem
ale také na děti, které přece rádio nebudou poslouchat jinak
než přes počítač či iPod nebo mobil, a také využívá bohatého
archivu. Obecně však platí, že digitalizace nepostupuje tak
svižně, jak technokraté doufali, a z toho vyplývá další
pozoruhodný aspekt činnosti BBC.
Nejsme ghetto vyvolených
Ano, řekli mi tam, s „priváty“ jsme v nemilosrdném
konkurenčním boji o publikum, také na nás přes své lobbisty
žalují u politiků, také by chtěli docílit převodu penězotoku
od koncesionářů ve svůj prospěch. Ale my se s nimi zároveň
musíme spojit a také to činíme, máme-li přesvědčit průmysl, že
musí podpořit digitalizaci například novými rozhlasovými
přijímači do aut a do volného prostoru, protože jinak
inovujeme příliš draze a do prázdna...
Naopak,
a to mě také velmi zaujalo, trošku couvají v rozvoji svých
podpůrných služeb na webu: tam se totiž otevírá další bitevní
pole v době, kdy se noviny neprodávají, kdy tiskoví magnáti
jako Murdoch chtějí zpoplatnit internet a zuří, že se jim tam
veřejná elektronická služba „tlačí“ zdarma, přestože její
zákonné poslání a snad i vymezení je jiné. Proč, usnesl se top
management BBC, provokovat přespříliš? A tak je web zásadně
podporou vysílání, a navíc leccos vizuálního nabízí komerčnímu
tisku zdarma, v rámci dobrých vztahů na trhu.
Zkrátka a dobře, i tak mocný gigant, jakým British
Broadcasting Corporation stále je, vysílá do světa pokorný
signál, že vnímá jednadvacáté století, období krize a právo
konkurence přežít v tržních podmínkách. Je rovněž otevřeno
jednáním s politiky, kde sice stojí tvrdě na svých základních
principech, ale neuzavírá se ublíženecky do ghetta vyvolených,
a nekoleduje si tak o malér.
Není náhodou, co mi v BBC řekli na rozloučenou: „Všimni si
zvenčí, že náš dům svým oblým, zeštíhleným průčelím připomíná
loď rozrážející rozbouřené vody. Ale v žádném případě není a
ani nebude Titanikem...“
Jiří Vejvoda, ředitel ČRo 2 – Praha |