Číslo 8 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s reportérem.
Stanislavem Motlem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 


Bravurně bezpodmínečná cílevědomost aneb BBC

The Bush House, dosavadní sídlo rozhlasové „větve“ BBC, je solidní budovou na prahu proslulé Regent StreetČeský rozhlas se v březnu roku 2010 chystá z iniciativy svého programového ředitele Petra Duhana na dvoudenní konferenci v Poděbradech. Její téma má být zásadní, ba přelomové. A že se bude toto setkání nazývat Programová konference, je pouhým zdůrazněním zřejmého faktu, že smyslem veškeré činnosti interních i externích pracovníků Českého rozhlasu je vysílání čili program.
Ten však bez patřičné finanční, technologické a propagační podpory sám o sobě neobstojí. Proto se na této konferenci bude jistě jednat o všech souvislostech. Její podtitul – volně citováno – zní Veřejnoprávní rozhlasové vysílání ve druhém desetiletí 21. století aneb Pojmenujme se.
Nyní probíhají intenzivní přípravy na tuto konferenci. Ředitelé jednotlivých divizí Českého rozhlasu, programových i podpůrných, odevzdali do poloviny ledna 2010 své návrhy základních tezí. Ty byly rozhlasovým vedením zpracovávány do uceleného materiálu, který byl formou písemného podnětu vrácen do divizí k připomínkování tak, aby se k náplni konference mohli vyjádřit všichni kompetentní zaměstnanci. Výsledkem bude oficiálně navržený program konference, na kterou Český rozhlas zřejmě hodlá pozvat i zástupce svých významných partnerů z různých oblastí současné české společnosti.
Dílčí součástí příprav byla i služební cesta, která mne zavedla do patrně nejrespektovanějšího veřejnoprávního média na světě. Dovolte mi podělit se s vámi o některé postřehy, které mohou být jak zajímavým čtením, tak snad i inspirací.

Má to ještě smysl?

Diskžokej John Peel (1939–2004), jedna z legend rozhlasové BBC, ovlivnil dějiny moderní hudby více než lecjaký muzikant. Na stanice BBC Radio One vysílal již od roku 1967.Londýnské letiště Heathrow, to je občanské mraveniště, křižovatka lidských osudů, kde jste jednou z tisíců letenek, bloudících nekonečným prostorem třeba až k ekumenické kapli. První náraz s bezpečnostními opatřenými je zábavný i drsný zároveň: při prohlídce vás svléknou z kabátu, saka i bot a pečlivě prohmatají. Čas se vleče, fronta neubývá... Aspoň že osobní kontrolu provádí půvabná Jamajčanka v uniformě! Těším se, ale těsně přede mnou ji vystřídá tělnatý Ind, zbrocený potem a nevrlý. Všude kolem naprosto multikulturní společnost, barvitý mix ras a životních postojů, názorů, návyků. Jak tento „tavicí tyglík“, tuto hemživou směs, může oslovit – ne-li vzájemně propojit – rozhlas (či televize) veřejné služby? Má ještě na prahu nového tisíciletí smysl, a pokud ano, tak jaký?

U pardálů veřejnoprávnosti

Sako se umí nosit až ve čtvrté generaci – tak zní, tuším, poněkud toporný překlad anglického úsloví, které však v sobě ukrývá hluboce pravdivé jádro. Už napohled je The Bush House, dosavadní sídlo rozhlasové „větve“ BBC, solidní budovou na prahu proslulé Regent Street, vlnící se až k Picadilly Circus a křížící proslulou Oxford Street s jejím prý nejkrásnějším obchodním domem v Británii – jmenuje se Selfridge a právě oslavil své století.
Další ze symbolů BBC, novinář Alistair Cook (1908–2004), byl autorem a protagonistou rozhlasové show Dopis z Ameriky. Pořad byl vysílán nepřetržitě 58 let.Záviděníhodná kontinuita na člověka však dýchne především uvnitř. Atmosférou pracovních týmů a podmínek. Nejen že Británie má jak známo nejdelší tradici demokracie na světě. Především, a to si zde člověk záhy uvědomí, se její moderní dějiny nelámaly co dvacet let tak, jak tomu bylo u nás – a doufejme, že znovu nebude, protože se syčáky se přitom vždy vymete i nová elita, sotva se něco naučila.
Také v BBC zajisté probíhá generační výměna, ale uměřeně a džentlmensky: starým „pardálům veřejnoprávnosti“ se mládí nevysmívá, natož aby je likvidovalo. Strategie je jiná, zřetelná. V zákulisí, tam, kde se rozhoduje o programu, ponechme zkušené matadory, ale navenek, před veřejnost a na jednání s politiky, vystavme dynamické jedince kolem čtyřicítky, mezi něž patří třeba generální rozhlasový ředitel Tim Davie. Ti totiž rozptýlí nebezpečný pocit, zrádný veřejný obraz, který je pro rozhlas v moderním světě zničující: že rádio je „starý vynález pro staré lidi...“

Chytrost nejsou žádné čáry

Ve čtyřicátých letech 20. století pracoval pro BBC i George Orwell, který později proslul jako autor legendárních románů Farma zvířat a 1984Neřekl bych, že v BBC pracují oproti Českému rozhlasu či České televizi výjimeční géniové. Jenom si zřejmě dokáží tu a tam sednout, dát hlavy dohromady, nastínit výčet okolností, v nichž působí – a podle toho jednat. Žije ve Velké Británii mnohem víc lidí než v malých zemích typu Česka? Výborně, pak vybereme na koncesionářských poplatcích dostatek prostředků a nemusíme posluchače obtěžovat reklamou. Jenže lidé mají právo přesně vědět, jak s jejich penězi nakládáme. A tak v infozdrojích BBC najdete mimo jiné „koláč“, z něhož zřetelně vyplývá, kam se investuje a proč. Asi sedmdesát procent do televize, sedmnáct procent do rozhlasu, osm procent do digitalizace a pět procent do internetu.
Přehledně, bez ostrých loktů a politických „strýčků“ všeho druhu, se také v BBC zamysleli nad tím, kolik vlastně mají k dispozici analogových kmitočtů a jak – a pro koho, s jakým výhledem do budoucna – na nich vybudují síť stanic. Vycházejí přitom ze základních pravidel, na nichž je vybudována veřejnoprávnost: informovat, vzdělávat, bavit, podporovat jak vlastenectví, tak úctu k menšinám, vyhledávat národní talenty a zároveň „přivádět svět k nám domů“ neboli rozšiřovat obzory.

Pět a pět je deset

Každá z deseti základních stanic, ale i mnohé regionální, tak zodpovědně činí a umí to průhledně zdůvodnit. Pět z nich je analogových, pět digitálních – a vzájemně se buď doplňují, či naopak působí v promyšleném kontrapunktu, aby vcelku ukojily široký sociální vějíř svých „klientů“, svých posluchačů.
BBC 1 nabízí poměrně stručné zpravodajství či publicistiku a hodně mladé, objevné hudby: cílí na populaci ve věku 19 až 35 let, kdy lidé ukotvují svou hodnotovou orientaci.
Václav Moravec (1974) byl od února 2001 do ledna 2006 redaktorem a moderátorem české sekce rádia BBC. Proslulým se stal především jeho pořad Interview BBC.Zdaleka nejposlouchanější BBC 2 je „lidovka“, plná popmusic a zábavy, nejenom ve skečích či sitkomech, ale i způsobem uvolněné moderace.
BBC 3 si představte jako vznešenější Vltavu, zaměřenou především na vážnou hudbu, s nevelkým podílem náročného uměleckého slova.
BBC 4, to je – s podporou vysílání na dlouhé vlně – stanice mluveného slova: obsažné zpravodajství, analýzy, hloubkové rozhovory, politika v širším společenském kontextu včetně (u nás nepředstavitelných) parodií.
A konečně BBC 5 vysílá – věřte nevěřte – od rána do noci sedm dní v týdnu jen a jen sport; londýnští taxikáři, jak mohu dosvědčit, neposlouchají nic jiného a debata o Petru Čechovi láme konverzační ledy.
Digitální vysílání pečuje, řeklo by se, o menšiny. Cílí na obyvatelstvo s kořeny v asijských zemích a kultuře, na spoluobčany černé pleti s jejich sociálními specifiky, ovšem ale také na děti, které přece rádio nebudou poslouchat jinak než přes počítač či iPod nebo mobil, a také využívá bohatého archivu. Obecně však platí, že digitalizace nepostupuje tak svižně, jak technokraté doufali, a z toho vyplývá další pozoruhodný aspekt činnosti BBC.

Nejsme ghetto vyvolených

Ano, řekli mi tam, s „priváty“ jsme v nemilosrdném konkurenčním boji o publikum, také na nás přes své lobbisty žalují u politiků, také by chtěli docílit převodu penězotoku od koncesionářů ve svůj prospěch. Ale my se s nimi zároveň musíme spojit a také to činíme, máme-li přesvědčit průmysl, že musí podpořit digitalizaci například novými rozhlasovými přijímači do aut a do volného prostoru, protože jinak inovujeme příliš draze a do prázdna...
V BBC myslí i na mladší posluchače, kteří přece rádio nebudou poslouchat jinak než přes počítač či iPod nebo mobilNaopak, a to mě také velmi zaujalo, trošku couvají v rozvoji svých podpůrných služeb na webu: tam se totiž otevírá další bitevní pole v době, kdy se noviny neprodávají, kdy tiskoví magnáti jako Murdoch chtějí zpoplatnit internet a zuří, že se jim tam veřejná elektronická služba „tlačí“ zdarma, přestože její zákonné poslání a snad i vymezení je jiné. Proč, usnesl se top management BBC, provokovat přespříliš? A tak je web zásadně podporou vysílání, a navíc leccos vizuálního nabízí komerčnímu tisku zdarma, v rámci dobrých vztahů na trhu.
Zkrátka a dobře, i tak mocný gigant, jakým British Broadcasting Corporation stále je, vysílá do světa pokorný signál, že vnímá jednadvacáté století, období krize a právo konkurence přežít v tržních podmínkách. Je rovněž otevřeno jednáním s politiky, kde sice stojí tvrdě na svých základních principech, ale neuzavírá se ublíženecky do ghetta vyvolených, a nekoleduje si tak o malér.
Není náhodou, co mi v BBC řekli na rozloučenou: „Všimni si zvenčí, že náš dům svým oblým, zeštíhleným průčelím připomíná loď rozrážející rozbouřené vody. Ale v žádném případě není a ani nebude Titanikem...“

Jiří Vejvoda, ředitel ČRo 2 – Praha



  Xaver: Den hněvu nadešel
 Jak to slyší Přemysl Hnilička
 
   Zádušní mše za psychiky

   Nalaďte si
 
   Po skryté stopě
   Pořiďte si