Číslo 16 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s písničkářkou.
Radůzou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 



Zdeňkovi Sýkorovi k devadesátinám

Po patnácti letech se do výstavních sálů pražské Městské knihovny vrací dílo českého umělce s nezpochybnitelným světovým renomé – Zdeňka Sýkory; některá jeho díla ostatně musela Galerie hlavního města Prahy zapůjčovat ze zahraničních sbírek a institucí, včetně pařížského Centre Pompidou.

Díla Zdeňka Sýkory, českého umělce s nezpochybnitelným světovým renomé, hostí do  2. května výstavní sály pražské Městské knihovnyOd minulé výstavy se samozřejmě prohloubily reflexe a posunuly úhly pohledu na vnímání autorova díla, nezměnil se však výchozí fakt, že Zdeněk Sýkora je předním experimentátorem v oblasti výtvarného jazyka, stejně jako průkopníkem počítačového umění u nás. K jeho devadesátým narozeninám byla takto připravena velkorysá retrospektiva, do níž kurátor Pavel Kappel během dvouletého výzkumu Sýkorova díla zahrnul ty nejlepší obrazy a objekty za minulých padesát let.
Lze říci, že navzdory dlouhým letům tvůrčího rozmachu a – alespoň v posledním dvacetiletí – časté výstavní prezentace Sýkorovy tvorby, stejně jako navzdory jeho světovému renomé, se jeho dílo dodnes potýká s nepochopením a to i u častých návštěvníků výstavních síní. Nakolik v tom hraje roli příklon českého publika k lyrickému, dionýskému (nikoli tedy konstruktivistickému, apollinskému) pólu tvorby, výstižně nazřený již v eseji Jaroslava Seiferta při příležitosti udělení Nobelovy ceny, je tématem, zasluhujícím si dnes nových připomínek. Ostatně i řada předchozích interpretací Sýkorovy tvorby trpí nepřesnými východisky, jež jeho nesrovnatelné struktury chápaly jako „produkt náhody či počítače“. Jisté je, že o konstruktivním umění se dnes uvažuje ve zcela jiných kontextech, je více chápáno jako svébytný výraz objektivizace skutečnosti.
Skrze konvolut nejranějších děl výstava dokládá, že Sýkoru vždy zajímaly vztahy tvarů, barev a prostoru, že jeho tehdejší tvorba zahrnovala vlivy fauvismu a suprematismu, ale i to, jak svou malířskou citlivost průběžně kultivoval v přírodě. Každý jeho nový obraz vždy vychází z předchozí realizace, aby zároveň naznačoval další tvárné možnosti. Lze říci, že jeho díla jsou stejnou měrou spontánní jako promyšlená (může nás takto překvapit, že chef d‘oeuvre výstavy, slavnou Linii č. 24, vytvářel po celý rok, Linie 220, s příznačným podtitulem Poslední soud, jej zase stála půl roku vyčerpávajícího úsilí). Zvolený racionální systém, vyúsťující v celý „soubor pravidel“, malíř nepoužíval mechanicky ale intuitivně, aby jím co nejpřesvědčivěji vyjádřil prožitou emoci. Sýkorova tvorba i způsob myšlení odkazuje k archetypálním pocitům, přítomným ve všech vývojových fázích. Sám jako příklad takových inspiračních zdrojů uvádí kmitající sluneční reflexy ve vodní hladině, šumění větví, chvění listí na stromech či pohyb mraků na obloze... Opominout nelze ani bytostnou souvztažnost jeho díla s hudbou, jež je stejně tak svázána se systémem a kombinatorickými principy. Při vytváření svých linií bere muzikálně cítící malíř v potaz jejich harmonické vztahy a modulaci, ve druhém významovém plánu však tematizuje i samotný proces jejich vzniku.
Závěrem připomeňme ještě jeden inspirační až iniciační moment. Počátkem let šedesátých Sýkoru (stejně jako jeho generační výtvarné blížence, Václava Boštíka a Karla Malicha) oslovila populárně vědecká kniha Fyzika jako dobrodružství poznání z pera dvojice Albert Einstein a Leopold Infeld. Stojí za to ji v tomto kontextu znovu otevřít, třeba právě kvůli pasážím, týkajícím se důsledků takzvaného Brownova pohybu. Jakkoli je dílo Zdeňka Sýkory pro většinu z nás stále jen těžko čitelné, může se příslušná „teorie náhodného střetávání těkavých mikročástic v kapalném či plynném médiu“ stát intuitivním vodítkem pro vnímání většiny jeho obrazů. Neboť náhodnost je – v relativistickém pojetí Einsteinově i Sýkorově – prostředkem k dosažení „vyššího řádu“.

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný teoretik

Foto Martin Polák



  Jak se čte, když se nečte
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Stylotvorný John Coltrane

   
Nalaďte si        
 
   Naši na vlnách z Met
   
Téma