Číslo 16 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s písničkářkou.
Radůzou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 




Radůza, písničkářka

V říjnu minulého roku jste se po mateřské dovolené vrátila na koncertní pódia. Stýskalo se vám po posluchačích?

Asi mi to nebudete věřit, ale nestýskalo. V průběhu toho půldruhého roku, kdy jsem nehrála, jsem řešila velmi těžké životní zkoušky. Na stýskání jsem prostě neměla čas.

Mateřskou jste si nakonec prodloužila. V červnu 2007 se vám narodil chlapec a zhruba před rokem děvčátko. Řada vašich kolegyň z umělecké branže by to brala jako riziko – sejde z očí, sejde z mysli...

Při prvním těhotenství ta pauza nebyla tak dlouhá. Hrála jsem až do osmého měsíce, a když byly synkovi tři měsíce, už jsem koncertovala zase. Druhá pauza byla delší, ale jak jsem naznačila, to, jestli na mě někdo zapomene nebo jak těžké bude vrátit se na scénu, bylo až to poslední, na co jsem si vzpomněla.

Změnily vám děti náhled na život, na jeho filozofii?

Ne. Hodnoty zůstaly stejné, zůstaly i na stejném místě v žebříčku, jen jsem nekompromisnější a daleko častěji říkám ne. Mnohem pečlivěji si vybírám, co budu dělat a s kým, protože život je krátký a já chci co nejvíc z toho času strávit se svými dětmi. Ostatní není důležité.

Co jste dětem „pouštěla“ v době těhotenství a co jim zní doma dnes?

Myslím, že poslouchaly a poslouchají hlavně moji muziku, protože chtě nechtě musejí být u toho, když cvičím a skládám. A aby se jim tak docela nezkazil vkus, posloucháme i něco jiného... Vždycky si něco oblíbí a vyžadují to nějakou dobu stále dokola. Takhle mě už vytáčejí s Bolerem, Bachovými sólovými sonátami, několika deskami, které jsem si přivezla z Polska, a tureckým folklorem. Poslední móda jsou gramofonové desky – protože Krteček přece taky poslouchá gramofon... (smích)

A jak se narození potomků promítlo do vašich písniček? Jedna z vašich nových skladeb, Jako zázrakem spíš, je působivá ukolébavka...

Vlastně všechny písničky na poslední desce jsem napsala pro svoji rodinu.

Převládá názor, že nová deska je vaší dosud nejintimnější zpovědí. Vnímáte to tak i vy sama? Co nového jste na sebe prozradila?

Ano, je to velmi intimní zpověď. Otevřeně vyprávím o svém strachu, pochybách a o těch nejtěžších chvílích, které mi život připravil.

Oproti předchozí nahrávce V salonu barokních dam se na novém albu opět doprovázíte převážně na akordeon. Považujete stále harmoniku za svůj „erbovní“ nástroj?

Asi ano. Mám harmoniku moc ráda. Těšil mě i ten návrat k jednoduchosti. Mohla jsem se víc soustředit na texty.

V posledním rozhovoru pro Týdeník Rozhlas jste uvedla, že písničky na album vznikají zpravidla dva roky. Bylo to tak i v případě nové desky, nebo jsou na ní třeba i starší fragmenty?

Jsou to písničky za poslední rok a půl. Ty, které byly starší, jsem nakonec nezařadila, byly z jiného životního období. Taky jsem si říkala, že jsou ta moje alba moc dlouhá, že je na čase začít krátit. Takže jsem zařadila jen sedmnáct písniček.

Své nové album jste si opět sama produkovala a dokonce i vydala. Vychází na značce Radůza Records.

Ano, i tím je pro mne ta deska zvláště významná. Napsala jsem texty, melodie, vybrala muzikanty, nahrávací studio, ujala jsem se produkce i zvukové režie. Taky jsem nafotila snímky na obal a do bukletu, rozhodla, která bude u jaké písničky zalomená, založila jsem vlastní společnost, vymyslela si logo – a vydala desku...

Solitérka každým coulem...

Nikdy jsem nebyla kolektivní typ a v žádném kolektivu jsem nedošla velké obliby. Moje přirozenost mě vede k tomu, abych většinu věcí, které dělat mohu, dělala sama. Spolupráci se svým někdejším vydavatelem, společností Indies MG, jsem ale nezpřetrhala docela, Miloš Gruber se mi stará o propagaci a distribuci.

Vaše samostatnost vlastně moc nepřekvapí – s výjimkou začátků, v nichž vám stála nablízku Zuzana Navarová, jste vždy měla vše, co se vaší hudby i prezentace týká, ve svých rukách. Přesto: nechybí vám někdy konzultace, poradní hlas?

O tom, jestli mi chybí, nebo nechybí poradní hlas, nemám čas přemýšlet. Písničky píšu a aranžuju pudově, rozum se tam moc nezapojuje... Takže mi poradní hlas asi nechybí. Chybí mi Zuzana.

Milan Šefl

Foto Alena Hrbková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 13. dubna.



  Jak se čte, když se nečte
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Stylotvorný John Coltrane

   
Nalaďte si        
 
   Naši na vlnách z Met
   
Téma