|
Naši
na vlnách z Met
Rozhlasové přenosy z Metropolitní opery v New Yorku obohacují
nejen posluchače ČRo 3 – Vltava a nejen dnes. Vůbec první
přenos se zdařil již před sto lety, 13. ledna 1910, kdy
američtí průkopníci radiofonie vysílali z Met signál pro
sluchátka krystalek až (!) do New Jersey. V historickém večeru
zpívali v Komediantech Enrico Caruso a v Sedláku kavalíru Ema
Destinnová. Žádný záznam se nepořizoval a pokus se neopakoval.
Všech dalších téměř dvě stě padesát vystoupení Emy Destinnové
na scéně Met tak zůstalo bez doteku s rozhlasem – včetně
newyorských premiér Nížiny, La Wally, Prodané nevěsty,
Germanie, Pikové dámy a světové premiéry Děvčete ze zlatého
Západu.
Dvou vynikajících tenoristů ze Zemí koruny české, kteří
působili v Met v téže době, se rozhlas nedotkl vůbec. Karel
Burian zde zpíval v letech 1906–1913 více než stodvacetkrát
nejnáročnější úlohy: Tannhäusera, Lohengrina, Siegfrieda,
Heroda, Tristana, Siegmunda, Florestana, Logeho a Parsifala.
Leo Slezak zde zpíval od roku 1909 po čtyři sezony rovněž více
než stokrát, především Otella, Tannhäusera a Manrica, ale také
Stolzinga, Radama a Stradellu. Rozhlas nezprostředkoval – to
opravdu nemohl – ani výkony českých choreografů na zdejší
scéně, Ottokara Bártíka a Augustina Bergera.
Konečně v přímém přenosu
Do sítě amerických rozhlasových stanic, která poté vznikla a
rostla, se opera vysílala častěji až od prosince 1931. V roce
1932, památném pro četnost rozhlasových přenosů, konečně došlo
i na splátku dluhu vůči českým zpěvákům. Od té doby se na
vysílání z Met podíleli téměř všichni umělci z českých zemí,
jejichž dráha se dotkla nejslavnějšího operního divadla
amerického kontinentu. V přímém přenosu tak konečně zazněl i
alt pražské rodačky Ernestiny Schumannové-Heinkové, angažované
již roku 1899. Šestašedesátkrát zde zpívala Ortrudu a dalších
šestnáct rolí ve více než dvou stovkách večerů. Na konci její
umělecké dráhy, v únoru a březnu 1932, přenášel rozhlas
alespoň její Erdu ve Zlatu Rýna a v Siegfriedovi.
Z další generace pěvců narozených v našich zemích nastoupila
do Met v listopadu 1921 Maria Jeritza (Jedličková), rodem
z Brna. Debutovala v Mrtvém městě, proslula jako Tosca, Thais,
Fedora, Minnie i Carmen, zpívala v Bludném Holanďanu,
Tannhäuseru, Lohengrinu a Růžovém kavalíru, v prosinci 1924
zdet premiérovala Jenůfu, poté i Turandot, Violantu a
Egyptskou Helenu. Ačkoli zpívala v Met téměř
třistapadesátkrát, rozhlasový přenos ji zastihl také až při
posledním vystoupení – v úloze Alžběty v Tannhäuseru
v prosinci 1932.
Nepřehlédnutelnou stopu zanechal za oceánem i český basista
Pavel Ludikar (Vyskočil), rodem z Prahy, známý též v Jižní
Americe. V Met zpíval mimo jiné v Turandot, Kouzelné flétně,
Romeovi a Julii, Pelléovi a Melisandě, Andreovi Chénierovi a v
Hoffmannových povídkách – celkem 220 představení. Rozhlasové
přenosy jej zastihly zmíněného roku 1932 v Sadkovi a v
Afričance.
Početněji šířil rozhlas z Met výtečně školený soprán
terezínské rodačky Marie Müllerové v přenosech Lohengrina,
Simona Boccanegry, Dona Giovanniho, Bohémy a Tannhäusera.
Zpívala zde také Mařenku, Mimi, Agátu, Aidu, Evičku,
Butterfly, Oktaviána a první Dorotku ve Švandovi dudákovi. Se
souborem Met vystoupila téměř dvěstěkrát.
„Prodanka“ za mořem
V květnu
1937 zazněla v rozhlasovém přenosu z Met poprvé česká opera –
Prodaná nevěsta. Anglicky zpívanému představení s americkými
pěvci se dokonce dostalo trvalého záznamu. Dirigoval Wilfred
Pelletier. Můžeme jen litovat, že obnovené nastudování v únoru
1941 s Jarmilou Novotnou v roli Mařenky už nemělo štěstí ani
na záznam, ani na přenos. Okouzlující česká sopranistka však
stála u prvního z následující dlouhé řady přímých vysílání z
Met, kterou po více než šest desetiletí podporovala společnost
Texaco. V prosinci 1940 zpívala Cherubína ve Figarově svatbě a
během šestnácti sezon na zdejší scéně se účastnila celkem
jednadvaceti dalších rozhlasových přenosů: sedmkrát ve
Figarově svatbě, čtyřikrát v Růžovém kavalíru, dvakrát v
Kouzelné flétně, Donu Giovannim a Hoffmannových povídkách a
také v Orfeovi a Eurydice, Traviatě, Zlatu Rýna a Netopýru.
Většina z těchto večerů byla zvukově zaznamenána.
Od roku 1941 působil v Met další pražský rodák, tenorista Kurt
Baum. Se zdejším souborem zpíval ve více než třech stech
padesáti operních představeních – nejčastěji byl Radamem,
Manricem, Italským pěvcem v Růžovém kavalíru a Donem José.
V Normě byl dvakrát partnerem Marie Callasové. Zpíval v téměř
třiceti rozhlasových přenosech, naposled při galavečeru
v dubnu 1966.
Bariéry hranic násilně rozděleného světa jako první překonala
výjimečností svého hlasu dramatická sopranistka Ludmila
Dvořáková, pocházející z Kolína. Do Met byla pozvána v roce
1966 s Leonorou z Fidelia a i dál vystupovala pouze
v nejnáročnějších úlohách: jako Isolda, Ortruda, Chrysothemis
a Senta – rozhlas však přenášel její hlas pouze v únoru 1968
v představení Lohengrina.
Další čeští umělci působící v Met zůstávali v té době v
rozhlasových přenosech (opět) nutně „neslyšitelní“. Například
výtvarník scény Josef Svoboda, který se podílel na Carmen,
Sicilských nešporách a Prodané nevěstě, a právě na této opeře
s ním spolupracující výtvarník kostýmů Jan Skalický a
choreograf Pavel Šmok.
Nejen Mahler
Třetím z dirigentů narozených v českých zemích – počítáme-li i
rodáka z Kališť Gustava Mahlera a rodáka z Prahy Georga
Schicka – , kteří v Met působili, byl Rafael Kubelík, rodem
z Býchor, první skutečný hudební ředitel této prestižní scény.
S Met spolupracoval pouze krátce, v letech 1973–1974, ale
zanechal dodnes připomínanou, kvalitativně hlubokou stopu také
v prvních stereofonních přenosech svých nastudování Trójanů
v Kartágu a v Soumraku bohů. Gustava Mahlera rozhlas do roku
1910 nezastihl, George Schick dirigoval v letech 1958–1969
devět rozhlasových přenosů.
S hostujícím operním souborem z Hamburku stanula na scéně Met
roku 1967 první česká Kostelnička (byť v němčině), dramatická
sopranistka Naděžda Kniplová. Nadšené přijetí Její pastorkyně
ale proběhlo bez rozhlasových mikrofonů.
V rozmezí následujícího desetiletí vstoupili do Met tři umělci
ze Slovenska: v roce 1967 Lucia Poppová, o deset let později
Peter Dvorský a Edita Grúberová. Obě sopranistky debutovaly v
úloze Královny noci, Lucia Poppová navíc zpívala Paminu a
Žofii v Růžovém kavalíru, Edita Grúberová Lucii, Elvíru,
Violettu a Zerbinettu. Rozhlasové přenosy byly k oběma skoupé,
pro každou pěvkyni jen dva.
Peter Dvorský tu debutoval v Traviatě, vrátil se do Bohémy a
Madame Butterfly. Zpíval i v Manon Lescaut a v Maškarním
plese. Rozhlas nabídl jeho Pinkertona a rytíře Des Grieux.
V osmdesátých
letech zpřítomnilo šest přenosů tenoristu Petera Hofmanna,
kterého je možno počítat mezi pěvce z českých zemí pro rodiště
v Mariánských Lázních. V Met debutoval v lednu 1980 jako
Lohengrin, poté zpíval i Siegmunda, Stolzinga a Parsifala.
Česká mezzosopranistka Eva Randová – pochází z Kolína –
vstoupila do Met v září 1981 v úloze Erdy ve Zlatu Rýna.
V rozhlasových přenosech zpívala dvě své další newyorské role:
Venuši v Tannhäuseru a Kabanichu v Kátě Kabanové.
Málo se ví, že více než dvěstěkrát zpíval v Met od března 1983
slovenský basista Sergej Kopčák (Koptchak), kmenový člen
souboru. Vstoupil sem v roli Borise Godunova. Nejčastěji ale
představoval Komtura, Sparafucila a Pimena, vedle nichž
přenášel rozhlas jeho výkony také v Donu Carlosovi, Kátě
Kabanové, Katěrině Izmailovové, Luise Millerové, Mojžíši a
Áronovi, Zlatu Rýna, Rusalce, Turandot, Valkýře a Vojně a míru
– celkem osmnáctkrát.
Na podzim 1985 byl do Met pozván čtvrtý dirigent z českých
zemí – Václav Neumann –k nastudování Její pastorkyně, podruhé
v angličtině. Bohužel žádné z jeho deseti představení se
nepotkalo s rozhlasovým přenosem.
Léta devadesátá
Jedinečná umělkyně Gabriela Beňačková byla angažována do Met
v únoru 1991 na premiéru a sedm repríz Káti Kabanové.
V následujícím roce byla pozvána do Fidelia, zpívala také
Mimi, uvedla svou vzorovou Jenůfu a vzápětí v listopadu 1993
poprvé v Met Rusalku. Roku 1999 byla znovu pozvána jako
Desdemona. Přenosy zachytily všechny tři její české role.
Společně s Gabrielou Beňačkovou debutoval v únoru 1991 v Met
švýcarský tenorista českého původu Peter Straka. Ve dvou
inscenacích Káti Kabanové zpíval Kudrjáše i pro rozhlas a
nejnověji se vrátil v listopadu 2009 rolí Velkého vězně
do prvního uvedení opery Z mrtvého domu, rovněž přenášené
v přímém přenosu.
Téměř současně, v únoru 1991, zde debutoval právem oceňovaný
dirigent Jiří Kout. Byl pozván k hudebnímu nastudování
Růžového kavalíra, z jehož čtrnácti představení, která řídil,
přenášel rozhlas čtvrté a třinácté.
Často
připomínaná sopranistka Eva Urbanová vstoupila na scénu Met
v březnu 1998 záskokem za Deboru Polaskiovou od druhého
dějství Lohengrina v roli Ortrudy. Již předtím zpívala se
souborem Met v areálu Gateway Santuzzu, která se pak stala
její nejčastější rolí i na scéně Met, celkem osmkrát. Zpívala
zde také Tosku a Cizí kněžnu v Rusalce a se souborem Met na
zájezdech Turandot. Rozhlasové přenosy Evu Urbanovou bohužel
minuly.
Shodně v pěti rolích se představila v Met vysoce uznávaná
česká mezzosopranistka Magdalena Kožená. Debutovala
v listopadu 2003 v úloze Cherubína. Vracela se v mozartovských
rolích Dorabelly a Idamanta a v úloze Janáčkovy Varvary, vždy
s rozhlasovými přenosy. Při zájezdu souboru Met do Japonska
v červnu 2006 zpívala Zerlinu.
Od prosince 2004 působí v Met dirigent Jiří Bělohlávek. Řídil
zde postupně Káťu Kabanovou, Její pastorkyňu, Evžena Oněgina a
Rusalku, vše také v rozhlasových přenosech.
Dvanáctého listopadu 2009, kdy Met převzala vídeňskou
inscenaci Janáčkovy opery Z mrtvého domu v režii Patrice
Chéreaua, debutovalo na její scéně třináct umělců, mezi nimi
pěvci Štefan Margita, Vladimír Chmelo a Aleš Jenis. Dirigoval
Esa-Pekka Salonen. Rozhlasový přenos má sice konkurenci
v záznamu téže inscenace s týmiž jmenovanými pěvci z roku 2007
z Aix-en-Provence na DVD, ale ono magické napětí, které
vyzařuje ze scény právem opředené velkými dějinami, zůstává
v rozhlasovém záznamu neopakovatelné a jedinečné.
Jan Králík, publicista
|