I Jean Gabin býval mladý

Herce Jeana Gabina (1904–1976) si pamatujeme z mnoha filmů, vážnějších i rozvernějších. Často v nich kraloval jako důstojně vyhlížející bručoun, jenž vzbuzoval respekt, ať již se protloukal v tuláckém odění nebo si vykračoval v dobře padnoucím obleku. Bodrý venkovan i komisař Maigret, necita aristokrat i uhlazený gangster, člověk vzdorující osudu i mstitel, to byla pestrá směs postaviček, kterými ohromoval nejen své příznivce.

Ve filmu Velká iluze si Gabin zahrál vojáka, prchajícího z německého zajetíČeská televize nyní přichystala cyklus děl, která natočil ve svém mládí. Už ve třicátých letech, kdy všechny uváděné filmy vznikly, patřil mezi hvězdy nejsvítivější. Po rozpačitých začátcích rázem zaujal dělnickými typy, pracovitými a nezdolnými. Na počátku nalézáme sociální drama Dobrá parta, kde si zahrál jednoho z nezaměstnaných, kteří si za peníze vyhrané v loterii založí „svépomocné“ družstvo. Totéž prostředí si ozkoušel i v dramatu Na dně, při jehož realizaci se seznámil s dalším režisérem, jenž zásadně ovlivnil jeho umělecký vývoj – s Jeanem Renoirem. Společně je pak proslavila Velká iluze (čtvrtek 6. května, ČT2, 21.55), optimistický hymnus na kamarádství a vojenskou čest. Varovala před válečným fanatismem i stavovskými předsudky – však si Gabinův voják, prchající z německého zajetí, lépe porozumí s německou venkovankou než se svým aristokratickým spolubojovníkem, udržujícím si pohrdavý odstup. I zde je jasně patrný hrdinův dělnický původ, jen zasazený do odlišných reálií.
V téže době zaujal též postavami ztracenců, kteří se obtížně smiřují se zmarněným životem – avšak své hoře obracejí do nitra. Takovým je už steskem po vlasti sužovaný zločinec z filmu Pepé le Moko. A tragické konce provázejí další Gabinovy hrdiny ze sklonku třicátých let, jak je ztělesnil v pověstných filmech Nábřeží mlh, Den začíná, Člověk bestie (neděle 9. května, ČT2, 22.45), jejichž básnivě vzletnou dikci pohlcovala všudypřítomná ponurost, v případě Člověka bestie ještě přistupuje rodové prokletí – nutkání vraždit. Své hrdiny dokázal Gabin – jistě i s přispěním režisérů jako Julien Duvivier, Marcel Carné či Jean Renoir – obdařit zlověstnou, beznadějnou osudovostí, stvrzenou i zarputile nepohnutým výrazem obličeje, tedy znakem plně rozvinutým v pozdější tvorbě. Jenže výbuch druhé světové války přerval jakékoli další plány – Gabin odjíždí do Spojených států, čímž se pro něho uzavírá první etapa umělecké dráhy.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto NBC Universal



  Především pomáhat
  Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
   Jan Halas proti temnu

   
Nalaďte si        
 
   Čičičí! Jsou tu kluci kočičí...
   
Pořiďte si