Andrea Hanáčková, publicistka

Jak se stává ze života úmor

Ondřej Vaculík je jednou ze svých profesí stavař. Tak jako na stavbu, umí se i jako rozhlasový autor podívat na věc z výšky, z dálky, zespod, z boku i zevnitř a to často tak, že vezme své posluchače na cestu. Tentokrát v pořadu Stará dáma se loučí (premiéra 7. dubna na ČRo 3 – Vltava) o optimalizaci železniční přepravy na konkrétní trase ve středních Čechách. Tématem je otázka, jak bude v praxi sloužit moderní dopravní koridor, který z finančních důvodů nezohledňuje fakt, že lidé musí na vlak někde počkat. Zdánlivě staromilské volání po vytopené čekárně postupně bobtná o další témata: Proč se slovem optimum zaštiťuje chování stavitelů železnic, kteří chápou cestujícího jako balík k přepravě? Kde se může občan dotázat na smysluplnost stavby ve veřejném prostoru? Jak mají vedle pojmů typu optimalizace a modernizace obstát slova jako pohodlí a přívětivost?
Autor zvolil pro svůj feature kompozici fabulizovaného vyprávění malé školačky, která popisuje výlety se svým učitelem za různými úředníky, železničáři, správci tratí a jeho rostoucí nespokojenost s faktem, že se věci nenazývají pravým jménem a nikdo za nic nemůže. Malá holčička legračně komentuje divný svět dospělých a pan učitel alias autor je čím dál víc naštvaný. Zprostředkuje nám pompézně načančanou veřejnou diskusi o optimalizaci, verbální výkruty místních politiků, demagogické veletoče investorů i úpornou snahu respondentů zůstat rozhodně v anonymitě.
Pořad můžeme chápat i jako zamyšlení nad rytmem našich životů: „Člověk sem dokráčí k tomu vlaku a rád tady počká,“ říká jedna cestující a předznamenává tím strhující závěr pořadu. Nad sedmnácti pařezy po zbytečně vykácených zdravých stromech kolem trati spustí Vaculík litanii na celý svět. Nekorektní, nevyvážené ba sprosté spílání systému, který činí z lidí balíky, plošně likviduje staré domy, stromy, zvyky a slušné mravy ve prospěch rychlosti, betonu a koridorů. V hořkosti dospívá autor až k nápadu, že by se takto preventivně mohli likvidovat i lidé, protože tak jako tak, jednoho dne umřou.
Ve zvoleném žánru, temporytmu i míře autorské angažovanosti v rámci celého pořadu je takový závěr zcela adekvátní. Cítím jako osvobozující a očistné, že si ho může autor na vlnách Vltavy dovolit. Marnost vězí ve vědomí, že pokud si Ondřej Vaculík nezaloží občanské sdružení a nevrhne veškeré síly na boj se stavebně-investičním molochem, je tohle zanadávání asi tak všechno, co může pro mizející svět staré železnice udělat.



  Především pomáhat
  Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
   Jan Halas proti temnu

   
Nalaďte si        
 
   Čičičí! Jsou tu kluci kočičí...
   
Pořiďte si