|
Andrea
Hanáčková, publicistka
Jak se stává ze života úmor
Ondřej Vaculík je jednou ze svých profesí stavař. Tak jako na
stavbu, umí se i jako rozhlasový autor podívat na věc z výšky,
z dálky, zespod, z boku i zevnitř a to často tak, že vezme své
posluchače na cestu. Tentokrát v pořadu Stará dáma se loučí
(premiéra 7. dubna na ČRo 3 – Vltava) o optimalizaci
železniční přepravy na konkrétní trase ve středních Čechách.
Tématem je otázka, jak bude v praxi sloužit moderní dopravní
koridor, který z finančních důvodů nezohledňuje fakt, že lidé
musí na vlak někde počkat. Zdánlivě staromilské volání po
vytopené čekárně postupně bobtná o další témata: Proč se
slovem optimum zaštiťuje chování stavitelů železnic, kteří
chápou cestujícího jako balík k přepravě? Kde se může občan
dotázat na smysluplnost stavby ve veřejném prostoru? Jak mají
vedle pojmů typu optimalizace a modernizace obstát slova jako
pohodlí a přívětivost?
Autor zvolil pro svůj feature kompozici fabulizovaného
vyprávění malé školačky, která popisuje výlety se svým
učitelem za různými úředníky, železničáři, správci tratí a
jeho rostoucí nespokojenost s faktem, že se věci nenazývají
pravým jménem a nikdo za nic nemůže. Malá holčička legračně
komentuje divný svět dospělých a pan učitel alias autor je čím
dál víc naštvaný. Zprostředkuje nám pompézně načančanou
veřejnou diskusi o optimalizaci, verbální výkruty místních
politiků, demagogické veletoče investorů i úpornou snahu
respondentů zůstat rozhodně v anonymitě.
Pořad můžeme chápat i jako zamyšlení nad rytmem našich životů:
„Člověk sem dokráčí k tomu vlaku a rád tady počká,“ říká jedna
cestující a předznamenává tím strhující závěr pořadu. Nad
sedmnácti pařezy po zbytečně vykácených zdravých stromech
kolem trati spustí Vaculík litanii na celý svět. Nekorektní,
nevyvážené ba sprosté spílání systému, který činí z lidí
balíky, plošně likviduje staré domy, stromy, zvyky a slušné
mravy ve prospěch rychlosti, betonu a koridorů. V hořkosti
dospívá autor až k nápadu, že by se takto preventivně mohli
likvidovat i lidé, protože tak jako tak, jednoho dne umřou.
Ve zvoleném žánru, temporytmu i míře autorské angažovanosti v
rámci celého pořadu je takový závěr zcela adekvátní. Cítím
jako osvobozující a očistné, že si ho může autor na vlnách
Vltavy dovolit. Marnost vězí ve vědomí, že pokud si Ondřej
Vaculík nezaloží občanské sdružení a nevrhne veškeré síly na
boj se stavebně-investičním molochem, je tohle zanadávání asi
tak všechno, co může pro mizející svět staré železnice udělat. |