Se mstou se musíme nejdříve pomazlit

O krušných padesátých letech vznikla řada komediálně laděných výpovědí, často ovšem s varovně tragickými podtexty. Mezi takové rovněž patří Ceremoniář (ve čtvrtek 13. května ve 21.55 uvádí ČT2). Režisér Jiří Věrčák zde zpracovává námět Evy Kantůrkové, inspirované prý skutečnou událostí. Vypráví o osudech uhlazeného číšníka Františka (Jan Hrušínský), jenž se skrze své povolání originálně pomstí tyranskému režimu – nejenže jej zesměšní, ale hlavně přiměje, aby na svém zesměšnění aktivně spolupracoval. Mladý muž totiž využije pozvání, aby obsluhoval na vládní recepci, a díky sebevědomému vystupování se vkrade do zákulisí státních i stranických špiček. Ty jsou sice zneklidněny jeho přítomností, nikdo totiž neví, odkud přišel, ale možná právě proto se ujímá stále důležitějších úkolů včetně pověření uspořádat velkolepý státní pohřeb...

Film Ceremoniář vypráví o osudech uhlazeného číšníka Františka (Jan Hrušínský), jenž se skrze své povolání originálně pomstí tyranskému režimuNámět samotný prozrazuje několik významových rovin, snadno vypozorujeme odkazy na novodobou kopnikiádu, na revizorovské téma, na groteskní absurditu kafkovského ražení. Věrčák se všech těchto směrovek dotýká, aniž by je však zdůrazňoval nebo dokonce na nich vystavěl celý příběh. Průběžně však pod zábavným povrchem prosvítají jako připomenutí závažnějších podtextů. Žánrově lze film zařadit mezi černé komedie. Svůj vnější vzhled totiž prezentuje naprosto vážně (až s teatrální naléhavostí, odrážející se zejména v herectví), aby teprve navozené souvislost probouzely humorné asociace.
Hrušínský nepodlehl pokušení vypomáhat si nadsázkou, za jeho vstřícnými, ba starostlivými slovy rozpoznáme ironický odstup, který však sebejistí představitelé moci vůbec nevnímají. Tato dvojlomnost titulní postavu ozvláštňuje, aniž by ji posouvala ke grotesce. Protagonista zůstává po emoční stránce neprostupný, jen občas zaregistrujeme šťastné oddechnutí, když mu zdaří další tah promyšleného plánu.
Režisér načrtává propletence mezi vládnoucí elitou, jejíž přízemnost je sice konstatována, ale nikoli zveličována, a to včetně milostných avantýr s populárními herečkami. Základní stavební jednotkou Věrčákovy režie je výrazová uměřenost, střídmost v užívaných vypravěčských prostředcích. Režisér zajisté zná své slavnější předchůdce (třeba Postavu k podpírání, Ucho nebo Skřivánky na niti) a poučil se: Ceremoniář se důstojně řadí vedle nich.

Jan Jaroš, filmový publicista



   Idyla
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O bigbítu

   
Televizní glosář        
 
   Dějiny pro imunitu lidstva
   
Téma