Jan Rokyta,
rozhlasový redaktor, režisér a folklorista

Je myslím zbytečné ptát se, zda je pro vás rozhlas povoláním, nebo posláním?

Když mám mluvit o rozhlase, musím se trochu víc nadechnout, abych vyslovil všechno, co považuji za podstatné. Rozhlas se totiž opravdu stal mým životním posláním. Provázel mě od samého dětství, protože už v Jasenné jsme měli za války rozhlasový přijímač, provázel mě v pozdějších letech, když jsme začali s Technikem a samozřejmě i s Pražskými madrigalisty nahrávat, a provází mě i v posledních třiceti letech života, kdy se mi stal každodenní pracovní náplní.

Nebyla tedy náhoda, že jste po letech praktického muzicírování usedl za rozhlasový redakční stůl?

Mělo to svou logiku. Když se rozhodnete pracovat jako rozhlasový hudební redaktor, otevře se před vámi úplně nový svět. A to nejen z profesionálního žurnalistického hlediska, ale i z hlediska poslání a využití lidové písně. Pochopil jsem, že od rozhlasového mikrofonu budu moci lidové písni pomáhat daleko podstatněji, než když budu jenom sedět u cimbálu, nahrávat ve studiu nebo vystupovat na koncertech.

Být rozhlasovým redaktorem je ovšem hlavně náročná profese, nemám pravdu?

Mohl jsem začít o některých věcech přemýšlet hlouběji, než jsem to dělal dosud. Uvědomil jsem si, že lidová píseň je ze všech hudebních žánrů snad nejbohatší na nejrůznější kontexty lidské, ale i ryze hudební, umělecké a historické. Na každou lidovou písničku, kterou se rozhodnu veřejně uvést, se mohu podívat z více stran. Podívat se kdy vznikla, odkud je, z jaké pochází sbírky, v jaké tónině je zapsaná, o čem pojednává, v jaké je tónové řadě, v jakém nářečí se zpívá, kdo ji kdy hrál, která kapela ji proslavila a kterému zpěvákovi nejlépe padla do noty. Tak bych mohl pokračovat do nekonečna, protože těmito otázkami se každý den zabývám. To je smysl mé práce.

Lidé si dnes ale bohužel zpívají méně než kdysi, určitě pokud jde o lidové písničky. Nebo nemám pravdu?

Už několik let vysílám na ostravských vlnách pravidelně dvakrát denně folklorní chvilku Zazpívejte si s námi. V tomto pořadu nabízím posluchačům možnost zpívání v plné míře. A zaznamenal jsem, že si lidé uváděné písničky opravdu aktivně zpívají. Samozřejmě hlavně písničky známější. Jsem rád, že ostravský Český rozhlas tyto aktivity podporuje a lidové hudbě věnuje přiměřenou plochu.

V jiných studiích se to děje řidčeji?

Podobné folklorní cykly jako je Zpívejte s námi vznikaly i dříve, zejména v dobách, kdy se například celostátní stanice ČRo 3 – Vltava chovala moudře a byla ochotna nabízet náročnějším posluchačům pořady lidové hudby. Vzpomínám například na cykly Cesty za folklorem, Uprostřed pevniny nebo Píseň domova. Nebyly to pořady, které jsem vždycky vymýšlel já, ale velice mě těšilo na nich spolupracovat. Lidové písně jsme v nich prezentovali co možná objektivně jak z hlediska hudebního, tak historického a literárního. Hudební ukázky byly doprovázeny stručným komentářem. Posluchač věděl, kde a jak je určitá píseň ukotvená. Že ji například sběratel František Bartoš našel roku 1882 ve své rodné dědině a teď nám svůj vzkaz posílá přes vzdálenost sto třiceti let do 21. století. Že ten vzkaz je živý živoucí. V tom já vidím poslání lidové písně v rozhlase.

Měla by se tedy lidová hudba v rozhlase nejenom více hrát, ale mělo by se o ní i více povídat?

Zavedl jsem si takové pravidlo, že komentář k lidové písničce v jakémkoli rozhlasovém pořadu nesmí překračovat stopáž jedné, nanejvýš půldruhé minuty. Všechno podstatné, co je třeba k písničce povědět, by mělo být vysloveno v šesti, sedmi, nanejvýš osmi větách. Víc není třeba. Naše řeč budiž stručná a jasná.

Milan Švihálek, publicista

Foto Daniel Martínek

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 4. května.



   Idyla
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O bigbítu

   
Televizní glosář        
 
   Dějiny pro imunitu lidstva
   
Téma