O bigbítu

Kdo se nepoučí z vlastní minulosti, riskuje její reprízu. A čím vzdálenější je doba, na kterou vzpomínáme, tím obtížnější bývá zahlédnout její pravou podobu za mlhou zidealizovaných vzpomínek. O (ne)dávných letech bolševické totality platí obojí. Význam televize pro zachování věrného obrazu dob minulých v myslích pamětníků a jeho zprostředkování nepamětníkům je mimo diskusi. Zejména té České – veřejnoprávní. Účinnější než provolávání obecných hesel a politiky často účelově zneužívané strašení jsou konkrétní příklady konkrétních osudů konkrétních lidí. Mrazivá uhrančivost právě reprízovaného autentického záznamu procesu s Miladou Horákovou hovoří za vše.

Bigbít byl pozoruhodný už v době svého vzniku. S odstupem dvanácti let od premiéry jsou jeho kvality ještě zřejmější. Na snímku Dežo Ursíny.Výmluvnou výpovědí o všedním životě v komunistické nesvobodě však může být i titul méně „nápadný“. Důkazem je jiná aktuálně uváděná repríza – dvaačtyřicetidílný cyklus s názvem Bigbít z produkce tehdejší tvůrčí skupiny Čestmíra Kopeckého.
Už v době svého vzniku patřil Bigbít k pozoruhodným televizním projektům. S odstupem dvanácti let od premiéry jsou jeho dokumentární a historiografické kvality ještě zřejmější. Nejen proto, že zachytil nezopakovatelná osobní svědectví Mikyho Volka, Oty Bezloji, Jeníka Pacáka, Petra Nováka, Deža Ursinyho a dalších zvěčnělých československých rockových legend. Reprezentativní výpověď o přirozené revoltě bigbíťáků a jejich nekonečném potýkáním s bolševickou tupostí a zvůlí je názornou ukázkou principiální nesmiřitelnosti svobody a totality. Sdělnou, přitažlivou a pochopitelnou i pro onu skupinu nepamětníků. Zmínku v kontextu dnešního hledání „klíčů k minulosti“ si Bigbít zaslouží i pro průzračnou čistotu použité dokumentaristické metody. Obraz minulých dějů nevzniká interpretací tvůrců, ale postupným skládáním mozaiky vzácných archiválií, střídmě použitých týdeníkových odkazů, a především nekomentovaných subjektivních svědectví někdejších protagonistů. Zejména úvodní díly režírované Zdeňkem Suchým jsou vzorovým příkladem efektivity takového řešení.
Symbolickým završením historické reflexe bývá její zobecnění v uměleckém díle. Dějiny československé bigbítové revolty skrývají námětů na několik hraných seriálů. Zmarnit veškerý její dramatický potenciál je však snazší, než se zdá. Stačí prostoduše nasadit hercům vlasaté paruky, do rukou jim dát kytaru a lahváče, přidat něco typizovaných postav, zápletek a poněkud zmatených „příznaků doby“, a to vše naroubovat na příslušně schematický příběh. Přesně jako v případě nedávného Klubu osamělých srdcí – zkarikované pseudodramatické banality, kterou podle scénáře Martina Bezoušky pro Českou televizi natočil režisér Petr Nikolaev...

Jan Svačina, publicista



   Idyla
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O bigbítu

   
Televizní glosář        
 
   Dějiny pro imunitu lidstva
   
Téma