Newyorské kontakty Jiřího Kadeřábka

Je příznačné, že se skladatelem Jiřím Kadeřábkem jsem se nikdy nepotkala u nás doma, ale vždy někde v zahraničí. Výsledkem našeho posledního setkání, které  tentokrát proběhlo v New Yorku, je pětidílné Hudební fórum na Vltavě (od pondělí 10. května, vždy ve 23.15), v němž se Jiří Kadeřábek ujme role moderátora a komentátora nahrávek soudobé hudby. Souhlasil tak s osobní rekapitulací kontaktů se skladateli, kteří jsou mu blízcí svou tvorbou a kteří stejně jako on používají ve své kompoziční práci do určité míry a určitým způsobem elektroniku.

„Pan nevyzpytatelný“. Jiří Kadeřábek má blízký vztah k jazzu i populární hudbě, filmu i divadelní akci.Jiří Kadeřábek, který nedávno oslavil dvatřicáté narozeniny, je světoběžník. Skladbu, klavír a zpěv studoval nejdříve v Praze na Konzervatoři Jaroslava Ježka a na Akademii múzických umění. Ihned po absolutoriu odjel na Královskou konzervatoř do Haagu, během studií se zúčastnil skladatelských workshopů i soukromých konzultací ve Francii, Itálii a v USA. Díky Fulbrightovu stipendiu je v tomto školním roce „hostem“ Kolumbijské univerzity v New Yorku. Výběr autorů, jejichž skladby zazní v Hudebním fóru, tak do jisté míry kopíruje studijní zastávky Jiřího Kadeřábka a tvorbu jeho vrstevníků, kteří nahráli své skladby v letech 2005 až 2010 v New Yorku, Haagu, Washingtonu, Londýně, Praze, Zlíně, Paříži a Drážďanech.

Ve své kompoziční práci je Jiří Kadeřábek nevyzpytatelný, nikdy se nedá předvídat, s jakou kombinací vyrukuje. Má blízký vztah k jazzu i populární hudbě, filmu i divadelní akci. Už ve Zlíně, kde se narodil, se intenzivně zajímal o literární a výtvarnou tvorbu, podílel se na performancích i krátkých filmech. Své kompozice nyní prezentuje na seminářích Kolumbijské univerzity, účastní se newyorského uměleckého dění. Zastihnete ho i v jedné z brooklynských kaváren, kde místní klientelu seznamuje s moravskými lidovkami – ve vlastních jazzových úpravách.

Jiří Kadeřábek vyhověl mému přání a do Hudebního fóra zařadil také tři vlastní kompozice. V poslední době aktivně vystupuje ve svých skladbách coby klavírista a zpěvák a konfrontuje různé stylové přístupy. O své tvorbě říká: „Často propojuji principy nebo fragmenty historické, stejně jako jazzové, popové a rockové hudby. Pracuji také s nahranými reálnými zvuky zakomponovanými do hudební struktury, často využívám různé divadelní prvky. Mé skladby jsou jako mnohoúhelníky s vnitřními stranami ze zrcadel, díky kterým se dá na každou stranu znovu a znovu pohlížet pokaždé z jiné perspektivy.“

Renáta Spisarová, redaktorka ČRo Ostrava



   Idyla
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O bigbítu

   
Televizní glosář        
 
   Dějiny pro imunitu lidstva
   
Téma