Jak nacisté vyráběli falešné libry

Německý snímek Ďáblova dílna (středa 19. května, 20.30, ČT2) se věnuje méně známým událostem z druhé světové války – vybraní vězni z koncentračních táborů, odborníci přes tisk a bankovnictví, byli nahnáni do přísně utajované dílny, kde vyráběli padělky nejprve anglické a poté se chystali i na americkou měnu. Nacisté tyto peníze hodlali vrhnout na mezinárodní trh a způsobit tak zhroucení ekonomik obou států. Liber – k nerozeznání podobných těm pravým – se natisklo na 130 milionů, čtyřnásobek britských devizových rezerv, výrobě dolarů, do poslední chvíle oddalované, nakonec zabránil konec války.
„Náckové mě nepřimějí, aby se styděl nebo měl výčitky svědomí kvůli tomu, že jsem přežil...“Nucení padělatelé, jimž velel sám šéf protipadělatelského odboru v Berlíně, si byli vědomi, že pomáhají prodlužovat válku, že jim jako nežádoucím svědkům hrozí fyzická likvidace – a přesto byli vděčni za každý další den života, stráveného, oproti běžným poměrům v koncentrácích, v luxusních podmínkách, až se vzpěčovali rozpoutat povstání, k němuž někteří horkokrevní radikálové vyzývali.
Také v Ďáblově dílně řešili vězni odvěký svár, zda žít na kolenou a navíc s vědomím, že pomáhají nepříteli, nebo hrdinně zemřít, byť s vyhlídkou, že jejich čin bude marný. A jak tvrdí hlavní hrdina Salmon Sorwitsch: „Náckové mě nepřimějí, aby se styděl nebo měl výčitky svědomí kvůli tomu, že jsem přežil.“ Nebyl to ovšem jen žid jako většina ostatních, byl to především geniální padělatel – a proto nosil odlišné označení na vězeňském úboru, kriminálnický zelený trojúhelník. Zprvu na něj každý pohlížel úkosem.
Režisér Stefan Ruzowitzky se opíral o vzpomínkovou knihu Adolfa Burgera, jednoho z přeživších účastníků této akce, tehdy horkokrevného mladíka vyzývajícího ke vzpouře. On však není ústřední figurou, tím je již zmíněný Sorwitsch. Je to ruský porevoluční emigrant, jenž nepochybně měl tragické zkušenosti s pogromy už z carského Ruska, člověk, který programově odmítá vnímat politiku. Vyhublý Karl Markovitz jej věrohodně oživil, do protáhlé, odhodlané tváře mu vdechl touhu za všech okolností přežít.
Režisér věrohodně postihl napětí v „ďáblově dílně“, dané různorodostí povah i emocí. Vypodobnil strach zmocňující se i prominentních vězňů. Ale přitom si dovolil, navzdory tragickému zakotvení, i lecjaký žertík, třeba lakonické sdělení, že falešným librám důvěřují nejen švýcarští bankéři, ale jako pravé je hodnotí i angličtí odborníci...

Jan Jaroš, filmový publicista



   Pokrytecká moc
  Jak to vidí František Koukolík
 
   Ivan umí veselé blues

   
Televizní glosář        
 
   Velké návraty, slibné debuty
   
Téma