|
František
Koukolík, neuropatolog
Pokrytecká moc
Morální pokrytectví je situace, v níž lidé nedodržují morální
pravidla a principy, které sami káží. Pojem morální
pokrytectví se často ztotožňuje s amorálností. Amorální
jedinec však pokrytcem být nemusí. Praví: „Jsem amorální“, a
může na to být dokonce pyšný. Pokrytectví je nesoulad mezi
vyjadřovanými morálními standardy a vlastním chováním.
Pokrytci káží a vyžadují přísné dodržování morálních norem,
aniž by je sami dodržovali.
Experimenty dokazují, že mocní lidé jsou přísnější v morálních
soudech nad chováním druhých lidí, současně jsou shovívavější
v morálních soudech nad chováním vlastním. Představa říkající,
že morální soud nad chováním druhých lidí bude tím přísnější,
čím je jejich chování morálně problematičtější, je mylná.
Lidský sklon soudit chování druhých lidí více plyne z pocitu
oprávněnosti soudit druhé lidi. Vyšší míra moci tento pocit
propůjčuje. Mocní lidé více lpí na pravidlech a jsou méně
ochotni činit výjimky než lidé, jejichž podíl na moci je
menší. Mocní lidé snadněji vyjadřují své názory a říkají
druhým lidem, co mají a nemají dělat.
Mocní lidé jsou soustředěnější na možnou odměnu plynoucí
z jakékoli jejich akce. Sledují tedy vlastní zájem v porovnání
s lidmi méně mocnými důsledněji. Nesouhlas okolí s nějakým
činem obvykle působí ve vztahu ke sledování čistě osobních
zájmů jako protitlak. Pocit moci však citlivost vůči
nesouhlasu okolí oslabuje. Experimenty doložily předpověď:
Lidé, jimž byla v pokusu propůjčena moc, odsuzovali podvádění,
jehož se dopouštěli druzí lidé, sami však podváděli více.
Kromě toho soudili morální přestupky méně mocných lidí
přísněji než stejné přestupky vlastní.
Experiment dále dokázal, že vliv moci na pokrytectví záleží na
legitimitě moci. Jestliže moc legitimní nebyla, její vliv na
míru pokrytectví nejen zmizel, ale obrátil se. Lidé, jejichž
moc nebyla legitimní, byli přísnější v soudech, které se
týkaly jich samých, než v soudech týkajících se druhých lidí.
Popsaný mechanismus se podílí na udržování sociální
nerovnosti. Členové skupin, jejichž podíl na moci je malý, si
uchovávají negativní stereotypy jak o sobě samotných, tak o
svých schopnostech. Mocní lidé ukládají lidem, jejichž podíl
na moci je malý, přísnější pravidla chování než sobě samým.
Sklon lidí s malým podílem na moci ukládat normy chování
druhým lidem je naproti tomu malý, o to ochotněji je dodržují
sami. Mocní lidé jim proto berou, co si zamanou, nejen proto,
že to prochází beztrestně, ale i proto, že intuitivně cítí, že
na to mají právo. A naopak: lidé, jejichž podíl na moci je
malý, nejenže nezískají to, co potřebují, proto, že jim to
není dovoleno, ale i proto, že jsou přesvědčeni, že na to
nemají nárok.
Z experimentů plyne, že procesy posilující nerovnost jsou
přinejmenším částečně automatické a nevědomé. Spirálu
nerovnosti je možné narušit, jestliže se ozřejmí, že rozdělení
moci není legitimní. Jednou z cest je otevřená revolta, druhou
je podlamování reputace mocných. |