Miloň Čepelka, herec, básník, scenárista, moderátor

Říkáte, že jste pořád v jednom kole… Co všechno stíháte?

Divadlo, pořady pro Český rozhlas 2 – Praha, Český rozhlas České Budějovice, Country rádio. Pak mám různé jiné povinnosti, například v Opočně, kde se rozvíjí kulturní fenomén nazvaný Rodný kraj Františka Kupky, takže tam taky občas něco s chutí musím. Zkrátka pořád někde jsem nebo něco píšu. S divadlem taky hodně jezdíme, to není jenom Praha a domácí scéna na Žižkově.

Při čem odpočíváte?

Když řeknu, že odpočívám v divadle, tak to bude vypadat, že hraní flákám, což není pravda. Tak radši řeknu, že odpočívám, když spím.

Kdysi jste chtěl studovat dramaturgii či herectví. Umíte si představit, že byste dnes působil v klasickém divadle?

Tenkrát jsem si to představit dovedl, protože jsem o tom nic nevěděl. Teď, protože už o tom leccos vím, si to představit nedovedu. Počítám, že bych se tam zbláznil. Měl bych třeba nápady a musel bych se podřizovat – a já už se nechci podřizovat. Na DAMU jsem se tehdy nakonec nepřihlásil a nikdy jsem už pak neměl nutkání směřovat ke klasickému divadlu. Leda jako autor, ale pokud jde o dramatiku, tak jsem si tu ambici kromě libreta k jedné lidové retro-operetě hojil jen na rozhlasových, případně televizních hrách.

Působil jste někdy v jiném divadle než v tom Cimrmanově?

Ochotnicky jsem hrál leckde, v Opočně, na vysoké škole, za svého učitelského působení v Novém Kníně. Pak už ne, to už jsem byl v rádiu a schylovalo se k našemu divadlu.

I když jste z učitelské profese zběhl, bavilo vás být učitelem?

Nemůžu říct, že by mě to vůbec nebavilo, ale nemůžu říct ani, že bych se za katedrou cítil být doma. Moje představy byly jiné, očekával jsem, že budu učit studenty gymnázií, s kterými bych si spíš rozuměl než s dětmi do patnácti let. Umístěnku jsem však dostal na druhý stupeň, a třebaže jsem s žáky nebyl na válečné noze, táhlo mě to jinam. A věru nikdy jsem nezatoužil se do školy vrátit.

Proč vás vlastně napadlo studovat pedagogiku?

Měl jsem dojem, že kantoření je hezké povolání, ale to jsem si říkal v době, kdy jsem nevěděl, co to obnáší. Především – dobré nervy! Z učitelské rodiny nepocházím, maminka byla v domácnosti, než se v padesátých letech změnila na dělnici, abych dostal trochu lepší posudek k přihlášce na vysokou, a otec byl úředníkem přes finance. Doufal, že budu přes něco inženýr, a v tom jsem ho na celé čáře zklamal.

Říkáte o sobě, že jste skeptik. Z čeho ta skepse pramení?

Mám pocit, že dřív byli lidé k sobě slušnější. Tím je řečeno vše.

Už dlouho máte blízko k rozhlasu, po revoluci jste dokonce v rozhlase dělal asi rok šéfdramaturga. Měl jste někdy chuť vrátit se k práci rozhlasového redaktora, s níž jste musel v roce 1969 skončit?

Neměl. Kdybych tu touhu měl, asi by se to po roce 1989 dalo uskutečnit, ale když si člověk zvykne na takzvanou volnou nohu, už se nechce vracet pod žádný chomout.

Co máte na rozhlase rád?

Na rozhlase mě bavívaly rozhlasové hry, ale už jsem dlouho žádnou neslyšel, protože nemám čas je poslouchat. Teď mě víc těší pro rozhlas dělat než ho poslouchat, taky proto, že sice Český rozhlas je pořád ještě nejlepší, pokud jde třeba o užívání jazyka, ale zdaleka už to není to, co bych od rozhlasu očekával. Baví mě mluvit do mikrofonu – spousta lidí se toho bojí, ale já jsem s mikrofonem už letitý kamarád, takže si spolu rozumíme. Nevyslovím žádnou originální myšlenku, ale mě na rozhlase odjakživa bavilo, že si můžu člověka, kterého poslouchám, a neznám, představovat. A když člověk poslouchá hru, jsou na fantazii závislé nejen obličeje a mimika herců, ale i prostředí a situace osob. Televize divákovi předloží všechno jako na tácu a podporuje tím pohodlnost. Fantazírovat a rozvíjet si představivost je podle mě užitečnější.

V Divadle Járy Cimrmana patříte k nejzdatnějším zpěvákům. Zkoušel jste někdy zpívat i jinde než v cimrmanovských hrách?

Haha. Jednou. Bylo to u nás v Opočně s dechovou hudbou Opočenka, šlo o tango Františka Soukupa Bílé konvalinky. Měl jsem trému jako trám a ani nevím, jaké to bylo. Lidi sice tleskali, ale zařekl jsem se, že už to opakovat nebudu. A co se týče Cimrmanů – tam nezpívám za sebe, nýbrž za figuru, kterou zrovna představuju, a to je něco jiného, to mi nevadí. V semináři k Hospodě Na mýtince sice tvrdíme, že „nejde o zpěv“, ale to je trochu alibismus. Děláme, co můžeme, aby to aspoň trochu jako zpěv vypadalo.

Nenapadá mě jiný příklad tak stabilního souboru, jakým je Divadlo Járy Cimrmana. Máte ještě potřebu se potkávat i mimo povinný čas představení či zájezdů?

Popravdě řečeno, tuhle potřebu nemáme. Nebo abych byl přesný, já ji nemám. Možná někteří kolegové ano, myslím, že Svěrák s Pencem občas někam společně s manželkami vyrazí. Užijeme se navzájem při představeních a v šatně v Praze i na zájezdech. Na těch jsme někdy spolu i celý týden, a to stačí bohatě. Chodíme na snídaně a na obědy, semtam na procházku. Ale taky jsme zalezlí v pokojích, čteme nebo něco píšeme. Jak kdo. Parta funguje, ale když má někdo potřebu se trhnout, tak se trhne a nedělá se z toho případ k řešení. Dokážeme si vyhovět.

Mirka Štípková, publicistka

Foto Mona Martinů

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 11. 5.



   Pokrytecká moc
  Jak to vidí František Koukolík
 
   Ivan umí veselé blues

   
Televizní glosář        
 
   Velké návraty, slibné debuty
   
Téma