|
Velké návraty, slibné debuty
Téměř padesát koncertů v průběhu tří týdnů a k tomu nádavkem
sedm divadelních představení. Taková je nabídka, kterou pro
jubilejní 65. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské
jaro připravili jeho pořadatelé.
Tentokráte se ještě v předstihu před tradičním zahajovacím
termínem, kdy v úmrtní den Bedřicha Smetany 12. května zazní
tóny jeho Mé vlasti, uskuteční o tři dny dříve festivalový
prolog, který předznamená sled výjimečných událostí největšího
domácího hudebního svátku. V neděli 9. května uslyšíme v Praze
poprvé dva z nejvyhlášenějších ansámblů spojených
s autentickou interpretací historické hudby English Baroque
Soloists a Monteverdi Choir, které pod taktovkou jejich
zakladatele sira Johna Eliota Gardinera přednesou největší
Bachovu liturgickou skladbu Mši h moll. Čestným úkolem
vlastního slavnostního zahájení festivalu Smetanovým cyklem
byl pověřen mladý kolektiv Pražské komorní filharmonie s jeho
novým šéfdirigentem Jakubem Hrůšou.
Královna
houslí
Po strhujícím dojmu, který loni v srdcích návštěvníků
zanechala současná „královna houslí“ Anne-Sophie Mutterová
jiskřivým provedením Mendelssohnova koncertu, byl podle
očekávání nejrychleji vyprodán i její letošní večer
s Brahmsovým koncertem s Pittsburghským symfonickým
orchestrem. Také toto těleso bude hostovat na
Pražském
jaru poprvé a podobný zájem se upírá k festivalovému debutu
členky petrohradského Mariinského divadla a sólistky newyorské
Metropolitní opery mezzosopranistky Olgy Borodiny, která si
k svému vystoupení přizvala americkou dirigentku Keri-Lynn
Wilsonovou. Potěšitelné ovšem je, že fanoušci krásných hlasů
vzali obdobným útokem také vstupenky na pěvecký recitál ve
světě stále více obdivovaného domácího tenoristy Štefana
Margity, jemuž bude sekundovat slavná německá sopranistka
Rachel Harnischová. Rozhodně by si ovšem neměli nechat ujít
ani vystoupení dalšího českého
pěvce, basbarytonisty Adama Plachetky, jehož po úspěchu na
proslulém salcburském festivalu přijala od nové sezóny do
stálého angažmá Vídeňská státní opera.
Velké návraty
Stálé pražskojarní publikum se může těšit, že se znovu setká
s výkvětem světových sólistů a orchestrů, kterým nadšeně
aplaudovalo v minulých letech. Patří k nim třeba londýnská
Academy of St. Martin in the Fields s dirigujícím americkým
klavíristou Murrayem Perahiou, jeho nástrojoví kolegové
Emanuel Ax, Radu Lupu nebo doslova miláček pražského
obecenstva Garrick Ohlsson. K naší smůle neuslyšíme jejich
českého kolegu řazeného mezi největší klavíristy 20. století
Ivana Moravce, jemuž nešťastná zlomenina ruky znemožnila
vystoupit na předem vyprodaném koncertu k jeho osmdesátinám.
Namísto něho zasedne ke klavíru rakouský virtuos Oleg Maisenberg, kterého nám kdysi právě na Pražském jaru
představil Gidon Kremer. Po několikaleté pauze nám dá znovu
nahlédnout do tajemství tisícileté hudební kultury vzdálené
Indie uhrančivá sólistka na sitár Anoushka Shankar a po dvou
desítkách let se na festivalové pódium vrátí také
nejvýznamnější žijící skladatel a neméně uznávaný dirigent
Pierre Boulez, který na sklonku března oslavil pětaosmdesáté
narozeniny.
Oscarový Previn
Z nových tváří uvítáme například americkou jazzovou hvězdu
Dianne Reevesovou, pověstného „krále klezmeru“,
třiaosmdesátiletého klarinetistu Gioru Feidmana, nositele
Oscara za nahrávku hudby k Spielbergově filmu Schindlerův
seznam stejně jako světoznámého skladatele, dirigenta a
klavíristu, jednaosmdesátiletého André Previna, vlastnícího
dokonce úctyhodnou sbírku čtyř Oscarů. Pro svoji první
návštěvu Prahy zkomponoval i novou skladbu, která tu zazní ve
světové premiéře a nadto uslyšíme jiné Previnovo orchestrální
dílo pod jeho taktovkou s Českou filharmonií.
Antonín Matzner, hudební publicista
Foto Pražské jaro/Ivan Malý, Julian Colston,
Christian Lantry a Nana-Watanabe
|