|
Zločiny od severu k jihu
Švédsko
se v posledních desetiletích stalo opravdovou velmocí
v oblasti detektivních a kriminálních románů. Jak se budou
moci 23. května ve 20 hodin přesvědčit i posluchači
pravidelného nedělního cyklu stanice Vltava Schůzky s
literaturou, jde o dominantní žánr švédské literatury.
K rozvoji a zvýšení prestiže detektivek napomáhá i Švédská
akademie detektivní literatury, která se hned po svém zrodu
roku 1971 přihlásila ke svému vzoru – Švédské akademii, té,
která uděluje Nobelovu cenu. Pod jejím vlivem založila
zvláštní mezinárodní cenu za detektivní literaturu –
s podmínkou, že kniha vyšla v překladu do švédštiny. Za
pouhých deset let od založení ceny za zahraniční detektivky se
domácí produkce natolik rozrostla a nabyla takového významu,
že akademie založila cenu za nejlepší švédskou detektivku
roku. Zvláštními cenami pak odměňuje i nejlepší prvotinu,
detektivku pro děti nebo odbornou literaturu v této oblasti.
Oceněné knihy se pilně recenzují na kulturních stranách
denního tisku, hovoří se o nich v rozhlase i televizi, točí se
televizní seriály i filmy.
Čím
detektivky tolik přitahují? Před pár lety nabídl Gunnar
Ohlander vysvětlení v článku Kdo zavraždil detektivy?
uveřejněném ve večerníku Aftonbladet. Většina švédských autorů
prý opustila aktuální témata, a těch se nyní ujali autoři
detektivek. K současné společnosti se ovšem většina z nich
staví kriticky, čímž přispívají k tomu, že před čtenářem
vyvstává překvapivě nový, temnější obraz Švédska.
Také Švédská televize se v roce 2009 v kulturním pořadu Zločin
na export zamýšlela nad důvodem domácího i zahraničního
úspěchu švédských detektivek. Všimla si mimo jiné toho, že
z děl těch nejúspěšnějších zaznívá lítost nad ztracenou utopií
o Švédsku jako o spravedlivém a blahobytném domově svého lidu.
Pořad přinesl mimo jiné zajímavá čísla o vedlejším efektu
obliby detektivek v zahraničí. Například turistika z Francie
do Stockholmu se prý po úspěchu trilogie Milénium Stiega
Larssona (v češtině vychází v květnu její závěrečný díl)
zvedla o dvacet procent. Ve Francii se totiž prodalo více než
tři miliony exemplářů Larssonových knih a Francouze, unavené
anglosaskou literaturou, začala lákat exotika Severu.
K
vrcholům švédské detektivní literatury patří ovšem i
spisovatelé, jejichž knihy nemá český čtenář dosud k
dispozici. Mezi nimi kriminolog Leif GW Persson nebo Johan
Theorin, který do světa spisovatelů detektivních a
kriminálních románů vstoupil se svými tajuplnými příběhy
z ostrova Ölandu. Detektivnímu žánru se věnuje i řada žen.
Inger Frimanssonová si mezi autory detektivek vydobyla
zvláštní postavení věrohodnými portréty lidí, kteří se
z rozmanitých důvodů ocitli na dráze zločinu. Její
psychologické thrillery jsou srovnávány s nejlepšími romány
angloamerických autorů a mluví se o ní jako o „královně
švédských detektivek“.
(bez) |