Číslo 25 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérem.
Radovanem Lipusem.

 

 

 


 

 

Jak Turci „čistili“ svou vlast

Genocida arménského obyvatelstva v Turecku, k níž došlo v letech první světové války, se stala námětem řady filmů (například Araratu, uvedeného též Českou televizí). K nejnovějším patří Skřivánčí dvůr natočený před třemi roky bratry Tavianiovými (v neděli 27. června ve 22.45 uvádí ČT2). Na krvavé dění nahlíží v kontextu válečných událostí, v kontextu tureckých snů o silné říši ohrožované Ruskem, za jehož přívržence jsou Arméni považováni. Koneckonců i mezi Turky lze nalézt jedince, které šokovala míra násilností, jakkoli je sami umožnili či dokonce podnítili, vzácně jsou ochotni i pomoci.

Autoři se soustředí na putování hloučku bezbranných žen a dětí vlekoucích se pustinami až ke vzdálenému městu AleppoOd bratrů Tavianiových (připomeňme aspoň jejich nejslavnější počin Padre padrone) rozhodně nemůžeme očekávat nějaký akční thriller. S inscenační i vypravěčskou uměřeností skládají pečlivě komponované obrazy narůstající bezmoci – od zdánlivého (a někdy i blahobytného) poklidu až k masakrům. Příběh Skřivánčího dvoru, natáčeného ovšem v bulharských lokalitách a obsazeného převážně evropskými herci (Paz Vegaová, Moritz Bleibtreu, Angela Molinová, Tcheky Karyo, André Dussollier), se odehrává kdesi na tureckém maloměstě, kde obě komunity spolu žijí vcelku družně, ani turecké společenství nedává nijak najevo svou mocenskou převahu, nanejvýš závistivě pohlíží po bohatství, jaké se některým arménským rodinám podařilo nahromadit. Stačí pak nesmlouvavé vojenské příkazy, následované příchodem speciálních jednotek, aby vyhřezly nahromaděné předsudky.
Ani vzdělaní a v ledasčems předvídaví Arméni totiž nedokáží odhadnout, co se vlastně chystá, věří, že v nejhorším se opět nějak vykoupí. Podobného smýšlení se přidržuje i rozvětvená patricijská rodina (s příbuznými dokonce v Itálii), jejíž osudy film sleduje. Autoři nevypovídají o celkovém rozsahu genocidy, soustředí se na putování hloučku bezbranných žen a dětí, vlekoucí se pustinami až ke vzdálenému městu Aleppo. Každý odpor je tvrdě trestán. Přesto se i v takových podmínkách zrodí něžný vztah mezi jedním z doprovázejících vojáků a arménskou dívkou, která prosí o jediné – aby ji zachránil před mučením. Mladík slibu dostojí, až jí bude muset, pro výstrahu ostatním, vlastnoručně setnout hlavu. A bude to právě on, kdo se jako jeden z mála rozhodne před poválečným soudním tribunálem svědčit – v první řadě obviní sebe...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Začít znovu
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  Mýtus jménem Jackson

  Nalaďte si        
 
  Ten, který nestíhá spěchat
  Pořiďte si