Číslo 25 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérem.
Radovanem Lipusem.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Zanechte všech nadějí...

Francouzský režisér Gaspar Noé je podepsán pod řadou provokativních, ba skandálních filmů (Zvrácený) a v tomto trendu pokračuje i snímek Vejdi do prázdna. Šokující jsou jeho díla nejen explozemi (často sexuálního) násilí, ale také vypravěčským ozvláštněním, ba popřením obvyklých postupů. Jestliže Zvrácený upoutal příběhem vyprávěným od konce směrem k začátku, Vejdi do prázdna od úvodních sekvencí omamuje jakoby odhmotněnou kamerou, která bez zábran proniká do jakéhokoli prostoru. Nejdříve se sledovaný obraz ztotožňuje s pohledem hlavního hrdiny, zprvu živého, po jehož násilné smrti se počíná komíhavě vznášet jako duch.

Režisér Noé je podepsán pod řadou provokativních filmů a v tomto trendu pokračuje i snímek Vejdi do prázdna, který je od května k vidění i v českých kinech

Do toho vstupují drogové halucinace, stylizované do podoby měnících se světelných obrazců či jakoby rostlinných haluzí, v mnohém podobných sklíčkovým sestavám z dávných kukátek. Setkáme se však i se ztemnělým či naopak oslnivě rozjasněným obrazem, podbarveným tvrdou rockovou hudbou. Kontrastní je střídání dlouhých, jakoby kolébavých záběrů (nepřetržitý záznam chůze do baru: nejprve vidíme scházení po dlouhém točitém schodišti a poté pěší cestu nočními ulicemi) s rychle nastříhanými mžitkami (úvodní, nesledovatelně rychlé převíjení titulků).

Noé zasadil svůj film do Tokia, kde se hlavní hrdina Oskar živí jako drogový dealer, zatímco jeho sestra Linda pracuje ve striptýzovém baru. Noční scenerie s blikajícími neony navozují rozměr anonymního velkoměsta, v němž se lidé pohybují jakoby ztraceni. Oskar se stane náhodnou obětí policejního zátahu, když se pokouší drogy spláchnout v záchodě. A jeho duch, poté co zmatečně bloudí nad přilehlými budovami, proniká až do sestřina příbytku. Pak se počnou odvíjet retrospektivní záběry z dětství obou sourozenců, staneme se svědky tragické autonehody, po níž osiřeli. Přítomnost se tak mísí s minulostí i budoucností, takže vzniká vizuálně podmanivý, a přitom i děsivý koktejl postřehů a vizí o záhadách mezi tímto světem a záhrobím. Divák si během sledování tohoto filmu může připadat jako zcela „sjetý“ i bez drog.

Jan Jaroš, publicista

Foto Artcam



  Začít znovu
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  Mýtus jménem Jackson

  Nalaďte si        
 
  Ten, který nestíhá spěchat
  Pořiďte si