Číslo 26 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Ivem Kahánkem.

 

 

Zpráva o jednom smutku

Emil Hakl vydal v pražském Argu novou prózu: unavenou, smutnou, melancholickou. O smrti otce, životní prázdnotě a šílenství moderního světa. Ale jednu z nejlepších, jaké kdy napsal. Dal jí trefný název Pravidla směšného chování.

Hakl, ročník 1958, v nové knize, která může být trojicí provázaných povídek stejně jako novelou o třech částech, citelně zestárl. Ke skutečnosti, které se účastní v různých rolích (jako paraglidista, jako syn umírajícího otce, jako poutník k moři), má vztah převážně trpný. Hrdina knížky, který je zároveň vypravěčem s výrazně autorskými rysy, jako by po celý čas „hleděl z nitra skleněné koule“. Každodenní realita mu nahání strach: je mnohovrstevnatá, nepravidelná, záludná. Život v ní se ztrácí za obrazy života a jediné, čeho se lze pevně přidržet, je text. A tak trojjediný hrdina píše.

Hakl byl od svých prozaických počátků (Konec světa, 2001) silný v autenticitě, v přesném záznamu hrabalovských „hovorů lidí“, a v jejich ironicky distancovaných, ale zároveň básnivých komentářích. Jakmile se pustil do fikce, začal vypravěče stylizovat (O létajících objektech, 2004), kouzlo jeho literatury vadlo. V Pravidlech směšného chování zůstal věrný sobě, své samotě a své tragédii, kterou se mu daří čas od času převrátit v komedii s absurdními prvky.

Hakl je spisovatel-diagnostik: krizi moderního člověka, jeho životní prázdnotu, marně zaplňovanou „hračkami“ všeho druhu, ohledává netečně, ale s nemilosrdnou přesností. Má v tom blízko třebas k Michelu Houellebecqovi. Anebo jinak: Pravidla směšného chování jsou, v dobrém slova smyslu, nadnárodní prózou.

 

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Chvála modlení a proklínání
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Naděje Ivana Medka

  Nalaďte si        
 
  Zpráva o jednom smutku
  Pořiďte si