Číslo 26 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Ivem Kahánkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Ivo Kahánek, klavírista

Jako teprve pětadvacetiletý jste se stal absolutním vítězem Pražského jara. Prestižního hudebního festivalu. Jaké má tento u nás velice prestižní festival renomé ve světě a podle čeho se význam takové soutěže vůbec posuzuje?

Prestižnost a význam jednotlivých klavírních soutěží se dá posuzovat z mnoha pohledů. Nepochybně zde hraje roli tradice, účast významných pianistů v porotě a v neposlední řadě samozřejmě atraktivita cen – například v podobě koncertního angažmá či nahrávací smlouvy. Mezinárodní soutěž Pražského jara má nejen u nás, ale i v zahraničí obrovské renomé – patří například mezi deset zakládajících členů prestižní Světové federace hudebních soutěží.

Jsou podobné hudební festivaly vstupenkou pro další kariéru mladého umělce nebo ryze prestižní záležitostí?

Bezpochyby mají zásadní význam. Pro mladého interpreta je vítězství nebo alespoň nějaká cena z prestižní mezinárodní soutěže takřka nezbytnou podmínkou úspěšného startu kariéry.

Jaký je rozdíl mezi tuzemskými soutěžemi a přehlídkami a obdobnými světovými záležitostmi a které festivaly či soutěže patří mezi nejprestižnější, mezi skutečné „top“ soutěže?

Rozdíl spočívá ve věcech, které jsem již zmínil – v tradici, velikosti rozpočtu, účasti významných osobností, prostoru v médiích apod. V tomto směru se soutěžemi v zahraničí může srovnávat pouze Pražské jaro. Výjimku tvoří klání pro děti a mládež. Například mezinárodní rozhlasová soutěž Concertino Praga má výborné renomé i v cizině. Její laureáty z roku 1994, kdy jsem mezi ně sám patřil, jsem již několikrát potkal na prestižních světových pódiích. Soutěží ve světě neustále přibývá a dochází tak k určité devalvaci jejich významu, nicméně akce jako Mezinárodní soutěž Královny Alžběty v Bruselu, Van Cliburnova soutěž ve Fort Worth v USA, soutěž ARD v Mnichově či Chopinova soutěž ve Varšavě a několik dalších patří již od svého založení mezi ty úplně nejprestižnější.

Jak se na takovou soutěž sám připravujete? Sledujete výkony kolegů?

Nácvik na soutěž je svou intenzitou plně srovnatelný s tréninkem vrcholových sportovců. Předpokládá to celkovou vysokou pianistickou úroveň, na níž musíte pracovat od útlého dětství, a vlastní příprava na konkrétní akci zabere třeba i rok. Záleží na množství a druhu požadovaného repertoáru. Je třeba se všechny skladby nejen dokonale naučit, ale také si je několikrát zahrát na koncertech, aby si člověk ověřil, jak reaguje v zátěžové situaci. Já osobně jsem se vždy snažil se připravovat i po stránce fyzické a mentální a celkově se řídit heslem „těžko na cvičišti – lehko na bojišti“. Přímo na soutěži už výkony ostatních nesledujete, protože se potřebujete dokonale koncentrovat na vlastní vystoupení. Nicméně celkově je dobré být vystaven velké konkurenci a pozorně ji sledovat. Motivuje vás to k neustálému zlepšování.

Když už jsem u toho hodnocení, hodně se hovoří o rozdílnostech publika, speciálně o velkých milovnících české hudby – Japoncích. Které publikum je vám osobně nejbližší?

Každé je jiné, jinak poslouchá a jinak se také projevuje. Velmi spontánní a vřelé publikum jsem potkal například v Itálii nebo Španělsku, ale třeba i v Německu. Nedávno v Glasgow, kde jsem hrál dva koncerty s BBC Scottish Symphony Orchestra, se mi třeba stalo, že jsem měl velmi intenzivní ale poměrně krátký potlesk. Už jsem se bál, že se jim to nelíbilo, ale po koncertě se lidé úplně vrhli na má CD, chtěli podpisy a dávali mi najevo své nadšení. Na BBC Proms byla naproti tomu atmosféra připomínající fotbalový zápas – včetně pokřiku a skandování. Osobně nejradši hraju pro publikum, u něhož mám po několika minutách pocit, že se dlouho známe. Přestože sedím k lidem bokem a nevidím jim tedy do tváře, většinou přesně cítím, jestli jsou naladěni na stejnou vlnu a jdou se mnou nebo ne. Nejlépe to poznám v nějaké pauze v průběhu skladby. Tam si uvědomíte, že i ticho má mnoho tváří...

Velké renomé si získávají naše operní pěvkyně – Dagmar Pecková, Magdalena Kožená, jak je to s hudebními interprety, jste už ve stejné pozici nebo to zde není tak markantní jako právě ve vokální tvorbě?

Vokální hudba má přece jen svá specifika. Zpěv je pro publikum asi vůbec nejatraktivnějším hudebním žánrem. Ve spojení s textem nebo i s pohybem a hereckým projevem je pro většinu lidí snazší se do něj vcítit a ocenit ho. Proto také pěvecké hvězdy dosahují zpravidla větší popularity než instrumentalisté. Tím samozřejmě ani v nejmenším nesnižuji skutečně světový úspěch třeba Magdaleny Kožené. Mezi instrumentalisty dosáhl podobného renomé pianista Ivan Moravec, či hornisté Zdeněk Tylšar a Radek Baborák, velmi slavní byli vždy také čeští dirigenti – Karel Ančerl, Václav Talich, Rafael Kubelík nebo v současnosti Jiří Bělohlávek.

Platí stále to, že česká hudba a čeští interpreti patří ke špici na světové scéně?

Česká hudba, zejména Dvořák a Janáček, v poslední době i Martinů, je ve světě skutečně žádaným artiklem. Je to o to cennější, že jsme velmi malá národní škola, která se přesto ve svých nejlepších momentech může postavit vedle světových hudebních velmocí, jako je Německo, Francie, Itálie či Rusko. Vzhledem k tomu, že v současnosti je trendem autentické interpretace, těží z toho i naši hudebníci. Pokud chce pořadatel uvést nějaké české dílo, sáhne často i po českém interpretovi. Na druhou stranu ti muzikanti, kteří ve světě opravdu prorazili, museli předvést své schopnosti nejen v českém ale zejména světovém repertoáru. Asi nemůžeme čekat, že celková úroveň všech našich interpretů bude stejná jako v zemích s podstatně větší základnou. Nicméně stále se u nás tu a tam rodí umělci světové úrovně.

Jste stále typ sólového hráče? Je to tím, že jako sólista se do projevu dokážete hlouběji vcítit nebo prostě nejste jen „kolektivní“ typ?

Já si hlavně myslím, že sólo a komorní hra se nejen nevylučují, ale naopak báječně doplňují. Sólová hra je pro mne sice prioritou. Myslím, že jsem poměrně velký individualista, ale souhra s výbornými muzikanty, zejména pokud jde zároveň o mé blízké přátele, přináší zase jiné zážitky a nesmírně mne obohacuje.

Jana Švecová, publicistka

Foto Tomáš Tesař

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 22. 6.



  Chvála modlení a proklínání
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Naděje Ivana Medka

  Nalaďte si        
 
  Zpráva o jednom smutku
  Pořiďte si