Číslo 26 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Ivem Kahánkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rudolf Křesťan, publicista

Lze? Nelze?

K mým životním jistotám patřilo po řadu let vědomí, že ve stanici nelze.
Podobně na tom byla i rozhlasová posluchačka H. N., ale jen do chvíle, dokud ji okolnosti nepřinutily ke vzpouře. Napsala mi o tom do redakce Dobrého jitra. Na nádraží v Lysé nad Labem v neděli 29. listopadu si chtěla takzvaně odskočit, ale tamní úlevovna byla zavřená.
Pisatelka uvádí:
„Moje snaha vypůjčit si klíč v nádražní pokladně se setkala s nezdarem. Bylo mi řečeno, že v této stanici to v neděli nelze, protože dotyčné zařízení je v nájmu firmy, která v neděli nepracuje. Počkala jsem tedy na příjezd vlaku, a tak vím, že když je to nezbytné a nutkavé, tak i ve stanici LZE!“
Když jsem později tuto pisatelčinu zkušenost odvysílal na vlnách Českého rozhlasu 2, byl jsem si vědom, že nejde zrovna o libé téma. Jenže pro člověka je to v daném okamžiku závažnější situace než potíže Organizace spojených národů. Zmíněná organizace může zasedat kdykoliv, kdežto železniční pasažér smí v zájmu svým potřeb zasednout jen mimo stanici.
Citovaná paní se vzepřela danému zákazu, neboť zjevně neměla zbytí. Je to lidské. Kdo ví, kolik bytostí se už dostalo do podobné situace. Kdybychom celosvětově vyčíslili veškerý čas, po který prodlévají vlaky ve stanici, byla by to závratná cifra.
Škoda, že jsem se o takovou sumarizaci nepokusil před lety při své nejdelší vlakové cestě. Vedla z Ruska před Mongolsko a Čínu až do Vietnamu. Ještě že vzdálenosti jednotlivých stanic byly značné, takže po většinu té dálkové poutě jsem se nacházel v zóně „lze“.
Neprohádám, že nejeden čtenář mě v tuto chvílí možná podezřívá, že moje zkušenosti jsou dané jen minulostí a že pomíjím fakt, že v současnosti je tomu už v nejednom mezinárodním i vnitrostátním spoji jinak.
Ano, postupně – i když pomalu (například ve srovnání s Německem a Rakouskem) – přibývá vlaků, ve kterých i ve stanici lze. Umožňuje to takzvaný uzavřený systém WC. Stručně řečeno jde o toaletu, v níž nic tělesného nepadá na koleje, nýbrž zůstává uzavřeno v hygienickém zásobníku. Ten je pak po dojezdu vlaku vyprázdněn.
Když už jsem se pustil do toho delikátního tématu, pokládám za náležité uvést, že v něm nespatřuji něco opovrženíhodného. Existuje spousta nelibějších námětů z aktuálního života. Představa, že při cestování vlakem přestáváme být dusáni inkvizičním příkazem NELZE, je docela libá.
Zatím však jen v některých spojích. Především v těch mezinárodních, o nichž prohlásil Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah, že u nich uzavřené WC začíná být běžné, i když i zde se lze ještě setkat s takzvaným propadlem.
Propadlo!
Nepřipomíná vám to prostor pod nohama odsouzence?
Zůstanu-li u informací tiskového mluvčího Českých drah, tak v kategorii takzvaných lokálek nabízí systém uzavřených WC zatím pouze sedmnáct procent spojů. V průběhu budoucích pěti let má jejich počet údajně vzrůst na jednu třetinu.
Je to málo?
Je to dost?
Jisté je, že výraz „Ve stanici nelze“ je pořád ještě vnímán jako železničně kultovní. Dokonce natolik, že se tak jmenuje i úspěšná taneční groteska předváděná souborem Veselé kroky.
Nadějnou skutečností je, že podle informace ČTK představuje možnost „lze“ u současných elektrických souprav zatím čtyřicet procent a do pěti let se má zvýšit na dvojnásobek. Zřejmě  právě odtud pramení názor mluvčího Českých drah, že „uzavřený systém WC přestal být v posledních letech výsadou mezistátních vlaků a pendolin, ale stal se běžnou součástí osobní dopravy“.
Méně optimistické se mi jevilo sdělení, které jsem našel na internetových stránkách ŽelPage, které jsou provozovány příznivci železniční dopravy. Dočetl jsem se tam zprávu, že České dráhy uvažují o tom, že některé vlaky by měly být zcela bez WC. Proč? Cituji: „Toalety jsou totiž potenciálním zdrojem infekcí.“
Dále jsem se v uvedeném zdroji dověděl, že zrušení toalet se do hospodaření drah „promítne formou úspory nemalých nákladů na údržbu a čištění těchto prostorů“.
Když jsem si pak otevřel připojený přehled názorů čtenářů dotyčného internetového článku, našel jsem tam několik vyjádření korespondujících s mým podivem.
Mezi ohlasy však byly i některé, které děkovaly za uvedený článek a dodávaly, že ta fikce je pobavila. A byla to skutečně fikce, jak mi dodatečně došlo! Text byl totiž datován aprílovým 1. dubnem.
Mohlo mě to trknout – aspoň při čtení řádků, že pro pasažéry s vyměšovacím nutkáním by měl být připojen služební vůz s možností uspokojení jejich potřeb, ale museli by si tuto službu objednat nejméně 48 hodin předem.
Po uvedeném aprílovém žertu připojuji ještě informaci skutečnou, která naznačuje, že i takzvané uzavřené WC ve vlacích může být příčinou problémů. Dokládá to zádrhel z letošního květnového letu společnosti British Airways na Bahamské ostrovy. Dotyčné letadlo mělo – stejně jako novodobé vlaky – uzavřený systém WC. Jenže všechny toalety při uvedeném letu přestaly náležitě sloužit. Kapitánovi nezbylo než požádat cestující, aby laskavě nic nepili a vystříhali se tak případné následné potřeby.
Co že se to stalo?
Budiž to varování i pro České dráhy.
Před startem z Londýna zapomněli příslušní letištní zaměstnanci onen uzavřený systém vyprázdnit.



  Chvála modlení a proklínání
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Naděje Ivana Medka

  Nalaďte si        
 
  Zpráva o jednom smutku
  Pořiďte si