Číslo 31 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filozofem.
Konradem Paulem Liessmanem.

 


 

 

Ivan Němec, publicista

I úprava hry vypovídá o době

Je-li státní svátek zasvěcen památce upálení Mistra Jana Husa, lze očekávat, že na to bude Český rozhlas nějak reagovat. Zatímco tvůrci programu na stanici Praha připravili pro tento večer (6. 7. 2010) drama Josefa Kajetána Tyla Jan Hus, nabídla stanice Vltava v rámci svého Klubu rozhlasové hry Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové téhož autora. Jsou to hry, s nimiž se člověk málokdy setká, a proto se nabízí otázka, proč se obě musí hrát právě jeden večer, a to dokonce tak, že se částečně překrývají; zatímco jedna ještě neskončila, druhá už běží. Zvláštní koordinace programu, viďte.
Rozhlasová nahrávka Tylova Jana Husa  vznikla v roce 1956 v režii Přemysla Pražského. Hrála se její úprava, kterou provedl Vladimír Tomeš v roce 1983. Spočívala především v sestříhání původního pětiaktového dramatu a ve vysvětlujících vstupech komentátora, který posluchače zkrácenou verzí provádí. Když průvodce pořadem (Josef Velda) promluvil v prvním vstupu o premiéře ve Stavovském divadle v roce 1848 a pak podal faktické a zasvěcené informace o dalších inscenacích dramatu i o tom, jak se hra málo hrála, byl to úvod plný zajímavostí, takže jazyk už se chystal vyslovit pochvalná slova o pozoruhodném dramaturgickém činu. Při dalším komentáři se však všechny sympatie rozplynuly. Po průvodcových slovech „tak teď jste slyšeli úvodní scénu“ totiž následoval příval ponaučení, v němž bylo potřeba přežvýkat ideu hry, upozornit na její archaický jazyk a říct, kdo koho ve výstupu hrál. Rázem bylo po náladě, neboť jsem si připadal jako žáček 6. A, jemuž v didaktice převyškolená „pančelka“ říká, čeho si má zvláště pozorně povšimnout. Hrome, říkal jsem si, je vskutku zapotřebí vysvětlovat, že v roce 1848 se mluvilo jinak, je nutné zdlouhavě objasňovat, jak to Tyl tenkrát myslel? Pravda, další komentátorské vstupy už byly věcnější, protože v nich převládaly informace o funkci jednajících postav v souvislosti s konkrétní scénou, ale dobovému hodnocení se zcela nevyhnuly. A tu jsem si uvědomil, že i ona úprava více než padesát let staré nahrávky je rovněž svérázným svědectvím dějin. Vypovídá o jiných ideologických tendencích, než vládly v době Tylově, o jiném patosu doby, který bylo třeba ještě zesílit patetickým stylem přednesu v roce 1956. Zobrazuje ideologii doby, jejíž součástí se stalo ono legendární „nastavování zrcadla“, abychom si hru, probůh, nevysvětlili po svém.



  V záři obrazovky        
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
  S Trabandem dál proti proudu      

  Pořiďte si        
 
  Vídeňský kaleidoskop...    
  Nalaďte si