|
Brno plné designu
Čtyřiadvacáté Bienále grafického designu, pořádané Moravskou
galerií v Brně do konce října, je přehlídkou, kterou nejde
minout. Je natolik pestrá a kvalitní, že si v ní najde své jak
náročný divák, tak laik.
Zastavení první: Cosi tísnivého. Hostující kurátor Rick Poynor
prošel dějiny výtvarného surrealismu od dvacátých let po
současnost a dohledal výstupy této estetiky v knize, časopise,
plakátu. Jedinečný mix fantazie, humoru a podivností tu
dostává své konkrétní podoby v dílech domácích klasiků jako
Jindřich Štyrský, Karel Teige nebo Jan Švankmajer, i
současných zahraničních autorů, mezi nimiž vynikají Američané
Edward Fella a Stefan Sagmeister.
Alternativního rázu je i zastavení druhé: Bigmag. Přehlídka
tuzemských porevolučních časopisů z kulturního okraje, desítek
dodnes živých, zapomenutých anebo nikdy neobjevených periodik
na různá témata: Živel, Vokno, Raut, Neon, Intelektuál, Crew,
Clinamen, A-kontra. Instalace je nápaditá, interaktivní:
návštěvník se může natáhnout na gauč a podle libosti listovat
hromadou žurnálů před sebou.
Zastavení třetí: Ďábel, smrt a Schwarzenegger. Třeskutý název
koresponduje s poetikou vystavených děl, která nonšalantně
snoubí akční a hororové prvky s naivním, neumělým výrazem. Jde
o ukázku „afrického pouličního filmového plakátu“, který se
rozmohl v souvislosti s nástupem improvizovaných videokin na
přelomu osmdesátých a devadesátých let. Procházka mezi všemi
těmi kostlivci, čarodějnicemi, oživlými mrtvolami a dalšími
monstry z hlubin ghanské a senegalské imaginace je
nezapomenutelná.
Podobně jako celé brněnské bienále grafického designu.
Radim Kopáč
Foto Archiv Moravské galerie v Brně |