Číslo 33 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Hanou Hegerovou.

 

 

 

 


 

Červenkův strhující Záznamník

Některá překvapení jsou opravdu nečekaná. Tvůrčí dvoudomost Miroslava Červenky byla vždy více než zřetelná: poeta doctus, který nezapřel romantické založení, literární vědec svrchovaně exaktní a k tomu ještě neskutečně pracovitý. Že dva týdny před bolestnou smrtí odevzdá do nakladatelství Atlantis text Záznamníku, který si vedl v druhé polovině osmdesátých let a o němž jsme neměli tušení, je překvapení první. Tím druhým je povaha, originalita deníku: svědectví o intelektuální vzpouře vůči mrtvolné době, o šíři zájmů a přesné teoretické práci. Nikdo z nás nepochyboval, že Červenka se nevzdává, že mu nic nemůže zabránit v práci, i když se jí mohl věnovat až v čase, který je jiným vyměřen k odpočinku. („Už je to opravdu těžko snesitelné věnovat tolik času úřednictví pro obživu. Kdy se dostanu k Reynkovi a Kolmanu Cassiovi, abych aspoň něčím rozmnožil svou knížku?“)

Uvědomil si to sám koncem roku 1988: „Kdy jsem vlastně přišel na to, že se jim nepodaří mě zlikvidovat? Dá se říci, že mě nikdy nenapadlo, že by se jim to podařilo. Ale nedá se říci, že jsem to tehdy na počátku věděl, protože presupozicí tohoto tvrzení je, že už tehdy bylo jisté, že se mě nepodaří zlikvidovat“. A že se normalizační přičinlivci snažili, jen což! Pro oficiální vědu a kulturu Červenka neexistoval, o to aktivněji se však účastnil vědeckého diskurzu mezinárodního, ineditní práce (i překladatelské – Milosz, Gombrowicz) a nakonec i ilegálního školení mladých adeptů literární teorie.

Pravda, Červenka musel zúžit rozsah své literárněvědné práce od otázek obecných ke speciálním studiím versologickým. I tady dokončoval své výzkumy básnické generace let devadesátých, započaté více než před třiceti lety. Červenka byl však natolik člověkem dneška, že mu nedala pokoje ani poezie nejsoučasnější. V oněch letech napsal jednu z největších básnických knih – Strojopisnou trilogii. Jednou v noci si zapsal, že už musí přestat týrat Šiktancovu polymetrii. Prokázal přitom, že „hlavní Šiktancův přínos je v totální rozluce rytmického a grafického (řádky a odstavce) členění, a to ještě nezávisle na členění syntaktickém“.

Nelze zastřít, že Záznamník je místy četba náročná – jenomže on je tak strhující a poutavý v tom, jak dává ožít celistvé osobnosti autora, básníka, teoretika, přítele, rybáře, cestovatele. S podobným vzrušením jsem kdysi čítal Mannovu knihu Jak jsem psal doktora Fausta.

Vladimír Karfík, literární kritik



  Když spisovatel umí číst...        
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  ...strhující Záznamník     

  Pořiďte si        
 
  V říši mluveného slova      
  Téma