|
Zvrátit
lidský osud dokáže i maličkost
Americká milostná komedie Srdcová sedma (28. 8., ČT1, 22.00)
vychází z podobného stavebního principu jako kdysi
Kieślowského Náhoda nebo nejnověji van Dormaelův Pan Nikdo:
také režiséra Petera Howitta zajímá, jak by se mohly vyvíjet
různé varianty téhož lidského života v závislosti na zdánlivě
podružném detailu, jakým je třeba stižení či nestižení
dopravního prostředku. V tomto případě jde o metro – souběžně
se rozvíjejí dva rozdílně utvářené osudy půvabné Helen
(Gwyneth Paltrowová) podle toho, zda včas vběhla do vlakové
soupravy či nikoli. V prvním případě přijede domů příliš brzy,
takže nachytá svého milence s jinou ženou a hrdě od něho
odejde. V druhém případě se dostane do bytu až pozdě
odpoledne, protože ji zranil pouliční zloděj, a s úlevou
přijímá konejšení svého nevěrného milence, aniž o jeho
záletech tuší.
Heleniny
příhody, jakkoli v mnohém podléhají osvědčeným žánrovým
konvencím, se pak často dotýkají týchž událostí i prostor.
Helen prochází vnitřní proměnou – v prvním případě se seznámí
s přemrštěně upovídaným, ale laskavým chlapíkem a zamiluje se
do něho, rozhodnuta prosadit se jako samostatná podnikatelka,
ve druhém rezignuje a živí se jako roznašečka sendvičů, nadále
podváděna svým milencem. Tyto změny charakteru symbolizuje
především účes a výraz tváře: utrápený výraz provázený
dlouhými vlasy se ocitá v kontrastu se sebevědomějšíma očima a
nakrátko ostříhanými vlasy. Je to však proměna spíše vnější,
Gwyneth Paltrowová svým Helenám vtiskla obdobně nevtíravou
oduševnělost, modeluje je v obou případech jako citlivou
bytost, bolestně reagující na každý podraz. V obou liniích
jakoby pro zvýšení kontrastu vstupuje do dění sokyně v lásce,
kterou se jí druh snaží, i když pokaždé z jiných pohnutek,
zatajit.
Srdcová sedma je jímavá komedie, natočená v bezproblémových
intencích „dobře odvyprávěného příběhu“. Přesvědčuje o tom, že
navzdory spletitým zádrhelům jsou si nakonec souzeni ti, kteří
si to zaslouží. Režisér naštěstí nehledá krkolomné zvraty, aby
jimi diváky ustavičně bušil po hlavě, upřednostňuje nenápadný
a uvěřitelný komorní vhled. Pro sobotní večer je Srdcová sedma
ideálním pořadem, pobaví i dojme, aniž by urážela podbízivým
(ne)vkusem jako mnohé jiné takzvaně lidové komedie, nejen v
Americe vznikající jak na běžícím pásu.
Jan Jaroš, filmový publicista |