Zvrátit lidský osud dokáže i maličkost

Americká milostná komedie Srdcová sedma (28. 8., ČT1, 22.00) vychází z podobného stavebního principu jako kdysi Kieślowského Náhoda nebo nejnověji van Dormaelův Pan Nikdo: také režiséra Petera Howitta zajímá, jak by se mohly vyvíjet různé varianty téhož lidského života v závislosti na zdánlivě podružném detailu, jakým je třeba stižení či nestižení dopravního prostředku. V tomto případě jde o metro – souběžně se rozvíjejí dva rozdílně utvářené osudy půvabné Helen (Gwyneth Paltrowová) podle toho, zda včas vběhla do vlakové soupravy či nikoli. V prvním případě přijede domů příliš brzy, takže nachytá svého milence s jinou ženou a hrdě od něho odejde. V druhém případě se dostane do bytu až pozdě odpoledne, protože ji zranil pouliční zloděj, a s úlevou přijímá konejšení svého nevěrného milence, aniž o jeho záletech tuší.

Pro sobotní večer je Srdcová sedma ideálníHeleniny příhody, jakkoli v mnohém podléhají osvědčeným žánrovým konvencím, se pak často dotýkají týchž událostí i prostor. Helen prochází vnitřní proměnou – v prvním případě se seznámí s přemrštěně upovídaným, ale laskavým chlapíkem a zamiluje se do něho, rozhodnuta prosadit se jako samostatná podnikatelka, ve druhém rezignuje a živí se jako roznašečka sendvičů, nadále podváděna svým milencem. Tyto změny charakteru symbolizuje především účes a výraz tváře: utrápený výraz provázený dlouhými vlasy se ocitá v kontrastu se sebevědomějšíma očima a nakrátko ostříhanými vlasy. Je to však proměna spíše vnější, Gwyneth Paltrowová svým Helenám vtiskla obdobně nevtíravou oduševnělost, modeluje je v obou případech jako citlivou bytost, bolestně reagující na každý podraz. V obou liniích jakoby pro zvýšení kontrastu vstupuje do dění sokyně v lásce, kterou se jí druh snaží, i když pokaždé z jiných pohnutek, zatajit.

Srdcová sedma je jímavá komedie, natočená v bezproblémových intencích „dobře odvyprávěného příběhu“. Přesvědčuje o tom, že navzdory spletitým zádrhelům jsou si nakonec souzeni ti, kteří si to zaslouží. Režisér naštěstí nehledá krkolomné zvraty, aby jimi diváky ustavičně bušil po hlavě, upřednostňuje nenápadný a uvěřitelný komorní vhled. Pro sobotní večer je Srdcová sedma ideálním pořadem, pobaví i dojme, aniž by urážela podbízivým (ne)vkusem jako mnohé jiné takzvaně lidové komedie, nejen v Americe vznikající jak na běžícím pásu.

Jan Jaroš, filmový publicista



  O významu tmářství        
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
  John Eliot Gardiner...     

  Nalaďte si        
 
  Otazník nad Muchou      
  Navštivte