Jiří Tichota, kapelník Spirituál kvintetu

Hrozilo někdy v průběhu těch pěti desítek let rozpuštění kapely?

My jsme byli dlouho amatéři, skupinu jsme měli jako hobby, každý z nás měl své zaměstnání. S touhle otázkou jsme si tedy hlavu moc nelámali – dokud hrajeme, tak hrajeme, a až přestaneme, budeme se živit tím, co stejně děláme. Situace se změnila v roce 1986. Mívali jsme různé trable, tak jsme se domluvili, že už to takhle dál dělat nebudeme. Nechci tvrdit, že jsme byli hrdinové, ale problémy jsme měli – třeba i nechtěně, každý mohl spadnout do nějaké té pastičky. Hrávali jsme tenkrát i třiadvacet koncertů měsíčně, jak říkám, při zaměstnání! Řekli jsme si tedy, že své profese opustíme, že muzika je od teď naše povolání. Každého z nás za ta léta samozřejmě mnohokrát napadlo, jestli už toho není moc, ale vždycky jsme nakonec šli na další koncert a měli jsme pocit, že lidi mají radost, když si s námi mohou zazpívat. Nikdy jsme neměli žádné obrovské mety – být velké hvězdy nebo změnit tvář populární hudby. Šlo nám jen o to, čemu se říká folk, tedy vlastně lidové zpívání. A tak tu jsme pořád.

Mluvíte o folku; ten pojem se u nás rodil postupně a jeho význam se měnil…

To je pravda, když jsme začínali, byli jsme vlastně jazzová kapela, pojem folk vůbec neexistoval. Nebyly žádné přehlídky, žádné koncerty, kde bychom vystupovali jako folková kapela. A my jsme vůbec netušili, že se téhle hudbě bude jednou takhle říkat; prostě jsme hráli a zpívali to, co se nám líbilo. Najednou jsme se ocitali na stejných pódiích jako třeba SHQ Karla Velebného  či Junior Trio mladého Jana Hammera. Folk u nás začínal přes jazzovou muziku. Postupně se tu objevovaly tendence amerického, zejména městského folkloru, takové ty kovbojské písničky, které si rychle našly své interprety i posluchače. To už tady byli Greenhorni a krátce nato i Rangers, a každý jsme dělali trošku jiný styl a trošku jiný repertoár. My jsme se mimo jiné dali na spirituály a gospely. Postupně jsme začali chápat, že není možné žít jenom z toho, co se zpívá v Americe, a každý z nás si našel svou cestu. Třeba u Greenhornů to byly vynikající texty Jana Vyčítala, které daleko předčily ty originální americké. Lidi si najednou mohli zpívat krásné písničky s nádhernými českými texty, které často ani nenapodobovaly své vzory.

Vaše první album však paradoxně žádné spirituály neobsahuje…

Šanci natočit naši první dlouhohrající desku jsme dostali po dvanácti letech, to bylo tenkrát normální. Je pravda, že tam ze spirituálů tam není ani „ň“. Byly to písničky z rudolfínské Prahy, album se jmenuje Písničky z roku raz dva. Souviselo to i s tím, že folk začal objevovat také skvosty v domácí produkci, domácí historii. My jsme v té době hráli známé a oblíbené písničky jako třeba Zelené pláně, což byl náš první rozhlasový hit, nebo Ghetto, které krásně zpíval Karel Zich. Jsou to hezké věci s vynikajícími českými texty, ale když jsme dostali nabídku natočit elpíčko, navrhl jsem, abychom neprezentovali převzaté (byť kvalitní) věci, ale abychom nabídli něco neznámého, něco, co je jenom naše. A přinesl jsem loutnové záznamy písní nějakého studenta z doby Rudolfa II., které nebyly známé ani mezi odborníky. Musím říct, že jsem tenkrát neměl jednotnou podporu kapely. Někteří hlasovali pro písničky, které jsme tenkrát zpívali, ale dnes jsme, myslím, všichni rádi, že jsme nahráli a vydali Písničky z roku raz dva. I Jiří Černý to tenkrát velmi rychle ocenil.

Tady se krásně projevila vaše původní profese a láska: muzikologie. Vy jste ji vystudoval i učil. Netáhlo vás to k takzvané vážné hudbě?

Skutečně jsem vystudoval muzikologii a třiadvacet let jsem pak s velkou chutí učil na katedře hudební vědy, zabýval jsem se starými tabulaturami a podobnými záznamy. Je pravda, že jsem dostával celou řadu nabídek z tohoto oboru. Jeden příklad – spoustu let jsem jako mandolinista spolupracoval s Pražskými madrigalisty. Když se profesor Miroslav Venhoda rozhodl ukončit aktivní činnost, nabízel mi, abych po něm Madrigalisty převzal. Moc by mě to těšilo, vždyť tohle byla to hudba, kvůli které jsem na muzikologii vůbec šel! Jenže v té době už Spirituál kvintet živil pět rodin, když počítám i techniky, tak šest. Moje manželka, která vystudovala ekonomii a v té době jí bylo ke čtyřiceti, už by těžko hledala zaměstnání. Všechna tato hlediska nakonec vedla k tomu, že dodnes dělám něco, co jsem původně zamýšlel jenom jako koníčka, jako povyražení, jako vedlejší činnost. Ale jako externista učím na muzikologii dodnes, takže si tak trochu užívám obého. A to je radost.

Tomáš Pilát, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto Supraphon

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 17. srpna.



  O významu tmářství        
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
  John Eliot Gardiner...     

  Nalaďte si        
 
  Otazník nad Muchou      
  Navštivte