|
John Eliot Gardiner s Českou filharmonií
Letošní frekvence návštěv proslulého britského dirigenta Johna
Eliota Gardinera v Praze musí tuzemské milovníky vážné hudby
těšit. Po únorových abonentních koncertech s Českou
filharmonií, na kterých zazněla hudba Roberta Schumanna a
Bohuslava Martinů, a květnové návštěvě s Monteverdiho sborem,
Anglickými barokními sólisty a Bachovou Velkou mší h moll se
Sir Gardiner vrací potřetí. Ve čtvrtek 26. srpna vystoupí
s Českou filharmonií ve Dvořákově síni Rudolfina.
Kromě
Janáčkovy symfonické básně Balada blanická, Dvořákova
Karnevalu a 8. symfonie zazní také Griegův Koncert pro klavír
a orchestr se sólistou Larsem Vogtem. Koncert vysílá ve 20
hodin v přímém přenosu Český rozhlas 3 – Vltava. O tři dny
později uslyší týž program, doplněný o Šestou symfonii
Bohuslava Martinů, londýnské publikum na 58. koncertu
letošních BBS Proms. Mimochodem: koncertu bude předcházet
odpolední literární festival, který má být oslavou „českého
génia“, respektive toho, jak dokázali čeští filmoví, výtvarní
a literární tvůrci (od Franze Kafky po Václava Havla) zachytit
surrealistický a absurdní charakter moderního života.
Ale zpět k Johnu Elitou Gardinerovi, který se rád vrací do
Prahy dirigovat Českou filharmonii. Proč? „Česká filharmonie
je velmi specifické těleso. Má osobitý zvuk, hráči mají
‚muzikantský‘ smysl pro humor, tedy vtípky o sexu, pití a
dirigentech; ten orchestr prostě má svůj vlastní styl. Pracuji
s ním už deset let a někdy je to trochu šok, jindy zase velké
potěšení. V roce 2001 jsme spolu dělali Jenůfu v Salcburku a
já s překvapením zjistil, že pouze dva hráči z celého
orchestru – jeden violista a jeden kontrabasista – už ji někdy
hráli. Nikdo jiný! Takže jsem je to musel učit. Bylo to
svízelné, protože interpretovat Janáčkův notový zápis není
vůbec jednoduché. Ale skvělé na českých filharmonicích je, že
když nějakou hudbu poznají, přiroste jim k srdci a hrají ji
pokaždé lépe a lépe.“
Petr Kadlec, redaktor ČRo 3 – Vltava
Foto © Maciej Goździelewski, from Wikipedia (licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported,
2.5 Generic, 2.0 Generic and 1.0 Generic license)
|