Přemysl Hnilička, publicista

Bez morálky to nejde

V posledním červencovém týdnu se vltavská dramaturgie vrátila k jedné z nejzajímavějších loňských premiér – k textu Přemysla Ruta Konec dobrý, všechno špatně (režie Hana Kofránková). V textu se snoubí to, co lze u Rutových her obdivovat prakticky vždy: vysoká filozofická a morální aktuálnost a preciznost jejího literárního a dramatického vyjádření. S těmito znaky se potkáváme jak v rozhlasovém podobenství Profesor a slepice (2006), tak v úvaze o smyslu pravdivého výkladu historie ve hře Babinský a Palacký neboli Báseň a pravda (2000) . Příběh dvou postav hry Konec dobrý, všechno špatně – podnikatele Januše (Viktor Preiss) a jeho dávného přítele, filozofa Fortunáta Aufa (Jiří Lábus) – ukazuje s nebývalou přísností a nesmiřitelností zásadní neslučitelnost dvou světů: čisté morálky a bezskrupulózního byznysu.
Byť Janušovi můžeme zpočátku i fandit, jeho pohnutky pomoci příteli ve vydávání jeho filozofického díla můžeme považovat za téměř čisté (byť v podtextu cítíme jakousi touhu vykoupit svůj prázdný, netvůrčí život), výsledkem není zlepšení okolního světa; lidé se nezajímají o Aufovo zdarma distribuované dílo, ale pouze o videozáznam jeho sebevraždy, draze prodávaný právě Janušem, který své peníze vydělává na „zábavných“ kukátkách (Rutem ironicky pojmenovaných „krasohled“). Právě zjištění, odkud pocházejí peníze ke sponzorování jeho spisů, vede Fortunáta Aufa k tomu, aby si vzal život. Vše tedy bylo marné, Aufovu pracně budovanou veřejnou knihovnu navštěvují lidé jen proto, aby si prohlédli místo smrti „toho chlápka, co se oddělal“ na záznamu v jejich kukátku.
Režisérka Kofránková již mnohokrát dokázala, že složitému a filozoficky i literárně bohatému světu Přemysla Ruta rozumí. I tentokrát zůstala „v pozadí“ – neexperimentuje technicky ani žánrově, drží se Rutova textu a ctí jej i jeho stanoviska. Tomu odpovídá i brilantní obsazení – již jmenovaným pánům skvěle sekunduje Taťána Medvecká v roli povrchně humanistické, v nitru však zcela cynické Janoušovy manželky.
Východisko hry i obraz světa, který nám Rut a režisérka Kofránková předestřeli, rozhodně není optimistický. Ukazuje posluchači svět reality shows, v nichž pasivní diváci pasivně sledují pasivní hráče a nejsou schopni se s nimi nijak ztotožnit; i kdyby se obyvatelé nejrůznějších vil či domů snů povraždili či se utopili v milionovém bazénu, v divácích to asi již nic nevyvolá, jen odosobněný zájem voyerů – zrovna jako u těch, kteří znovu a znovu sledují záznam Fortunátovy smrti ve svých krasohledech. Rutova hra netrpí bolestí současných her a potažmo i současné filozofie, to jest relativizací mravních norem; nenabízí prakticky žádné východisko – kromě osobní angažovanosti, příkladu, který může člověk podat druhému.



  O významu tmářství        
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
  John Eliot Gardiner...     

  Nalaďte si        
 
  Otazník nad Muchou      
  Navštivte