Číslo 37 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s tenoristou a dirigentem.
José Curou.

 

 

 


 

 

Někdy méně bývá více...

Vlání fantazie je výborná věc, a tomuto kouzlu lze v knihách lehce propadnout. V těch nejlepších případech autorovu světu zcela podlehneme, jak ukazuje Márquezovo Macondo. Pokud je však čtenář fantazií spíše vláčen, je to již poněkud složitější. A přesně to se dá říci o poslední knize Jiřího Kratochvila Femme fatale (Druhé město). Kupodivu se v ní vyskytuje obé, zřetelně odděleno do dvou částí.

První polovina knihy, nazvaná Noční slunce, má strhující spád a čtenáře nenechá takřka vydechnout. Je nabita erotikou a sledovat osudy mladé spisovatelky Kateřiny Káníčkové, která se ve víru zlomových událostí roku 1989 ocitá v Brně, je pro čtenáře požitkem. Její románová prvotina zaujme a z neznámé dívky se takřka přes noc stává slavná autorka. Pro muže ve svém okolí je ale především osudovou ženou. A to nejen pro manžela, postaršího univerzitního docenta, ale i pro své milence – včetně toho nejstálejšího, ženatého tělocvikáře a později úspěšného majitele fitness centra Zdeňka Šťastného, se kterým se pravidelně střetává v jednom z prvních brněnských bordelů. Právě jeho pohledem je tato část příběhu, dodejme že tragického, zachycena.

Ve druhé části, nazvané Buben, se ocitáme doslova v jiné realitě, paralelním světě a předchozí část příběhu je nahlížena ze zcela odlišných úhlů. I z pozice utajeného miniaturního světa, který existuje nepozorovaně vedle nás. Těžko říci, co přesně autor svým vypravěčským záměrem sledoval, ale tímto zvratem to zcela jistě čtenáři neusnadnil. Pravda, postupně se dozvídáme stále víc a víc a daří se nám skládat střípky z jakési mozaiky, z chybějícího příběhu. Ale zahlédnout celý obraz? Možná se to některým čtenářům podaří. Byť můžeme autorovu vášeň pro psaní sdílet a rozumět jí, přesto se v této druhé části prózy cosi podstatného vytratilo a zůstal jen příběh příliš literární, šustící papírem.

Přesto Kratochvil i v této próze zůstává svým, třeba už jen tím, že se příběh odehrává v Brně. Je škoda, že tu příjemně typograficky vypravenou knihu v úpravě Bedřicha Vémoly lze považovat spíše za okrajové dílo jinak výrazného autora. Někdy je však méně více. A právě při čtení této knihy jsem si na toto rčení vzpomněl několikrát.

Pavel Kotrla, literární kritik



  Bohatý a bez ambicí        
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Někdy méně bývá více     

  Pořiďte si        
 
  S kytarou napříč žánry     
  Navštivte