Číslo 37 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s tenoristou a dirigentem.
José Curou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Miloš Čermák, publicista

Bohatý a bez ambicí

Někdy uprostřed roku 2009 jsem na webu četl článek, který měl zhruba následující titulek: „Hledá se nový majitel novin. Ideální vlastnosti: Nechutně bohatý, pokud možno starý a bez jakýchkoliv ambicí.“

Nepamatuju se přesně, kterého deníku či časopisu se to týkalo, protože v té době vypadaly na krach všechny. A mnohé skutečně zkrachovaly, nebo aspoň drasticky omezily své rozpočty. Uprostřed ekonomické recese, zbavena přízně inzerentů, působila média bezbranně a odevzdaně. Jako by se zdálo, že jejich jedinou nadějí mohou být rozmařilí filantropové. Vzpomněl jsem si na ten titulek, když jsem se koncem července dozvěděl, že novým majitelem týdeníku Newsweek bude dvaadevadesátiletý milionář Sidney Harman. Jako by ten popis přesně seděl na něj! Snad s výjimkou toho stáří. Ano, navzdory údaji v encyklopedii se tohle slovo pro Harmana nehodí. Komentátoři jízlivě podotýkají, že i sousloví „čilý stařík“ zní pro něj tak nějak nepatřičně.

Ale to není důležité. Změnila se doba a klasická média se přece jen trochu otřepala. Řada vydavatelství v posledním čtvrtletí vykázala zisky, některá začala dokonce přijímat nové zaměstnance. Ovšem týdeník Newsweek patří k těm méně šťastným. Potýká se s velkými problémy. Před několika lety se výrazně proměnil a z běžného zpravodajského časopisu se vydal cestou čtení pro „lépe informované a intelektuálně ambiciózní čtenáře“. Nevyřčenou, ale zřejmou metou bylo vytvoření jakési americké obdoby veleúspěšného britského týdeníku The Economist. Jenže tenhle plán nevyšel.

Pouze v roce 2009 měl časopis ztrátu 28,1 milionu dolarů, což znamená, že prodělával více než půl milionu s každým novým číslem. Situace se ukázala jako neudržitelná. Vydavatelství Washington Post (publikující především stejnojmenný deník) se proto rozhodlo v květnu 2010 nabídnout časopis k prodeji. Ale popravdě řečeno se moc nepočítalo s tím, že se najde vhodný a seriózní kupec.

Byla by to škoda, na tom se shodovali všichni. Newsweek patří k ikonám amerického tisku. Není tak slavný jako jeho „bratr“ Time, ale ve své historii prožil slavná a velká období. Ostatně ono soužití obou časopisů připomíná tak trochu rivalitu limonád Coca-Coly a Pepsi. Obě značky mají své příznivce, ale bez jedné i druhé si trh málokdo dokáže představit. Newsweek byl založen skupinou investorů v New Yorku v roce 1933, tedy deset let po časopise Time. Ale svému rivalovi vždycky „dýchal na záda“. Ještě kolem roku 2000 činil náklad zhruba čtyři miliony kusů, dnes se uvádí zhruba půldruhého milionu. Vychází ve čtyřech anglických a dvanácti cizojazyčných mutacích, ve světě má celkem dvaadvacet redakcí. To vše samozřejmě stojí velké peníze.

Bylo jasné, že si Newsweek nikdo nekoupí jako potenciálně ziskovou investici. Spekulovalo se o různých majitelích, jméno Sidneyho Harmana nakonec bylo překvapením. Muž s odhadovaným majetkem ve výši kolem půl miliardy dolarů vydělal na výrobě a prodeji hi-fi techniky. Dnes je považován za muže renesančního rozletu: navzdory vysokému věku má spousty aktivit, mimo jiné stále učí na univerzitě. Za slavný časopis údajně zaplatil symbolickou cenu jeden dolar (oficiálně to nebylo potvrzeno), zároveň však převzal závazky ve výši zhruba padesáti milionů dolarů. Důvěru původního majitele získal prý především proto, že slíbil, že nebude propouštět ani jinak šetřit na úkor kvality týdeníku.

Nechme stranou jedovaté komentáře, které se pochopitelně objevily, například: „Možná Sidneymu namluvili, že si kupuje jen předplatné“, nebo „Proč by si devadesátník kupoval Newsweek, když si ho může v čekárně u doktora přečíst zadarmo“. Sidney Harman si nakonec srdce většiny mediálních expertů získal vyjádřením, že nebude na redakci nijak tlačit a že jí dá čas, aby ukázala, co umí. „Řekněme, že za pět až deset let jim začnu vážně šlapat na krk!“ prohlásil dvaadevadesátiletý byznysmen. A již mnohem vážněji dodal, že žurnalistiku pokládá za jednu z uměleckých forem, a proto považuje za nutné ji podpořit, protože umění je zkrátka důležité… pro krásu ducha i pro budoucnost. Krásně řečeno. Jak že zněla ta definice ideálního vlastníka novin?



  Bohatý a bez ambicí        
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Někdy méně bývá více     

  Pořiďte si        
 
  S kytarou napříč žánry     
  Navštivte