Číslo 37 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s tenoristou a dirigentem.
José Curou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

José Cura, tenorista, dirigent

Co vás čeká po vystoupeních v Českém Krumlově, po letních týdnech, po prázdninách?

Nová zkušenost – budu v Německu, v Karlsruhe, režírovat Saint-Saensovu operu Samson a Dalila, pro kterou jsem současně navrhl scénu. A také v ní budu zpívat. Bude to asi dost složité, ale určitě zajímavé. Jde o zahajovací představení tamní nové sezony a měl bych tam mít moc dobrý tým kolegů, tak se docela těším.

Jaké to vlastně je, režírovat sám sebe?

Umělec, ať už je herec, nebo hudebník, vždycky sám sebe tak trochu režíruje. Sleduje linie dané režisérem, ale pod nimi vede sám sebe se svými jedinečnými zkušenostmi a zážitky, se svým vlastním balíkem emocí a myšlenek. Nemůže být stoprocentně aseptický, není možné říkat – nebudu dělat nic než to, co mi řekne režisér.

Učíte někoho?

Neučím v tom smyslu, že bych byl učitelem. Ale pracuji s mladými lidmi, a to tak, že se snažím jim předávat své zkušenosti. Ale říkám jim při tom: to není žádná bible. Je to moje zkušenost a vy musíte žít po svém a získávat své vlastní poznatky. Ale pokud snad moje zkušenost je pro vás dobrá, potom ji samozřejmě spánembohem použijte. Být skutečný učitel, stálý, je v jedné věci dost náročné: musíte být totiž svým studentům nablízku, musíte být s nimi, když vás potřebují. Vezměte ale v úvahu mé časové možnosti se vším tím cestováním po světě... Takovým učitelem prostě být nemohu, není to možné. Tak snad někdy v budoucnu, co já vím, co bude.

Takže učíte jen na letních setkáních a mistrovských kurzech?

Přesně tak. A musím zdůraznit, že tam pak ovšem neučím techniku, tedy jak zpívat. To se ve dvou třech dnech, maximálně během týdne, delší tyto příležitosti nebývají, naučit nedá. Co se snažím studenty na kurzech však naučit, je porozumění roli, její psychologii, tomu, jak se hudba do úlohy promítá. Takto nepřímo se stává technika zpěvu snadnější, aniž by se přímo o ní muselo hovořit.

A učíte je i tak, že dirigujete?

Snažím se jim rovněž předat porozumění hudbě, jak ji chápe dirigent. I tak se věci jeví pak snadnější. Ale pokud bych učil mladé dirigenty, pak je budu naopak učit, jak zpívat. Nejde totiž jen o to, aby zpěvák rozuměl dirigentovi, ale také aby dirigent rozuměl pěvci – a to není moc obvyklé.

Co je vám osobně milejší, kdybyste si mohl vybrat – zpívání, nebo dirigování?

Asi bych zvolil úlohu dirigenta, protože ten není tak citlivý vůči indispozicím, jako je pěvec, a protože má možnost zažívat skvělý pocit, že řídí úžasný stroj. Když jsem ale po dvaceti letech konečně pochopil, jak zpívat, tak toho přece nenechám.

Máte tmavší hlas. Berete to jako danost, jako dar?

Hlas je fyzická záležitost. Stejně jako modré oči, velký nos nebo krátké nohy. Hlas dostáváte s genetickou výbavou. Pokud jsou geny dar, pak i hlas je darem. Trénink samozřejmě potom váš hlas může proměňovat. Stejné je to ale přece s naším tělesem – když jsme mladí, naše kosti jsou subtilnější, a když dospějeme do plné zralosti, do čtyřiceti, pětačtyřiceti, jsou už velmi silné. S hlasem je tomu podobně. Když přichází fyzická zralost, dospívá ke zralosti i hlas. Pokud má pěvec dobrou techniku, pak s ní jde tato hlasová zralost ruku v ruce.

Váš způsob zpěvu je hodně, opravdu hodně emocionální, alespoň já to tak cítím. Jak se vnímáte vy sám?

Když zpívám, dávám do toho vše, všechny své momentální emoce, svůj stav. Někdy se cítím lépe, jindy nejsem třeba úplně v pořádku. Jako každý člověk. Na to máme i my zpěváci právo, mít své lepší a horší dny. Nejsme stroje. Někdo ráno vstane a bolí ho hlava, ale nevěnuje tomu příliš pozornost. Když bolí něco zpěváka, ví o tom neustále. Každá maličkost, kterou přináší den, je u zpěváka zesílena. Desetinásobně. Zpěváka nebolí trochu hlava, zpěváka bolí hlava příšerně. Když si uděláte něco na prstu a bolí to, zpěváka to bolí nesnesitelně. Možná právě tohle jsou důvody, proč se někdy o pěvcích a pěvkyních říkává, to je diva. My sami takoví nejsme, jsme lidské bytosti, ale jsme hudebníci, jejichž nástroj je součástí jejich těla... Když se houslistovi přetrhne struna, vymění ji. Když ale máte problém s vlastním tělem, nemůžete tu část odstřihnout a dát si tam novou.

Dostávají se emoce do vašeho zpěvu přirozeně, nebo záměrně?

Jsem takový, jaký jsem. Působím nejspíš spontánně, zábavně, jsem plný emocí. Takže říkávám: zpívám podobně jako diriguji, podobně jako mluvím, jako jím. A kdybyste se zeptali mé ženy, tak asi uslyšíte, že i podobně, jako miluji. Samozřejmě, že to není tak, že bych se rozhodl: teď si obléknu masku zpěváka a stanu se emocionálnějším. Jsem to prostě vždycky já.

Snažíte se být originální?

Co je to, být originální...? Podle mého to neznamená lišit se, ale být upřímný, být sám sebou. Když do toho, co děláte, dáte srdce, originalita přítomna bude. Konec umění by nastal, kdybychom všichni začali kopírovat jeden druhého, abychom takříkajíc měli jistotu.

Kde teď žijete?

Ve Španělsku.

A patří Argentina stále k vašemu zázemí, nebo už jste se jí vzdálil?

Nikdo upřímný nemůže popřít své kořeny. Takže samozřejmě ano – Argentina, to jsou mé kořeny. Současně je faktem, že se blížím ke kritickému okamžiku života, kdy zjistím, že jsem strávil stejnou dobu ve své vlasti a stejnou dobu už mimo ni. Takže dosud jsem byl Argentincem žijícím v cizině, ale brzy už budu Argentincem, který je součástí té cizí země. Taková situace samozřejmě nemusí nutně zpřetrhat vaše kořeny, ale znamená, že už máte část svých kořenů také v té druhé zemi. Žít v jiné zemi a myslet jen na své původní kořeny, to nejde. Bylo by to utrpení. Je naopak potřeba, aby strom dál rostl.

Petr Veber
vedoucí Redakce vážné hudby ČRo 3 – Vltava

Foto David Novotný, archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 7. září.



  Bohatý a bez ambicí        
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Někdy méně bývá více     

  Pořiďte si        
 
  S kytarou napříč žánry     
  Navštivte