Číslo 37 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s tenoristou a dirigentem.
José Curou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Gerstlova markýza na rohu Perlovky a ulice 28. října v Praze se bohužel nedochovala, dnes je tu bankaKdo byl Max Gerstl

V roce 2002 uspořádal architekt Zdeněk Lukeš výstavu, která se jmenovala Splátka dluhu. Šlo o znovuobjevení práce architektů, kteří pracovali v Praze v letech 1900–1938 a jejichž rodným jazykem byla němčina. Většinou byli židovského původu a jejich osudy byly dramatické – ti, kteří nestihli emigrovat, skončili v koncentračních táborech a jen nemnozí se dočkali konce války. V seznamu sedmdesáti jmen figurovalo i jméno Max Gerstl. Shodou okolností pomohla k hlubšímu poznání zapomenutého architekta autorka následujícího článku Miriam Škudlová, která je také autorkou rozhlasového dokumentu To byl Max Gerstl. Stanice Vltava ho vysílá v rámci pravidelného Radiodokumentu ve středu 15. září.

Jak to vše začalo

Před časem mne kontaktovala paní Bronia Gerstl-Reymanová ze Spojených států, zda by Praha neměla zájem o fotografie a architektonické plány po jejím tatínkovi, architektu Maxi Gerstlovi. V životě jsem to jméno neslyšela. Začala jsem horečně pátrat. Výsledek byl chatrný. Jeho jméno zmiňoval pouze architekt Zdeněk Lukeš. A letos na jaře, během pobytu v New Yorku, jsem měla možnost setkat se osobně i s paní „Bunny“. Přestože tato sympatická a čilá dáma opustila Československo už v roce 1938, ve věku dvanácti let, rozhovořila se plynnou americkou češtinou.
Max Gerstl se narodil v roce 1897 v Praze. Vystudoval stavební školu a za první světové války narukoval. Utrpěl těžká zranění, ale jak říká jeho dcera: „Byl mladý, zdravý a měl štěstí, že ho našli.“ Po válce navštěvoval třídu profesora Kotěry na Akademii výtvarných umění v Praze. V roce 1922 se oženil a o čtyři roky později si otevřel vlastní projektovou kancelář v centru Prahy.

Malá umělecká díla

Architekt Zdeněk Lukeš poprvé narazil na jeho jméno v osmdesátých letech, kdy dělal systematický průzkum pražské moderní architektury. Gerstlovy obchody ho zaujaly jako ukázka špičkového designu. Typickými atributy byly rozměrné výklady (odborně „výkladce“) s rámy z chromované oceli, zaoblená skla, prostorové vitríny, neonové nápisy nebo markýzy nad nárožními vstupy do obchodů, elegantní firemní štíty, prosvětlené opaxitové desky z probarveného skla a na nich plastická písmena nebo neonové trubice. Byla to malá umělecká díla.
Max Gerstl ale navrhoval a stavěl i vily. Bunny vzpomíná, že v jeho kanceláři obdivovala jejich sádrové modely. A které obchody si vybavuje? Především Lyonský dům hedvábí, který stával dole na Václavském náměstí, obchodní dům ARA, CITY, Ascot Cravats, Wolf & Schleim, Bambino, ale i ten, který měl poutavý reklamní slogan „Tlustá matka, štíhlá dcera najdou šaty u Eisnera“.
Bohužel jen málo z Gerstlových realizací se dochovalo. Jednu nárožní markýzu najdete na rohu Melantrichovy a Havelské ulice, další je na rohu ulice Zenklovy poblíž libeňského divadla. Snad se ještě najde nějaká zachovalá vila, ale zatím se všechny ani nepodařilo lokalizovat.

Praha ve víru moderny

Zdeněk Lukeš o Praze třicátých let říká: „Byla to nesmírně dynamická doba. Stavěly se velkoměstské paláce, které byly polyfunkční, to byla specialita Prahy. Budovaly se domy, jejichž role byly kulturně-společenské – byla tam divadla, kina, bary, restaurace a především kavárny. Říkávalo se, že Václavské náměstí se dá obejít na dvou úrovních – ta první byla po chodníku, ta druhá v prvním „kavárenském“ patře. Tím se v nadsázce naznačovalo, že téměř každý dům měl kavárnu nebo prodejnu v patře. Domy také musely mít určité procento bytů, bankovní prostory nesměly být v přízemí do ulice, aby město žilo. Majitelé nemohli domy po dlouhou dobu prodat, snažili se tedy, aby dům projektoval významný architekt…“
Max Gerstl pocházel z významné židovské rodiny. Jeho předkové přišli do Prahy už v roce 1492. Pradědeček Abraham von Gerstl byl během sedmileté války povýšen do šlechtického stavu. A sám Max Gerstl byl i vysoce postavený svobodný zednář. Už v roce 1938 se rozhodl emigrovat s manželkou a dvěma dětmi do New Yorku.

Nový začátek

Začátky ve Spojených státech nebyly jednoduché, ale situace se změnila po válce. Američané začali nakupovat a dovážet zboží, otevíralo se mnoho obchodů. Bylo třeba profesionálů, kteří dokázali vyřešit, kde uložit a pověsit zboží, jakým způsobem ho vyložit, jak navrhnout výkladce, osvětlení i nábytek. Max Gerstl si opět otevřel vlastní kancelář. Během války udržoval kontakt s Janem Masarykem, stal se členem zednářské lóže Humanitas, stýkal se se zajímavými lidmi, chodil na přednášky a byl vcelku spokojený – až na to, že „nechal Prahu tam, kde ji nechal“. Když se ho dcera zeptala, co by v Praze dělal, když už tam nikoho nemají, odpověděl: „Půjdu se podívat na každý kámen, co miluju. Jen když můžu jít na Vyšehrad, když můžu jít do Zlaté uličky, když můžu jít kamkoliv… Já to miluju.“
Max Gerstl zemřel v roce 1982. Prahu už nikdy neuviděl, ale nepřestal mluvit česky. A Bunny povídání o tatínkovi uzavírá: „Na jeho náhrobek jsem dala napsat „Born in Prague“, protože on to město tak miloval. To byl jeho život.“
Bronia Gerstl-Raymanová předala otcovu pozůstalost do jeho rodného města. Podařilo se ji umístit v Národním technickém muzeu, a tak jsme si při natáčení tohoto dokumentu mohli s architektem Lukešem prohlédnout fotografie obchodů a vil, o kterých ani on do té doby neměl tušení. Osud jednoho ze „zapomenutých“ architektů se konečně podařilo alespoň poodhalit.

Miriam Škudlová, spolupracovnice ČRo 3 – Vltava



  Bohatý a bez ambicí        
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Někdy méně bývá více     

  Pořiďte si        
 
  S kytarou napříč žánry     
  Navštivte