|
Muzikálová politická satira
Již šest roků nabízí Městské divadlo Brno na moderní Hudební
scéně pestrý, realizačně kvalitní, obecenstvem vyhledávaný a
odborníky oceňovaný repertoár světových muzikálů, klasických
operet a zejména novinek z vlastní autorské dílny. K nim se dá
přiřadit nynější nastudování předlohy básníka Jiřího Žáčka a
skladatele Zdenka Merty Ptákoviny podle Aristofana.
Podobně
jako ve známějších hrách (Mír, Lysistrata) vzal si antický
komediograf v Ptácích (414 př. Kr.) na mušku dobové poměry
rodných Athén, takže je dnes třeba přistoupit ke vhodným
úpravám. Režisér a ředitel MdB Stanislav Moša tento text
nastudoval už na JAMU (1982) a Žáčkovu citlivou, vtipně
veršovanou adaptaci uvedl krátce před Listopadem v pražském ND
(1989). Letošní inscenace prokázala, že si tato jen mírně
inovovaná verze zachovala srozumitelnost, ideovou aktuálnost,
zábavnost i diváckou přitažlivost. Dějově respektovaný
aristofanovský příběh dvou kumpánů, agilně pragmatického
Primabrachose (Martin Havelka) a pasivnějšího Doufaliona
(Tomáš Sagher), kteří demagogicky přimějí opeřence
k vybudování vzdušného Mrakoptakohradu, postupně ovládnou
jejich svobodnou říši a obratně manipulují dokonce s Olympany,
celkem zdařile kloubí několik žánrových rovin. Kompaktnější
první půle předestírá především metaforickou pohádkovou
podívanou, když na vertikálně členěné krkolomné výpravě
Christophera Weyerse v invenčních kostýmech Andrey Kučerové a
choreografii Anety Majerové sledujeme při živě hrajícím
orchestru Dana Kalouska vynalézavé etudy nápadně nalíčených,
ba skutečně létajících ptačích příslušníků. Roztříštěnější
část druhá s infiltrací prospěchářských lidských týpků i bohů
do jejich rozkládající se society je pak více zacílena
k domácímu dnešku: v kabaretní poloze, avšak bez karikující
podbízivosti spíše v náznacích a narážkách, satiricky
reflektuje naši politickou scénu. Početné alternované obsazení
(připomeňme eruptivní Slepici Zdeny Herfortové a polyglotního
Laureáta Erika Parduse) sklízí potlesk na otevřené scéně,
nedlouhý večer pobaví i trochu zamrazí.
Vít Závodský, publicista
Foto Tino Kratochvil |