|
Rudolf
Křesťan, publicista
Naši rychlí příbuzní
Máte-li rozvětvené příbuzenstvo, musíte počítat s tím, že
každou chvíli usedne někdo z vašich blízkých za volant vašeho
auta a bude se řítit nedovolenou rychlostí vpřed. Ano, značná
část naměřených rychlostních přestupků není způsobena lidmi,
na jejichž jméno je auto evidováno, nýbrž „osobou blízkou“.
Za takovou osobu je podle zákona pokládán „příbuzný v pokolení
přímém, osvojitel a osvojenec, sourozenec, manžel nebo partner
dle zákona o registrovaném partnerství, případně jiné osoby
v poměru rodinném nebo obdobném, pokud újmu, kterou by utrpěla
jedna z nich, druhá by právem pociťovala jako újmu vlastní“.
Tito lidé mají zjevně zvláštní zálibu v prověřování
maximálních rychlostí aut. Oddávají se adrenalinu za volanty
automobilů, které jsou úředně zapsány na jméno někoho
z příbuzenstva. Ten se pak s odvoláním na „osobu blízkou“
ohrazuje proti požadavku policie, aby nesl odpovědnost za
nedodržení předepsané rychlosti. Když mu přijde předvolání,
namítne, že neřídil on. A souběžně se uchýlí k magické
formulce o „osobě blízké“, jejíž jméno není povinen uvádět.
Policisté to pokládají za úhybný manévr. Stejně tak i někteří
poslanci, kteří usilují o změnu poměrně snadného vyklouznutí
z odpovědnosti. Ale co když jde o nemístnou podezřívavost a
vinu skutečně nesou neukáznění a neodpovědní příbuzní?
Užívají si rychlosti v autě, které jim nepatří. Kojí se při
tom nadějí, že v případě radarového záznamu o překročení
rychlosti stejně nakonec skončí všechno ve ztracenu. Zůstanou
anonymní. Podobně jako v hudbě neznámí skladatelé. Podle
četnosti tvrzení, že auto neřídil v době přestupku jeho
majitel, nýbrž někdo jeho blízký, usuzuji, že naše silnice
jsou brázděny do značné míry právě příbuznými. Kdo si kupuje
nový vůz, měl by se při jeho výběru poradit i s nimi, když
perspektivně budou jeho častými uživateli.
Důležité je, aby „osoba blízká“ byla spokojena s náležitým
odpichem vybraného auta a taky s možností jeho maximální
rychlosti. O tu jí jde především. Osoby blízké si libují
v raketové jízdě a nelze se divit, že pohrdají dodržovateli
předpisů, které častují zoologickým přízviskem slimák, želva a
lenochod. Případně kinematografickým výrazem zpomalený film.
Je zarážející, že soužití majitele auta s jeho příbuznými
dosud nevěnovaly pozornost reklamní slogany. Bylo by obchodně
prozíravé vzít v potaz tento vzájemný konkubinát s kupujícím.
Příbuzní jsou s ním víc než jedna ruka, protože obě: ty na
volantu. Umím si představit třeba následující reklamní hlášku:
„Náš nový vůz jezdí až 250 km/hod a bude se líbit vám i vašim
osobám blízkým!“
Poskytuje-li legislativa možnost krytí takového jezdce a
jezdkyně, pak při cestě na dovolenou by se mohly dvě příbuzné
rodiny domluvit, že majitelé aut se vzájemně a promyšleně
prohodí za volanty svých vozů. Když pak radar zaznamená jejich
rychlou jízdu a budou následně předvolání na policii, mohou
bez mrknutí oka a zcela pravdivě prohlásit, že své auto
neřídili oni. Jen “osoba blízká“, jejíž jméno nejsou povinni
uvést.
V rámci automobilů se zmíněné krytí vztahuje dokonce i na
odcizenou registrační značku. V daném ohledu mám čerstvou
zkušenost z konce srpna. Po příletu ze zahraničí jsem
zjistil, že mi někdo šlohnul obě tyto značky z auta, které
v době mé nepřítomnosti stálo před domem. Hned jsem to šel
oznámit na policii, protože na takto „vypůjčené“ značky prý
zloději tankují benzin a odjíždějí bez placení od pumpy, aniž
by je trápilo, že číslo zachytila kamera.
Před sepsáním patřičného hlášení se mě policista zeptal, zda
mám podezření na někoho, kdo by tu značku mohl ukrást. A
jestli ano, tak v případě, že by to byla osoba blízká, nemusím
uvádět její jméno. Odpověděl jsem po pravdě, že podezření na
nikoho konkrétního nemám. Natož na někoho z famílie. Pokud je
někdo z příbuzných vysazený na značky, pak v jiném oboru –
například u vody po holení.
Poslanec Stanislav Huml prohlásil v debatě na internetu, že
„osoba blízká je problém“ – zvláště při změřeném překročení
rychlosti u vozu, když na radarovém snímku není zřetelná tvář
řidiče. Tento bývalý šéf středočeské dopravní policie zároveň
uvedl, že pokutu v takovém případě odmítá zaplatit značné
procento fyzických majitelů auta. Prohlašují, že vůz řídil
někdo jiný a odvolávají se na Základní listinu práv a svobod,
podle níž takovou osobu nemusejí jmenovat. Poslanec Huml
přesto do budoucna věří v možnost řešení.
Dlužno poznamenat, že není zdaleka první, kdo se o to pokouší.
Téma je už nějaký čas evergreenem.
Variant řešení je několik. Některá východiska jsou už
vyzkoušena v cizině. Ale kdyby změny dorazily i k nám,
výsledně půjde o vražení klínu mezi nás a naše příbuzné.
Velkoryse jsme je po řadu let pouštěli za volant, kryli je, a
teď máme náš vztah hodit přes palubu palubní desky? Že jezdí
příliš rychle? No a co: zatím to zůstalo v rodině, jak se
sluší a patří.
Dojde-li k právní změně a příbuzný bude muset za tu chvilku
potěšení z rychlé jízdy pykat, následkem bude ztráta důvěry
v bezpečí rodinného zázemí. Vždyť radost z beztrestného
překračování rychlosti v autě příbuzného patřila – vedle
vzájemných vánočních dárků - k pěkným stránkám rodinných
vztahů.
Podezřívaví jedinci namítají, že o žádné příbuzné nejde. Prý
je to jen řidičská finta a podfuk, jak se vyzout
z odpovědnosti. Že by si to někdo troufl v zemi, na jejíž
prezidentské standartě je napsáno „Pravda vítězí“?
Copak si lze příbuzného vymyslet a svalit na něj vinu jako na
řidiče-řítiče? Kdepak, za volantem jsou v uvedených případech
určitě a nepochybně skutečně příbuzní. A proč se vypůjčeným
auťákem tak řítí? Jsou svědomití a chtějí ho co nejrychleji
vrátit majiteli. |