Číslo 41 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Donutilem.

 

 

 

 

 

 

 



Asambláž jako chuť mizejících světů

Koláž a asambláž patří mezi výtvarné techniky, které přišly do kursu s nástupem umělecké avantgardy v desátých a dvacátých letech minulého století. Mají k sobě blízko: obě skládají do nových celků úryvky různých skutečností. Koláž v ploše, asambláž v prostoru.

Jaroslav Vožniak: Kolo, 1964 (kombinovaná technika, asambláž)Českou koláž 20. století představila před půl rokem v reprezentativním průřezu pražská Galerie Smečky. Přehlídku české asambláže hostí od září do listopadu brněnský Dům pánů z Kunštátu. Výstava dostala název Realita je víc než fikce a lze jí sotva co vytknout. Ačkoli její podtitul – Asambláž jako tvůrčí princip v českém umění šedesátých a sedmdesátých let – omezuje.

Jenže jaképak omezení, když v pěti sálech brněnské galerie potkává divák jednu výjimečnou osobnost poválečného českého umění vedle druhé: Bedřicha Dlouhého, Jana Koblasu, Karla Nepraše a Jaroslava Vožniaka, Libora Fáru, Jana Švankmajera, Aleše Veselého nebo Věru Janouškovou? Jaképak omezení, když přehlídka otvírá cesty asambláže ke koláži (Běla Kolářová, Jiří Kolář, Ladislav Novák), k umění akce nebo happeningu (Milan Knížák), k plastice (Karel Nepraš), případně ke klasickému závěsnému obrazu, který doznal „jen“ jistého prostorového ozvláštnění, resp. sugestivního rozvinutí (Pavel Nešleha)?

Běla Kolářová: Roentgenogram kruhu a technické součástky, 1966 (asambláž)Kurátorka Magdaléna Nešlehová poskládala výstavu s citem pro různost autorských rukopisů, pestrost tematickou i výrazovou. Sympatie k přísnému členění díla tu sousedí se spontánními náběhy ke strukturální abstrakci, metafyzickou „divnost“ najdeme po boku kritické grotesknosti nebo existenciálně zatížených „zpráv dne“. A k tomu má divák možnost ohledávat konkrétní práce blíž – a dohadovat se, jaké příběhy prožily jejich jednotlivé komponenty: klíč, sponka, kus barevného plechu, stará singrovka nebo vysloužilý rozhlasový přijímač...

To je vlastně na brněnské výstavě i na samotné technice asambláže nejcennější: pestrá a tajuplná chuť mizejících nebo ztracených světů.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Poslušnost je nezábavná   
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Nový Mišík aneb...  

  Pořiďte si        
 
  Pokoj, kterým procházejí dějiny 
  Nalaďte si