Číslo 41 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Donutilem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Miroslav Donutil, herec

Je pravda, že vznik tohoto filmového přepisu jste inicioval vy?

Je zajímavé, že tato otázka padá poměrně často. Zřejmě prosáklo na veřejnost to, co se odehrálo při natáčení Románu pro ženy. Vznik Románu pro muže jsem inicioval jenom tím, že jsem Michalu Vieweghovi, když se přišel podívat na natáčení, řekl: Román pro muže by taky nebyl špatný. A to bylo všechno! Pak už přišel producent Rudolf Biermann a podpis smlouvy o smlouvě budoucí na natočení Románu pro muže. Biermann byl totiž od začátku přesvědčen, že takový film vznikne, že ho Michal Viewegh napíše. Michal nejdřív napsal knihu, o psaní scénáře tehdy, pokud vím, neuvažoval, to přišlo až později. Ovšem kniha tak, jak byla napsaná, na plátno převést nešla, hlavně kvůli množství vulgárních výrazů. Posléze napsal Michal scénář a teprve s odstupem čtyř let vzniklo to, o čem jsme se jednou větou zmínili při natáčení Románu pro ženy – tedy film Román pro muže. Tolik k té mojí iniciaci.

Říkáte, že se vás na to ptá hodně lidí; vadí vám to?

Vůbec ne! Kdyby to skutečně fungovalo tak, že si herec vysní a vymyslí roli, filmařům pak řekne, aby ji napsali a zrežírovali, a ono se to stalo – to by bylo ideální! Když se mě tolik lidí ptá na můj podíl při vzniku filmu, možná se to někomu vryje do podvědomí a třeba to tak skutečně začne fungovat...

Nejčerstvější filmová příležitost potkala Miroslava Donutila ve snímku Tomáše Bařiny Román pro muže

Nicméně od první chvíle, kdy se začalo o filmu Román pro muže mluvit, se už počítalo s vámi.

Ano, už při psaní scénáře myslel Michal Viewegh na mě, chtěl, abych hrál hlavní roli.

Účastnil jste se procesu výběru dalších herců, svých filmových spoluhráčů?

Účastnil, ale jenom proto, že jsem s těmi, kteří připadali v úvahu na další role, hrál během zkoušek, které režisér Bařina inicioval. Předváděli jsme spolu dialogy ze scénáře. Během těchto zkoušek jsem se tedy s těmi, o kterých se uvažovalo, viděl. Při jejich konečném výběru jsem ale žádné slovo neměl. Maximálně – když mi řekli, že vybrali toho či onoho, tu či onu – jsem vyjádřil spokojenost.

Dostal jste do ruky nejdřív původní knihu nebo už scénář?

Nejdřív jsem dostal rukopis knihy – Michal mi ho poslal jako prvnímu. Už tahle skutečnost nasvědčovala tomu, že pokud se uvažovalo o filmu, počítá se se mnou do hlavní role. Z toho jsem měl radost. Už menší radost jsem měl z toho, jak vulgární my muži jsme. To jsem se dočetl právě v té knize. Chvilku jsem se styděl, říkal jsem si, že to přeci není možné; sám sebe jsem ovšem posléze utvrdil v tom, že je to pravda. Nicméně co snese kniha, to nesnese plátno. Úkolem, který jsem si před sebe postavil, bylo přesvědčit Michala o tom, že se kniha tak, jak je napsaná, na plátno převést nemůže, že by nám lidé odešli z kina po pěti minutách. A Michal byl tak tolerantní, Slováci na to mají krásné slovo „ústretový“, že mi vyšel vstříc a celou řadu vulgárních momentů z původního scénáře vyškrtl nebo nahradil dialogy mírnějšími. Myslím si, že to scénáři jenom pomohlo.

Říkáte: nevěřil jsem, ale pak jsem se utvrdil v tom, že my muži jsme vulgární... Jak jste se v tom utvrdil?

Uvědomil jsem si, že jsem se v podobných situacích, dialozích a slovních spojeních mnohokrát sám ocitl.

Co ještě vás, kromě mužské vulgarity, na knize a pak na scénáři oslovilo?

Z Michalova pera vznikl silný kompaktní děj, příběh tří sourozenců, z nichž jeden má dominantní postavení, protože ty další dva po brzké smrti rodičů vychoval. Lze se proto domnívat, že to není úplný idiot, že když dokáže vychovat dva sourozence, musel pro to sám něco obětovat. Nicméně je to nafoukaný kariérista, který se tváří jako ředitel zeměkoule, který – podle svého mínění – má na všechno právo, všechno ví, ke všemu zná klíč a ke všemu má dostatek finančních prostředků.

Znáte ze svého okolí někoho podobného, na koho jste při ztvárňování téhle role myslel?

Nemyslel jsem na jednoho člověka, ale měl jsem v hlavě celou řadu konkrétních lidí, se kterými jsem se v posledních deseti letech setkal.

Jak se role kariéristy a ředitele zeměkoule hraje?

Taková role je pro herce dárek. Měl jsem možnost nahlédnout do takového způsobu života, který je mi cizí a který upřednostňuje úplně jiné hodnoty, než které vyznávám já. Michalova kniha se tak pro mě stala přitažlivou od chvíle, kdy jsem ji poprvé přečetl.

Tomáš Pilát, redaktor ČRo 3 - Vltava

Foto Bontonfilm, archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 5. října.



  Poslušnost je nezábavná   
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Nový Mišík aneb...  

  Pořiďte si        
 
  Pokoj, kterým procházejí dějiny 
  Nalaďte si