Číslo 47 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Hanou Maciuchovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Divadelní epopej o zlu v nás

„Dáš lidem svobodu konat zlo! Zlo je jejich přirozenost. V něm je jejich rozkoš, k němu jsou předurčeni,“ říká Ďábel na počátku hry Merlin jejímu titulnímu hrdinovi, jenž je jeho synem. Ten však takové poslání odmítá a snaží se s pomocí krále Artuše nastolit harmonickou mírovou společnost rytířů kulatého stolu. Dramatické veledílo Tankreda Dorsta, jež je svým rozsahem, ideovou důsažností i inscenační obtížností srovnatelné snad jen s Goethovým Faustem a které vynikajícím způsobem přeložil rozhlasový režisér Vladimír Tomeš, vzniklo na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. Tehdy už sice sociální utopie zmíraly, ve svých smrtelných křečích však dokázaly ještě plodit podobné zlo, jako když se rodily. Proto i první česká inscenace Merlina – roku 1988 ve smíchovském Realistickém divadle – byla nesena patosem kritiky podobných utopií. Dnes jsou již sociální utopie, alespoň v naší části světa, pochovány; a hle – zlo je s námi stále. Že by měl Ďábel pravdu?

Robert Jašków jako Ďábel a Csongor Kassai v titulní roli Gombárovy smíchovské inscenace Dorstova MerlinaNa stejné scéně jako před dvaadvaceti lety Miroslav Krobot hledá nyní na tuto otázku odpověď mladý, mnohými divadelními cenami a úspěchy, leč i jedním výrazným nezdarem obdařený režisér Dodo Gombár. Divácky neúspěšná čtyřhodinová inscenace Merlina, kterou nastudoval před dvěma lety ve Zlíně, přispěla k tomu, že byl zbaven postu uměleckého šéfa tamější scény. A jako čerstvě jmenovaný umělecký šéf Švandova divadla se pražskému obecenstvu představuje – Merlinem. Koncepčně jiným a ještě delším! Dorstův opus má devadesát sedm obrazů a jeho düsseldorfská premiéra se v roce 1981 hrála devět hodin. První část Gombárovy inscenace, jež měla premiéru 16. října, byla výběrem z prvních třiapadesáti obrazů hry a trvala s přestávkou téměř čtyři hodiny. Druhá část bude uvedena 12. prosince a o několik dní později se mají hrát obě dohromady.

Gombárova smíchovská inscenace je náročná. I na diváky. Při premiéře jich po sto pěti minutách první poloviny představení odešla zhruba jedna pětina. Tento fakt přičetly k tíži režisérovy koncepce i některé recenze. Domnívám se, že nespravedlivě.

Režisérovo pojetí je strhující – ideově i umělecky. Zlo ukazuje jako nadčasovou antropologickou konstantu, která není závislá na historických podmínkách, ale prolíná se téměř do veškerého lidského konání. O způsobu, jakým Dodo Gombár tento „dábelský aspekt“ lidské existence odkrývá, jakých výrazových prostředků k tomu využívá a také o jednotlivých výkonech herců však budu psát až příště – po zhlédnutí druhé části Merlina.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Patrik Borecký



  Postel a moře   
  Jak to vidí Ivan Kraus  
 
  300 let "drážďanského Bacha"  

  Nalaďte si        
 
  Kytice Josefa Melče 
  Téma