Číslo 47 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Hanou Maciuchovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hana Maciuchová, herečka

V anketě Týdeníku Rozhlas Neviditelný herec jste byla nominována hned za tři úlohy a právem jste v ženské kategorii zvítězila. Co pro vás toto ocenění znamená?

Nesmírně mě to těší. Třeba na interpretaci četby na pokračování z románu Jung Chang Divoké labutě, kterou jsme s režisérem Alešem Vrzákem točili loni v srpnu, jsem se připravovala celé loňské léto. Přiznám se, že vůbec nedokážu najít správný přívlastek, který by přesně postihl můj vztah k této fascinující četbě. Knížku paní Jung Chang jsem do té doby neznala a musím říct, že jsem nedělala nic jiného, než vždycky dopoledne přečetla jeden díl a po zbytek dne doslova vydýchávala tu tíhu neoddiskutovatelných, umrtvujících faktů, protože seznamovat se s dějinami Číny z pohledu jedné konkrétní rodiny představuje pro normálního člověka, jako jsem já, nesmírnou zátěž. Aby vůbec zvládl ty proměny společenských situací, protože v této zemi došlo od dvacátých do osmdesátých let minulého století k mnoha a mnoha zásadním přeměnám, jež měly zásadní vliv na život lidí. A ačkoliv jsem znala historická fakta, zdaleka jsem si nedovedla představit, jakou hrůzu pro lidi v této zemi znamenal režim Mao Ce-tunga. Obsah sdělení byl tak silný, tak masivní, že jsem děkovala rozhlasu nejen za výjimečnou práci, ale i za to poznání, spíš zjevení tíhy života.

Máte pocit, že právě při četbě Divokých labutí, které byly extrémně náročným úkolem, se vám podařilo zprostředkovat právě pomocí hlasu silné poselství, výpověď o tomto krutém dějinném úseku?

Můžu v to jen doufat, protože jsem za prvé neslyšela všechny díly, a za druhé bych všem posluchačům doporučila samotnou knížku, protože dramatizace četby nemůže z časových důvodů postihnout všechno to, co autorka v díle vypověděla. Lidé mají stále v povědomí, že největšími vrahy lidstva byli Hitler a Stalin. Ale já jsem přesvědčena, že největším vrahem byl Mao-Ce tung! O tom se nikde nemluví a znovu jsem si uvědomila, jak mnoho lidí i západních elit v šedesátých a sedmdesátých letech vnímalo povrchně události, které se v Číně udály.

Je důležité, abychom se k historickým tématům vraceli? Setkávám se často s názory, že stálým opakováním minulosti a zdůrazňováním hrozeb komunismu se jen zastírají současné problémy.

Mám pocit, že to má velký smysl, i když samozřejmě vnímám i to, že současná společnost tíhne k lehkomyslnějšímu chápání věcí. Ovšem pokud člověk nedocení a určitým způsobem pro sebe nevyhodnotí to, co se stalo, těžko posuzuje to, co a jak žije. Každá zkušenost, ať už z jakéhokoliv letopočtu, je pro náš život důležitá. Víte, prvního Neviditelného herce jsem dostala za četbu Pohádek tisíce a jedné noci. A to byla doba nejen láskyplnosti a úchvatných rituálů, ale zároveň i střetů a lidského odkazu, aby se budoucí pokolení poučilo z chyb minulých pokolení. Dokonce se ty pohádky tvořily na základě tohoto zadání. Bohužel poučení moc nefunguje, současná generace už nemá chuť se chybami z minulosti zabývat. Přitom je to důležité, aby s nimi nikdo nemanipuloval. Svoboda má tolik úskalí. Tolik lidí se tím pojmem ohání a zároveň si tak málo uvědomuje, že je to poznaná nutnost.

Další nominaci v rozhlasové anketě jste získala za úlohu Madam Pommeray ve hře Tektonika citů, jak vzpomínáte na tuto práci?

S režisérem Tomem Vondrovicem a kolegy z vinohradského divadla Andreou Elsnerovou a Ivanem Řezáčem jsme sondovali křehkost, rozpuk a poruchy citů v mezilidských vztazích. Kdy se člověk zamiluje, poté něžně odmiluje, pak s tím koketuje, potká někoho jiného... Zároveň toho druhého využívá jako výhrůžku, že pokud nedojde k nějaké aktivaci, může vztah totálně skončit. Vibrace emocí sice mou figuru matky hlavní hrdinky tolik neovlivňuje, nicméně ona strádá, až umře.

Další vaší velkou rozhlasovou rolí je manželka nacistického pohlávára v rozhlasové hře Enigma Emmy Göringové. Jako byla tohle úloha?

Už dávno vím, že pro herce je dominantní dostat úkol. Pokud ho nemá, může si tisíckrát myslet, že je dobře profesionálně vybaven, že může využít svých životních zkušeností, ale dokud nedostane materiál, na němž to může zdokumentovat, je to k ničemu. Měla jsem to štěstí, že jsem takové úkoly dostala. Enigma mi vyrazila dech už při prvním přečtení. Je to hra tak chytře napsaná, emočně silná. Využívá s vtipem životní situace manželky nacistického pohlavára. Jde o ženu, která až za hrob miluje svého muže, svou dceru, své přátele, mezi nimi i Hitlera, zároveň svého roztomilého kolegu z divadla, neboť je sama herečkou. Miluje ve své banalitě celé své okolí, ale jaksi si přitom nestačí povšimnout, že kolem zuří válka, kterou eskalovali její milovaní, a která decimuje Evropu i celý svět. Postihnout tu hrůzu a zároveň banalitu, byl veliký úkol nejen pro mě a režiséra Aleše Vrzáka, ale i autora hudby Marka Ivanoviče, nemluvě o mistrech techniky a zvukovém mistru Láďovi Železném. A že ta práce měla u posluchačů takovou odezvu a získala ocenění v anketě Neviditelný herec, ale i cenu Prix Bohemia Radio 2010 je naše společná radost.

Jana Švecová, publicistka

Foto Marie Votavová

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 16. 11.



  Postel a moře   
  Jak to vidí Ivan Kraus  
 
  300 let "drážďanského Bacha"  

  Nalaďte si        
 
  Kytice Josefa Melče 
  Téma