Číslo 48 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s folklorním zpěvákem.
Lubošem Holým.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Luboš Holý, folklorní zpěvák

Vaše dlouhá kariéra má kořeny na Horňácku, v rozvětveném rodu muzikantů. Vaši rodiče ovšem byli průkopníky i na poli pro Horňácko citlivém – v náboženské toleranci.

Nejen v tom, otec měl pouhých sedm tříd evangelické měšťanky, maminka – katolička – byla absolventkou učitelského ústavu. Otec byl navíc o celých devět let mladší, když se prvního února roku 1930 brali, bylo mu sedmadvacet, mamince šestatřicet. Ani v jednom kostele to nebylo možné, tak měli svatbu jen v Brně na úřadě – to bylo na tu dobu něco nevídaného, na venkově téměř nemyslitelného.

Váš tatínek byl „jenom“ soustružník, jako poloviční sirotek neměl šanci studovat, i když byl velice nadaný. Kde se vlastně vaši rodiče poznali?

V Sokole, při cvičení – to bylo velice demokratické seznamovací pole. Tam se tolik nehledělo na tu konfesi.

Byli spolu šťastní? Nekomplikovali jim to rodiče nebo sourozenci?

Bylo to spokojené manželství – roku 1930 jsem se narodil já, necelé tři roky po mně Dušan. Páčovi, učitelská rodina z matčiny strany, byli vzdělaní a pokrokoví. Maminka byla z dvanácti sourozenců, všichni se vzájemně podporovali na studiích a většina po první světové válce přešla od katolické církve k církvi husitské, jen ti starší, moja matka a teta Dolfinka, u katolíků ostali, ale „zvlažili“. Otec zůstal jedináčkem, dědečka zabil strom při práci v lese, když byly tátovi dva roky. Babička, otcova matka Kateřina, byla typická luteránka, ale s matkou si rozuměly beze slov. Luteráni byli většinou snášenliví, katolíci bývali bigotnější.

To platilo i v době, kdy jste chodíval za děvčaty vy?

Dnes se to zdá nepochopitelné, ale ano. Nedaj bože, když nějaký luterán chodil za děvčicú z katolické rodiny, nebo si luteránka zamilovala katolíka. Ty mamy dělaly strašné věci. Aj taté. Já sám mám tu zkušenost, chodil jsem za Kačú Čambalovú, to byla sestra ženy kuželovského zpěváka Františka Okénky, a on o mně složil pěsničku – Švarný šohajíček šlapával chodníček... Zpívá se v ní o tom, jak moc těžké bylo to vydržet.

Jak to dopadlo – vydržel jste?

Nevydržel. V její rodině na mě bylo tolik nepříjemných narážek, že jsem pak „cúfl“ a bylo to. Ale ona si pak Kača beztak vzala luterána – „kalvína“ ještě k tomu, Javorničana.

S bratrem Dušanem, také výtečným zpěvákem, jste vyrůstali v Hrubé Vrbce. Kdo všechno přispěl k vaší muzikantské výchově?

Vzorem byl pro nás otec, byl to výborný zpěvák a tanečník, hrál ochotnické divadlo, dokonce psal i režíroval divadelní kusy. Jeden z nich, hru na motivy lidových pověstí o zbojníkovi Janu Drínovském, pro Horňácké slavnosti v roce 2007 rekonstruoval Ondřej Havelka. Otec zpívával se starým Ňorkem, s Ňorkovú muzikú, později též s Jožkou Kubíkem, a jezdíval i na Myjavu za Samkem Dudíkem, ten si ho velice oblíbil. To se o něm ani moc neví, ale zamlada snil o herecké kariéře, u velických ochotníků exceloval v roli Jánošíka, a když pak Slováci zakládali národní divadlo, s kamarádem Jurgošem se vydali – pěšky! – do Bratislavy ke konkurzu. S velickým kamarádem Jožkou Zemanem dali podnět k Horňáckým slavnostem. Hlas po něm podědil Dušan – silný a jasný tenor.

Ovlivnil vaši profesní orientaci?

Jistě! Otec nadšeně deklamoval, Dušana odmala připravoval na recitační soutěže; on miloval Wolkerovu Baladu o očích topičových – tu pasáž „slepý jsem, nevidím!“ Dušanovi rád přehrával. Dušana to bavilo a soutěže vyhrával, a tak se po gymnáziu přihlásil na JAMU na herectví, a uspěl. Když ho ale po prvním ročníku přemlouvali, aby přestoupil na balet, vzepřel se a přešel na filozofickou fakultu, na etnografii a hudební vědu. Já měl také brzy jasno, otec byl náruživý myslivec, já zdědil lásku ke zvířatům, chtěl jsem být zvěrolékařem nebo lesníkem.

Kdo vás naučil první písničky?

Otcova maminka Kateřina, rodem Miklošková. Naša maminka se stala řídící učitelkou v Hrubé Vrbce, snad první řídící učitelkou na okrese, sesadili ji až za protektorátu Němci. Nastěhovali jsme se do školního bytu a nás si vzala na starost babička. Byla velmi dělná a zároveň zpěvná, Dušan od ní nasbíral přes šest set nápěvů! Byli jsme malí, tak šup s nama do plachty, na hřbet – a už nás nosila po poli, okopávala a zpívala si. Nejprv jsme poslouchali, později zpívali s ní a taky pomáhali. Taková mezigenerační dělba práce.

Celá rodina byla takto zpěvná?

No ba, moje babička byla ze čtyř sester Mikloškových, tři se vdaly za dobré zpěváky: jedna si vzala Hrbáče, druhá Holého, třetí Tomeška. To byly nositelky tradic, tých muzikantských genů, všecky mají muzikální potomky. Tak jsme třeba já a Dušan s primášem Martinem Hrbáčem přes babičky příbuzní – druzí bratranci.

Za časů vaší babičky znávaly ženy spoustu písní, ale u muziky je slýchat nebylo. Proč?

Nebývalo to zvykem. Žena na Horňácku byla taková popelka, pokorná tanečnica, až si chlap u muziky zatleskal, potom přiběhla. Písniček ony znaly spoustu, ale zpívaly jenom při práci a doma – děťom a vnukom. Až později, na Horňáckých slavnostech, některé občas zazpívaly, ale dalo to hodně přemlouvání.

Jako desetiletého vás i s bratrem Dušanem angažoval Karel Plicka do filmu Věčná píseň. To bylo vaše první veřejné vystoupení?

Ale kdepak, nejdřív jsme zpívali doma s babičkou a rodiči, potom v kostele a pak i s kapelou Joženy Kubíka. Po cestě z kostela se celá partyja chlapů zastavila u nás a „chlapci, zazpívejte!“ Tata nás vysadil na lavici a museli jsme se prezentovat, měli jsme pěkné chlapecké sopránky. Pak jsme spolupracovali s Joženú Kubíkem, náš otec si ho vážil, respektoval ho jako člověka i muzikanta. Chodil jsem na housle k panu učiteli Turzovi, ale zpívat ke Kubíkovi, a jednou Jožena zavelel „dones husle!“ a postavil mě za sebe, hned mě zapojil, hrál jsem mu terc aj obligát.

Když vás později hráli v rozhlase a byli jste populární, byl na vás otec pyšný?

Tata byl kritik veliký, protože samozřejmě rádio doma měli a poslúchali. Když jsme natočili nějakou novinku a hudební redaktor ji opakovaně pouštěl do vysílání, otec se potom rozčiloval na mě: „To už nic inšího neumíte? Furt zpíváte tú istú!“

Helena Bretfeldová, publicistka

Foto Indies Scope, archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 23. 11.



  O mrtvých jen dobře   
  Jak to slyší Ivan Němec  
 
  Jak se za lůzovlády šustilo...  

  Pořiďte si        
 
  Pozdě, ale přece něco 
  Navštivte