Číslo 48 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s folklorním zpěvákem.
Lubošem Holým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Jaroslav Vanča, scenárista a pedagog FAMU

Konceptuální umění za časů krize

Je jen dobře, že i dnes, v časech krize, má takříkajíc každý to svoje, aby si po práci oddáchnul, aby se jaksi alternativně realizoval. Ten si skáče z mostu na gumě, jiný sbírá uniformy wehrmachtu, další napíná své síly ku sbírání pokořených osmitisícovek. Já, kdybych na to měl doma místo, sbíral bych současné výtvarné, jmenovitě konceptuální umění. O peníze by nebylo, předpokládám, že mnohé konceptuální dílo (připomínám p. t. čtenáři: takové, jehož předpokladem i výslednicí je v podstatě cosi nehmotného, autorova myšlenka či častěji jen pouhý nápad) mohl bych od autora získat prostřednictvím výměnného obchodu, tak jak tomu aspoň mezi výtvarníky svého času bylo. Prostě bych mu za jeho myšlenku nabídl tu svou, mám jich pohříchu v zásobě a kupodivu nejdou zvlášť na odbyt, ačkoli jsem ve věku, kdy bych měl mít jistou sumu znalostí i zkušeností a k nim příslušnou schopnost jejich artikulace. Jenže právě ony „realizované myšlenky“ současných tvůrců bývají velmi veliké, přímo nepřehlédnutelné, to proto, aby se na ně dobře sháněl sponzor či grant. Musí mít nejspíše podobu olbřímí posprejované plochy, duté koule zvíci montgolfiéry, či něčeho nepříliš určitého, asamblážovitě sestaveného kupříkladu ze stovek tisíc použitých klíčů. Takovéto veliké umění – rozumí se samo sebou – musí se prezentovat i ve velikých galeriích. V nich se navíc musí svítit a topit a to už není legrace, taková věc se musí brát vážně. Vždyť by jinak mohlo někoho napadnout třeba to, proč se v takových galeriích nemohou, ausgerechnet v zimě, ohřát potřební lidé, umýt se tu, legálně vykonat přirozenou potřebu (a ne potajmu a spiklenecky, jako to nedávno učinila skupina mladých konceptualistů ve Veletržním paláci), a v noci tam třeba i někde na karimatce přenocovat. Nadcházející adventní čas přece jako by k takovému altruistickému počinu přímo vybízel. Leč zřejmě k tomu chybí umělecká vůle. Setkal jsem se už s konceptuálním projektem (říkejme raději: nápadem) učinivším z prostor galerie na čas bleší trh, hernu či hospodu. Ale noclehárnu bezprizorných, třeba jen jaksi jednorázovou? To alespoň u nás ještě žádného mladého progresivního umělce nenapadlo. Tím by byl zřejmě překročen onen pomyslný most mezi uměním a životem natolik, že by to uráželo poslední zbylou důstojnost umění, tedy jeho neangažovanost, potřebu „být nad věcí“, na rozdíl od zapomenutého požadavku z časů modernismu, tedy „být pro lidi“.
Ono celé výtvarné umění dnes nemá své velké téma, nestará se příliš o svět vezdejší, o jeho směřování ani o jeho bolesti. Stará se výhradně o sebe sama a činí tak s velkou mírou vynalézavosti, související se schopností přesvědčit o své potřebnosti sponzora, kurátora, popřípadě grantovou komisi. Dva nedávné příklady takové nápaditosti, a to přímo z našich luhů a hájů, dovolím si zde uvést. Ten prvý vyvstal z úmyslu mladých umělců neklást až příliš tradičně barvy na plátno, ale celý proces jaksi otočit: malovat plátnem na barvy. Pročež si pronajali letoun, vybavený schopností vzlétnout až kamsi na hranici stratosféry a umožňující tak při patřičném zrychlení zažít stav beztíže. Použili přitom zvláštních barev, jež se v onom beztížném stavu staly vznášejícími se kapkami či bublinami. Ve speciálně utěsněné kabině letounu pak zároveň s barvou poletovali sami, držíce v rukou napjatá plátna, jimiž se trefovali do oněch beztížných barevných bobulí. Vzniklo tak několik obrazů, jejichž „obrazovost“ byla zajisté podmíněna důvěrou zúčastněných v síly vlastní invence, jakož i v kompoziční jistotu. Zvláště to druhé jeví se mi být vzhledem k oněm astronautickým podmínkám záležitostí ražby poněkud cirkusové. Vedle obrazů, vzbuzujících pocit, že mohly vzniknout vlastně jakkoli, se nedílnou součástí projektu stalo samozřejmě i video, dosvědčující, že vše vzniklo tak a ne jinak, včetně záběrů startu a přistání onoho stratosférického letounu.
Umělecky snad ještě jímavějším stal se koncept skupiny jiných mladých umělců (ona kolektivnost díla zajisté také něco znamená, pohříchu snad i snížení míry zodpovědnosti za neobvyklost takto prosazené myšlenky): během vernisáže spoutali vlastního galeristu, stáhli mu gatě a podvlékačky, aby jej pak jeden po druhém vlastními jazyky poctivě vylízali mezi půlkami. Vše samozřejmě rovněž dopodrobna zachyceno na video, neboť co není dnes kamerami podchyceno, jako by nebylo.
Stav současného výtvarného umění připomíná mi tak vodní hru fontány, jejíž výtrysky dospějí v jistém bodě svého zenitu, a – nedosáhnouce k nebesům – rozprsknou se v tříšť pableskujících krůpějí, vracejících se gravitační silou nazpět k zemi. Nezávisí pak na tom, je-li ona tryskající kapalina čistou vodou, vodou obarvenou či nakrásně třeba obohacenou saponátem (mluvím o jiném konkrétním výtvarném konceptu), aby se umělec zviditelnil alespoň prostřednictvím – za tuto metaforu vskutku nemohu – mýdlové bubliny.
A já, jenž toto vše ze své profese sleduji, abych se čas od času k tomu musil i vyjádřit, ocitám se nakonec na straně občana netknutého uměleckou praxí ani teorií, který – právě že v čase krize nejen finanční, ale i jaksi hlubinně společenské – vyjádří svůj internetový názor na projevy takovéhoto umění v bodrém konstatování: „To je zajímavý, že na blbosti se najdou peníze vždycky.“
Jsou zde ovšem dosud i výtvarníci, vytvářející své umění jaksi postaru, prý i passéisticky, tedy soustředěnou, důslednou a tichou prací na díle, po jehož dokončení se ovšem také musejí starat o jeho odbyt. Taková díla bych ve skutečnosti zrovna já sbíral nejraději. Jenže je přece krize a o peníze je nouze…



  O mrtvých jen dobře   
  Jak to slyší Ivan Němec  
 
  Jak se za lůzovlády šustilo...  

  Pořiďte si        
 
  Pozdě, ale přece něco 
  Navštivte