|
Scatující
harmonikář Bora Kříž
Jsou nahrávky, které se zjeví zčistajasna a zazáří jak kometa.
Mezi takové patří snímek zachycující koncert, na němž se
v květnu roku 1982 v pražské Malostranské besedě potkalo
jazzové trio harmonikáře Bory Kříže s Vlastou Průchovou. Tak
uvolněná atmosféra, skvělé instrumentální výkony a mimořádné
zpěvácké mistrovství se často neslyší. Archivní záznam
připravil pro Radioservis k vydání další z protagonistů toho
vzácného večera, kontrabasista Vít Fiala, jenž společně
s bubeníkem Vladimírem Žižkou tehdy Kříže doprovázeli.
Lubor „Bora“ Kříž (1926–1987) byl hodně zajímavou postavou
českého swingu a jazzu. S muzikou začínal za protektorátu,
v průběhu let doprovázel zpěváky hlavního proudu (Arnošt
Kavka, Ljuba Hermanová, Inka Zemánková), ale na zájezdech také
Jana Wericha, byl spolupracovníkem Vlasty Buriana či Ference
Futuristy. Později se živil jako brusič v kladenské Poldovce,
odkud v polovině sedmdesátých let již naplno vkročil do
jazzové komunity. Ve svém triu hrával swingové standardy, ale
také zpíval písničky s texty Josefa Kainara. Jeho zpěvácké
kvality ostatně velmi dobře dokumentuje nahrávka
z Malostranské besedy – scatové improvizace, jež ve Four
Brothers či How High Is The Moon vystřihnul, snesou srovnání
s těmi, které na jiných místech předvádí jeho vzácný vokální
protějšek.
Vlasta Průchová (1926–2006) na záznamu zpívá své erbovní
písně, jako The Man I Love nebo Cry Me A River, a album ji
zachycuje v úžasné formě, už s typicky „nakřáplým“, ale ještě
mladistvým, svěžím hlasem. V písních, jimiž koncert Křížova
tria vyšperkovala, se kapelník přesunul ke klavíru a hraje na
něj stejně mistrovsky, jako na akordeon. Je záhadou české
hudební historie, že po tak všestranném muzikantovi nezůstala
s výjimkou nikdy nereedovaného pantonského vinylu z konce
osmdesátých let žádná profilová nahrávka. Koncertní album
z Malostranské besedy je tedy mimo jiné splátkou na hodně
hořký dluh.
Milan Šefl |