Ve starém eskymáckém táboře Nigliqu na Aljašce zachytil neznámý fotograf Richarda Konkolského ve společnosti fotografa Billa Hesse a neznámé Inuitky (2009)Richard Konkolski, mořeplavec, cestovatel

Vaše nová knížka vychází skoro přesně třicet let poté, co si mohli čtenáři přečíst váš předcházející cestopis Sám cez oceány. Proč ta dlouhá pauza?

Těch třicet let je jen přestávka ve vydávání knih. Já jsem ale psát nepřestával. Publikoval jsem v časopisech a hodně na internetu (mám vlastní webové stránky). Věnoval jsem se filmařské práci a měl řadu vystoupení v rozhlase a televizi. Posledních pět let jsem zpracovával materiály ze svých cest a převáděl je do digitální podoby, což mi dnes velmi usnadňuje další publikační činnost.

Čím si vysvětlujete zájem čtenářů o vaše knížky?

Snad to bude tím, že mé příběhy jsou opravdu ze života. Nikdy jsem si nic nevymýšlel a nic nepřikrášloval. Vždycky jsem se snažil vyjádřit jen to, co jsem opravdu zažil a čeho jsem se dotkl při svých dobrodružstvích. Pokoušel jsem se odhalovat souvislosti dějů na první pohled nepříliš zjevné. To, co jsem přitom poznal, bylo pro mne téměř vždy poučné a rád jsem se o to dělil se svými čtenáři.

Říká se, že klíčem ke každému lidskému osudu jsou impulzy a zážitky z dětství. Měl jste jako kluk představu, že jednou obeplujete zeměkouli?

Jako kluk jsem nikdy nesnil o cestě kolem světa, zato jsem se svými knižními hrdiny prožíval četná dobrodružství. Vzpomínám si třeba na Děti kapitána Granta, na odvážnou dvojici z románu Ztraceni v pustině, na knížku Syn pluku nebo na hrdiny Tajuplného ostrova. Jasnější představu o cestě kolem světa jsem získal až v pětadvaceti letech. To už jsem se na Baltickém moři věnoval námořnímu jachtingu a došel jsem k přesvědčení, že něco podobného je možné. Pak jen zbývalo vydat se nekompromisně za uskutečněním této myšlenky.

O vašich plavbách byly napsány stovky článků a natočeny desítky filmů. Jaké místo v prezentaci vašich sportovních a životních osudů zaujímá rozhlas? Máte trému před mikrofonem?

Mé první veřejné vystoupení se odehrálo v televizi, a nikoli v té době v daleko rozšířenějším rozhlase. Před prvním sólozávodem přes Atlantik v roce 1972 mě pozvali do ostravského rádia. Dnes mám podobných vystoupení za sebou pomalu čtyři stovky po celém světě. Rozhlasu jsem neposkytoval jen krátké zprávy, ale byly to často až hodinové relace se živými vstupy posluchačů. Podle mých nahrávek z jedné plavby byla rovněž napsána rozhlasová hra. Trému před mikrofonem jsem nikdy neměl, i když musím přiznat, že jako kluk jsem se dost červenal, a to ještě i jako voják základní služby. Naštěstí jsem se toho později zbavil, protože jsem se musel častěji setkávat s lidmi.

V kajutě Niké byl při vaší první plavbě kolem světa i bateriový magnetofon. K čemu jste ho používal?

Vezl jsem si hudební nahrávky, ale také zvukové vzkazy mé ženy Mirky, syna Ríši, rodiny, přátel a fandů. Během plavby jsem denně nahrával svůj deník, ale také různé zvuky přírody – hukot moře, hlasy velryb, štěbetání ptáků, šumění ostrovní džungle a podobně. Také jsem nahrával vyprávění pro rozhlas a záznamy posílal domů poštou z nejbližšího přístavu.

Sedmimetrovou Niké, s níž obeplul svět, si Richard Konkolski postavil začátkem sedmdesátých let vlastníma rukama.Na Niké samozřejmě nechyběla ani radiostanice. Můžete se zmínit o tom, co pro jachtaře na širém moři znamená komunikace pomocí rádia?

Organizátoři závodů osamělých mořeplavců obyčejně vyžadují, aby závodníci sdělovali svou polohu alespoň jednou týdně, což kdysi bylo možné jen s pomocí palubní radiostanice. Mnohdy polohu Niké předávala i kolem proplouvající námořní loď, ale i tak jsem musel mít na palubě funkční stanici. Rovněž se požadovalo, aby závodníci měli malou vysílačku, která v případě nouze uváděla v činnost poplachové zařízení letadel přelétávajících Atlantik. Abych směl lodní radiostanici obsluhovat, musel jsem ještě před startem získat kvalifikaci lodního radiooperátora. Dnes to mají osamělí mořeplavci mnohem jednodušší. Stačí jim satelitní telefon a nemusí se starat o žádné náročné zkoušky.

Měl jste na palubě Niké dostatečně kvalitní radiostanici? Můžete její technickou úroveň srovnat s dnešními radiokomunikačními prostředky?

Jako kluk jsem byl štěstím bez sebe, když jsem si v kroužku radioamatérů mohl z brambory vyrobit primitivní krystalku. O šest let později jsem si na průmyslovce postavil z prvních tehdy dostupných tranzistorů kytarový zesilovač. V roce 1972 jsem do kajuty Niké instaloval dánskou radiostanici Sailor, která měla dosah asi sto námořních mil. O čtyři roky později jsem měl na palubě amatérskou vysílačku Somerkamp, která mi už umožňovala komunikaci s českými radioamatéry až z druhé strany Atlantiku. V podpalubí Niké II. jsem k ní přidal i výkonnou vysílačku, s jejíž pomocí jsem byl schopen navázat spojení z jížního Indického oceánu s radiostanicí v Gdyni, odkud mne telefonicky spojili s Mirkou. V roce 1986, v průběhu druhého sólozávodu kolem světa BOC Challenge, jsme s kolegou vyvinuli speciální anténu, kterou autopilot udržoval při plavbě v patřičném směru, aby nepřetržitě mířila na družici. To jsme už komunikovali pomocí počítačů a zprávy jsme předávali na takzvaný Compuserv, což byl předchůdce dnešního internetu. Nebylo to bez problémů. Bylo například nutné znát množství a frekvenci slunečních skvrn, aby bylo možné vypočítat časové okno vhodné pro dálkovou radiokomunikaci. Atmosférické podmínky často umožňovaly spojení jen na několik minut. Něco podobného si dnešní uživatelé satelitních telefonů a internetu vůbec nedovedou představit.

Milan Švihálek

Foto archiv Richarda Konkolského

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 21. 12.



  Vánoce mezi psem a vlkem   
  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Hrabalova Modrá hvězda  

  Nalaďte si        
 
  Wilsonův časostroj 
  Navštivte