Ivan Němec, publicista

Nemilosrdné rozmluvy s mládím

„Co jsi provedla s mou budoucností?“ vyčítá jedna z postav své matce v nové rozhlasové hře Daniely Fischerové. Ve filozoficky závažném dramatu Nevděčné děti (premiéra na stanici Vltava 30. listopadu) se téma viny a nezvratnosti životních rozhodnutí neozývá v její tvorbě poprvé. Tentokrát je však zkušená dramatička, která má za sebou více než desítku rozhlasových her a řadu dramat divadelních, zpracovala v podobě vskutku neobvyklé a kompozičně náročné.

Do domova důchodců, v němž dožívají svůj zašmodrchaný život manželé  Eduard a Edita Helebrantovi a osamělá paní Šárka, přicházejí v návštěvní den neobvyklí hosté. Nejsou to jejich děti, jak bychom očekávali, ale jsou to oni sami ve své mladé, přibližně dvacetileté podobě. V pozoruhodně absurdní situaci se začnou odvíjet kruté dialogy, v nichž si obě strany – mladé postavy svým starým protějškům a naopak staří vlastnímu mládí – začnou vyčítat, jak naložili se svými životy. Výtky, jimiž obvykle rodiče kárají své děti, dostávají opačný směr, protože mladí se nechápavě a těžce smiřují s tím, jakými cestami se ubíral jejich vlastní život a k čemu dospěli. Kde se poztrácely ideály, kam se rozplynuly naděje, proč jsem si zvolila za manžela toho nedovzdělaného muže, jak to, že po nepovedené sebevraždě z nešťastné lásky jsem se stala známou spisovatelkou? Čí je to vina a kdo může za to, že můj život dospěl do podoby, s níž se teď rozčarovaně střetávám? Spoustu podobných otázek – včetně těch nevyřčených a nezodpovězených – nabízí hra, v níž postavy na prahu smrti rekapitulují svůj život očima mládí.

Zpočátku není pro posluchače lehké, aby se ve hře zorientoval, a ani ve chvíli, kdy pochopí, v čem spočívá výjimečnost její dramatické stavby, nemůže v pozornosti polevit. Ve struktuře dramatu má své místo i postava Vypravěče, která pomáhá v orientaci, neboť vlastně supluje řeč autorskou a dotváří situace tím, že součástí jeho „průvodcovského textu“ jsou i scénické poznámky. Na straně druhé Vypravěčův rozsáhlý part vzbuzuje otázku, zda by drama bez jeho zásahů nebylo „čistší“ a zda míra jeho vysvětlujících vstupů do děje není leckdy překročena.

Zásadní podíl na srozumitelnosti fabule i na jejím plném myšlenkovém vyznění má však režijní pojetí Hany Kofránkové.  Je to především její promyšlené nastudování, zvláště pak práce s přesným vytvarováním jednotlivých postav, které přivede posluchače postupně k tomu, aby pochopil základní vztahy  mezi „dvojjediností“  figur a mohl se ponořit do textu, jenž v sobě ukrývá i mnohé úvahy metaforické.

Drama Nevděčné děti Daniely Fischerové upoutalo nejen svou myšlenkovou mnohovrstevnatostí i originálností vtipného nápadu, jehož neobvyklý úhel zobrazení nabízí pohled na hranici, na níž člověk sám se sebou vyúčtovává svůj život.



  Vánoce mezi psem a vlkem   
  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Hrabalova Modrá hvězda  

  Nalaďte si        
 
  Wilsonův časostroj 
  Navštivte