Číslo 4 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou a kytaristkou.
Lenkou Filipovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Roli mučedníka Petr Kotík vždy odmítal

Petr KotíkV týdnu, kdy bude stanice Vltava vysílat pětidílné Osudy s Petrem Kotíkem (od pondělí 24. ledna, vždy v 11.30), oslaví tento skladatel, flétnista, dirigent a svobodomyslný člověk devětašedesáté narozeniny (narozen 27. ledna 1942). Vzpomínat bude na rodnou Prahu čtyřicátých až šedesátých let minulého století, na studia na Pražské konzervatoři i na HAMU u profesora Františka Čecha, na Vídeň a studijní zkušenosti na tamní akademii. Vyprávění se pak stočí do sedmdesátých let, kdy už působil v americkém Bufallu. Od osmdesátých let Petr Kotík žije a pracuje v New Yorku, ovšem v posledních letech pobývá často také v Ostravě a v Praze.

Petr Kotík byl od malička obklopen hudbou (otec z matčiny strany byl dirigent a skladatel Hanuš Epstein) a výtvarným uměním (dědeček byl malíř Pravoslav Kotík, otec malíř Jan Kotík). Významnými rodinnými přáteli byli například Jiří Kolář, Josef Istler nebo Vladimír Boudník. Kotíkovou dlouholetou životní partnerkou byla kurátorka a teoretička umění Charlotta Kotíková, pravnučka T. G. Masaryka. Jeho bratr je známý pražský architekt Martin Kotík.

Petr Kotík je znám jako neúnavný propagátor evropské a americké avantgardy. Na začátku šedesátých let založil v Praze soubor nové hudby Musica Viva Pragensis. Po skandálním uvedení své skladby na festivalu Varšavský podzim v roce 1964 ho ale opustil. Během studií ve Vídni (jeho profesory byli například Hans Jelinek nebo Karl Schiske) se stýkal s významnými osobnostmi vídeňského prostředí. Patřil mezi ně legendární ředitel Universal Edition Alfred Schlee, skladatelé Kurt Schwertsik, Friedrich Cerha nebo Michael von Biel. V roce 1966 založil v Praze QUaX Ensemble. Úzce spolupracoval s Vladimírem Šrámkem, Janem Rychlíkem, Milanem Kostohryzem nebo Rudolfem Komorousem. Osobně poznal Luigiho Nona, Pierra Bouleze, Louise Andriessena nebo Frederica Rzewského. Mimořádný a zásadní vliv pak na Petra Kotíka měly hudba a myšlenky Johna Cage.

Mezi přátele Petra Kotíka patří i prezident Václav HavelPo příjezdu do Spojených států úzce spolupracoval se skladateli Mortonem Feldmanem, La Monte Youngem nebo Christianem Wolffem. Už v roce 1970, v době stipendijního pobytu v Bufallu, založil Petr Kotík S.E.M. Ensemble, který byl pro účely legendárního koncertu v Carnegie Hall (Pocta Johnu Cageovi k jeho nedožitým osmdesátým narozeninám) rozšířen na The Orchestra of the S.E.M. Ensemble. Velmi podnětné pro Kotíkovu tvorbu bylo setkání s dílem Gertrudy Steinové či Buckminstera Fullera. V sedmdesátých a osmdesátých letech byl navíc stále ve styku s evropskou scénou nové hudby, zajížděl do Prahy, kde aktivně podporoval osobnosti undergroundu.

V roce 2001 stál Petr Kotík u zrodu bienále Institut a Festivalu Ostravské dny, který umělecky vede a pravidelně tak spolupracuje s Janáčkovou filharmonií Ostrava. V roce 2005 pro potřeby Ostravských dnů založil na české poměry jedinečný mezinárodní orchestr pro soudobou hudbu Ostravská banda. V New Yorku stále vede S.E.M. Ensemble a je ve středu pozornosti americké hudební veřejnosti.

Nejcharakterističtějším prvkem tvorby Petra Kotíka je autenticita uměleckého díla. Je znám svým nekompromisním a kritickým pohledem na českou hudební scénu, přesto – nebo právě proto – se pro ni stále naplno angažuje. Na rozdíl od většiny svých vrstevníků si Petr Kotík na problémy a zklamání, kterými je jeho život naplněn, nestěžuje.

Renáta Spisarová, redaktorka ČRo Ostrava



  Zpráva z nemocnice       
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Osudy Petra Kotíka

  Nalaďte si  
 
  Jak se žongluje se socialismem      
  Navštivte