Číslo 5 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Janem Pokorným.




 

 

 

 

 


 


V zajetí samoty a lhostejnosti

Již jsme si zvykli, že filmaři rádi rozvíjejí několik souběžných dějových linií, které se posléze zpravidla protnou a dospějí k jakémusi společnému rozuzlení. V dramatu Babel (4. 2., 23.55, Nova) však Alejandro Gonzáles Iňárritu směřuje ještě dál – hrdinové jednotlivých příběhů (celkem čtyř) se sice nesetkají, ale dopad jedné události počíná stejně jako v dominu ovlivňovat události další, i kdyby spolu nijak nesouvisely. Režisér své vyprávění rozprostřel doslova nad celým světem: z americko-mexického pohraničí se přenáší do Maroka a odtud až do Japonska, aby poukázal na to, jak obrazně řečeno mávnutí motýlích křídel na jednom konci světa může rozpoutat cosi nepředvídatelného na jeho druhém konci. Film se navíc vyznačuje i rozpojením časových rovin, které sice krouží kolem téhož středobodu, avšak nikoli v chronologické souslednosti.

Brad Pitt ve filmu BabelNázev neodkazuje jen za zmatení jazyků při stavbě legendární bábelské (babylonské) věže, protože více než verbální nedorozumění vystupují do popředí civilizační rozdíly i neodvolatelnost skutků se vším jejich pozdějším dopadem. Stačí, aby si malí pasáčci koz v marockých pustinách zkoušeli, jak daleko čerstvě nabytá zbraň střílí – a bez rozmyslu zamířili na autobus jako na ideální cíl. Těžké zranění americké turistky, jejíž děti ve vlasti zůstaly odkázané na obětavou mexickou chůvu, pak vede k přílivu dalších pohrom, vyšetřování dokonce zamíří do Japonska, odkud osudná zbraň pochází.

Výrazně privátní zakotvení vyprávění průběžně narušují společenské přesahy, většinou v podobě státních zásahů, ale také manipulativních, senzacechtivých médií. Americké stanovisko k politováníhodnému marockému incidentu okamžitě operuje s terorismem. Ale režisér znázorňuje i sobecké spolucestující z autobusu, jimž tragická událost narušuje program zájezdu, a tak se zraněná žena i její bezmocný manžel (vynikající Cate Blanchettová a Brad Pitt) ocitnou v bezútěšných podmínkách marockého venkova.

Ocenění si zaslouží i práce kameramana Rodriga Prieta, jenž se bez zbytečného estetizování snaží vystihnout vzhled i mentalitu jednotlivých prostředí. Spatříme zdrsnělý život v Maroku, kde vážnějším prohřeškem může být více pokoutný pohled na obnažené dívčí tělo nežli samotná střelba, uvidíme povýšeneckou blahovůli americké střední třídy, bujarou mexickou svatbu pod širým nebem i přetechnizované japonské velkoměsto. A všude nalezneme lidi nespokojené se svým osudem a neschopné na něm cokoli změnit.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Boj s mnohohlavou saní 
  Jak to vidí Pavel Kohout  
 
  Oněgin z Vídně    

  Nalaďte si  
 
  Poklady rozhlasového archivu      
  Téma