|
Evžen
Oněgin z Vídně
Záznam Čajkovského lyrické opery Evžen Oněgin s Dmitrijem
Hvorostovským v titulní roli a Kirilem Petrenkem za
dirigentským pultem Vídeňských filharmoniků zařadil na první
únorovou sobotu do svého večerního programu Český rozhlas 3 –
Vltava. V představení z Vídeňské státní opery dále vystupuje
ruská sopranistka Olga Gurjakovová jako Taťána, ruská altistka
Nadia Krasteva jako její sestra Olga a dvaatřicetiletý
slovenský tenorista Pavol Breslik, který ztvárnil roli
Lenského.
Obsazení je hvězdné a dokládá pouze světovost tohoto díla,
které od svého vzniku v sedmdesátých letech 19. století
neztratilo nic na své jímavé kráse. Přesto si neodpustíme
cynickou poznámku, kterou jsme si na konzervatoři vykládali
jako poněkud otřepaný vtip. Když se vás někdo zeptal, o čem že
je vlastně děj Evžena Oněgina, bez delšího zaváhání jsme
odpověděli: napřed dal košem on jí, potom ona jemu a mezitím
byl souboj a dva plesy. Samozřejmě toto lakonické shrnutí
nemění nic na hudebním půvabu a citové hloubce díla, které si
vždy rádi s dojetím připomeneme.
Libreto Evžena Oněgina si za přispění Konstantina Stěpanoviče
Šilovského napsal podle Puškinova veršovaného románu skladatel
sám. Výsledný tvar pak nazval lyrické scény o třech dějstvích.
Na myšlenku převést oblíbené dílo ruské literatury do hudby
přivedla Čajkovského altistka Jelizaveta Lavrovskaja. Premiéra
v provedení studentů konzervatoře se konala 29. března 1879
v moskevském Malém divadle, profesionální uvedení ve Velkém
divadle přišlo až za dva roky – 23. ledna 1881. V této době
začala také výměna dopisů Čajkovského s bohatou přítelkyní
Naděždou von Meck, která mu věnovala roční rentu šest tisíc
rublů a poskytla mu tak finanční nezávislost. Skutečného
úspěchu se dočkal s Evženem Oněginem až v Praze, kdy ho
zaujala především představitelka Taťány. Tuto krásnou a
výrazově náročnou roli zpívala Berta Foestrová-Lautererová,
manželka českého skladatele Josefa Bohuslava Foerstra.
Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava
|