|
Poklady rozhlasového archivu
Ptal se mě kdosi nedávno na pojem, který se občas objeví v
éteru v souvislosti se záměrem takříkajíc prodat nějaký letitý
skvost ze zvukového archivu našeho rozhlasu. Hlasatel obvykle
hrdě uvede, že jde o nahrávku ze „zlatého fondu“. Právě takové
nahrávky bude od února uvádět každou sobotu večer v 19 hodin a
10 minut Český rozhlas 2 – Praha v pořadu RozHraní.
Onen
tazatel se ptal (podezírám ho, že jen napůl v žertu), zdali
skutečně máme v rádiu nějakou komnatu, či snad truhlu, do
které ukládáme se zvláštní péčí, v bílých rukavicích a na
karmínové podušky magnetofonové pásy. A zda potom sedmero
rozhlasových činovníků uzamyká tento depozitář klíčem, který
patří mezi insignie jednotlivých funkcí. Nuže je to jinak:
Poklad rozhlasového archivu na první pohled nepoznáte od
obyčejného pásku. Však také kartonové krabice s
magnetofonovými záznamy nedostávaly u výrobce se slavnou
značkou BASF rovnou do vínku jistotu, že na pásku bude někdy
cennost. A tak je to armáda krabic ponejvíce v červenobílých
uniformách, jejichž odlišnost je zajištěna jen viditelným
číselným označením. A přece to neznamená konec mystéria, že by
zlatý fond a v něm poklady rozhlasového archivu neexistovaly.
Nepochybně tu jsou, a vyznačují se dokonce typicky rozhlasovou
vlastností. Tak jako si při poslechu rozhlasové hry vytváří
každý svou vlastní jedinečnou scénografii, své aranžmá, svou
filmovou vizi, vytváří si každý rozhlasový tvůrce svůj vlastní
osobitý poměr k nahrávkám a sám si je pak klade mezi své
poklady archivu. Přičemž zlatý fond kolegy z vedlejší
kanceláře obsahuje (až na jistý přirozený průnik množin)
dozajista zcela jiné položky. V pomyslném katalogu nahrávek
někdo klade na první místo snímky slovesného umění, jiný
hudbu, jiný reportáže a dokumenty doby.
Kdybychom
se měli shodnout a vyslovit nějakou pevnou definici, pak
bychom na to museli zcela jinak, museli bychom zobecňovat.
Zkusím to: Poklad rozhlasového archivu je když... nahrávka
obstojí ve zkoušce z nejnesmlouvavějších – totiž ve zkoušce
časem. Nezáleží na skutečném věku snímku. Záleží jen na tom,
jestli při jeho poslechu osobnosti ožívají, nebo ne. Jestli
stále mají co říci nám, kteří posloucháme a žijeme o desítky
let později. Někdy po prvních slovech a pak minutách zjistíte,
že je to prostě fousaté. Jindy se zdá, že ten letopočet je
omyl, že to bylo natočeno před týdnem. K tomu se navíc přidává
další z vynikajících vlastností rozhlasu a jeho nahrávek – na
rozdíl od filmu či televizního obrazu zvuk nestárne tak rychle
a hlavně tak očividně. Obraz není černobílý, protože naše
fantazie umí pracovat s barvami. Nikoho neruší nemoderní
účesy, nevšímáme si zastaralého vozového parku v ulicích, kde
se odehrává děj nebo reportáž. Zkrátka čas tu nehraje žádnou
roli. Jakmile je tahle podmínka splněna, snímek má otevřené
dveře do zlatého fondu s poklady rozhlasového archivu.
Co teď a co příště
Z výše uvedeného plyne zároveň jisté čertovo kopýtko výběru
pořadů, kterým náleží označení „poklad“ rozhlasového archivu.
Od Nového roku, kdy jsme posluchače vyzvali, aby nám psali či
telefonovali, po čem se jim v archivu máme podívat, jsme
dostali desítky námětů. Od prostých vzpomínek na dávný pořad
či osobnost s ním spojenou až po dokonale vypracované seznamy
her a relací, které by posluchače potěšily v sobotním večeru i
po letech. S rokem 2011 začalo tak v redakci magazínu RozHraní
velké dilema, čím začít, čím pokračovat, na co nalákat a jak
sobotní večery vlastně koncipovat. Východisko jsme našli v
čárkách, jaké obyčejně dělají hospodští při bilanci vypitých
„kousků“. Vyslovil se název pořadu a počítalo se, kolikrát ten
pojem zazněl. Jednoznačně vyhrála Vinárna U Pavouka, v těsném
závěsu za ní pak Sedmilháři, Piš a slyš a také 3 x 60, a to
stereo. A bylo rozhodnuto.
Vinárna
U Pavouka bude tedy jako první vysílána mezi poklady
rozhlasového archivu. Nejen proto, že ji posluchači nejčastěji
uváděli ve svých dotazech, ale koneckonců také proto, že
jestli někdy v historii rozhlasu někdo provozoval dokonalé a
úspěšné „rozhlasové hraní“, tak to byli právě pánové Svěrák a
Šebánek ve Vinárně U Pavouka. A tak si 5. února v 19.10 tuto
legendu připomeneme.
Nejprve nabídne magazín RozHraní reportážní procházku místy,
kde kdysi Vinárny U Pavouka vznikaly. To bude mezi 19. a 20.
hodinou. V doprovodu zvukaře Miloše Kota navštívíme
rozhlasovou budovu v Dykově ulici, kde dnes sídlí Český
rozhlas 6, a zazní také vzpomínka Zdeňka Svěráka. Od 20 hodin
pak uvedeme kompletní, skoro devadesátiminutový „přenos“
z Vinárny U Pavouka ze 7. února roku 1966. A ve zbylé
půlhodině Pokladů rozhlasového archivu, kolem půl desáté
večer, se s Jiřím Hubičkou v několika ukázkách z dalších
vydání přesvědčíme o tom, že se Jára Cimrman skutečně zrodil
v této imaginární nealkoholické instituci. První únorový večer
v Českém rozhlase 2 – Praha bude zkrátka ve znamení vzpomínek
a noblesní zábavy.
Tomáš Černý, redaktor ČRo 2 – Praha |