Číslo 5 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Janem Pokorným.



 


 

 


Chvála zralého herectví

Dramaturgicky pestrá nabídka Městského divadla Brno dbá na obou scénách, hudební i činoherní, na repertoárovou vyváženost umělecky náročných i kvalitních oddechových titulů. K těm druhým se nyní přiřadila prvotina Dobře rozehraná partie (2002) rakouského, v Lichtenštejnsku žijícího kabaretiéra, divadelního podnikatele a autora necelé desítky her Stefana Vögela – dramatika střední generace populárního v německojazyčné oblasti, u nás však zatím méně známého.

Ladislav Lakomý v brněnském nastudování prvotiny Stefana VögelaVe volné návaznosti na linii angloamerických bulvárních předloh (Simonovy tematicky příbuzné Zlaté chlapce úspěšně reprízuje brněnské ND) vznikl poměrně jednoduchý, na vtipných dialozích založený příběh povahově kontrastních seniorů, válečných veteránů, kteří se v neútulném londýnském činžovním bytě pod Churchillovým portrétem léta scházejí na vleklé šachové sedánky. Pro nastudování konverzační komedie v mírně upraveném překladu Magdaleny Štulcové získal šikovný mladý režisér Stanislav Slovák hvězdné trio vyzrálých herců, kteří svou cenami ověnčenou tvůrčí dráhu trvale spojili s dvěma předními divadly Brna. Robustní domácí pán, Brit Fred Kowinski Jaroslava Dufka, je zprvu nerudný zatrpklý vdovec, ponižující svého syna Leonarda (Viktor Skála) a dlouhodobě porušující přátelskou dohodu se subtilnějším, submisivním, ale neméně hrdým Skotem Waltem Ladislava Lakomého. Do každodenního stereotypu vnese obrodný vzruch energická i empatická hospodyně Rosalinda Hundsheimerová (Zdena Herfortová), Němka s italskými kořeny. Nepříliš dějovou předlohu s nadhozeným motivem národnostních předsudků a kapricióznosti stáří režisér osvěžil mnoha nenápadnými, ale významonosnými scénickými detaily. Je skutečným diváckým požitkem sledovat plastické vykreslení proměny zdánlivě všedních charakterů, jemné pulzování jednotlivých situací: zaběhnuté rituály, banální konflikty a malicherné hádky, trucování a usmiřování. Jevištní srozumění zkušených protagonistů vytváří neběžný večer, kde označení „herecký koncert“ není bezobsažným klišé, nýbrž zaslouženou visačkou vysoké kvality.

Vít Závodský, teatrolog



  Boj s mnohohlavou saní 
  Jak to vidí Pavel Kohout  
 
  Oněgin z Vídně    

  Nalaďte si  
 
  Poklady rozhlasového archivu      
  Téma