Číslo 5 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Janem Pokorným.



 



Dámský gambit po osmatřiceti letech

Jeden přemýšlí, co mu chybí na současné české próze – a pak otevře osmatřicet let starý Dámský gambit Jiřího Gruši, právě vydaný Druhým městem. Odpověď tu má jako na talíři: výjimečnou řečí zpracovaný obyčejný námět. Všednodenní skutečnost propasírovanou sítem básně. Příběh z nutnosti, která si poručila vlastní výraz, co se nesnadno převádí na vzory, inspirace, vlivy.

V doslovu si přečteme, že Dámský gambit je „milostným lamentem“, že jde o „erotický text“, kde „touha ukazuje trosky smyslu“. Příběh jednoho vztahového rozvratu, vsazeného do kulis loučení s mrtvým přítelem (zřejmě básníkem Jiřím Pištorou, který v roce 1970 spáchal sebevraždu), svazuje erotismus se smrtí – a je to pouto dvojí povahy. Jiří Gruša dává svému, podle všeho trochu autobiografickému hrdinovi šanci pobývat uvnitř i vně: prožívat odcházející lásku na vlastní kůži, s veškerou bolestí a smutkem, a zároveň být jejím neslitovným, jízlivým komentátorem. Útržkovitý, přerývaný proud řeči tak víc naznačuje, než dopovídá, spíš zahaluje, znejednoznačňuje, než lacině obnažuje.

Ženské tělo, které proplouvá textem jako vlajková loď, je vystaveno atakům z pozic příznačných pro českou kulturu přelomu šedesátých a sedmdesátých let, kdy Dámský gambit vznikal: experiment si tu podává ruku s absurdně vyhroceným existencialismem. Krajinu, nad kterou přelétla smrt a z níž odešla láska, zaplňuje řeč: neodbytná, lačně osahávající nové břehy, ale také komplikovaná, nejistá sama sebou. Podobně objevným „erotizovaným“ rukopisem napsal Gruša své další prózy z té doby, Mimnera nebo Dotazník.

Jestliže se Grušův hrdina v jedné chvíli strachuje, jak se lidi „fatálně odbejvaj“, pro Dámský gambit to neplatí ani chvíli: ten text je živý jako málokterý druhý ze současné české prózy.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Boj s mnohohlavou saní 
  Jak to vidí Pavel Kohout  
 
  Oněgin z Vídně    

  Nalaďte si  
 
  Poklady rozhlasového archivu      
  Téma