Číslo 5 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Janem Pokorným.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 


Petr Koudelka, spisovatel a publicista

Babylonská věž a Facebook

Pořád mi vrtalo hlavou, proč takové trapné tržiště drbů a tlachů, jako je Facebook, vytvořený několika zmatenými studenty, má tak úžasný úspěch a miliony účastníků. Je to proto, že lidé zoufale touží po komunikaci, po tom, aby se domluvili, aby si rozuměli, a celá staletí lidských dějin jsou nepřetržitým důkazem toho, že to nejde. Proto vznikl Facebook a všichni se na tuto, jak se říká, sociální síť jen hrnou. Nerozumí si a nedomluví se stejně a jediný rozdíl proti dřívějšku je v tom, že jim to nevadí. Facebook je jako ten lék, který dával lékař v jedné anekdotě pacientovi, trpícímu nočním pomočováním. Když selhaly všechny prostředky proti pomočování, předepsal mu silnou drogu. Druhý den se ho ptá: „Tak co, ještě se pomočujete?“ A pacient odpověděl: „Ano, ale je mi to jedno.“
Facebook je droga, která lidi utvrzuje v přesvědčení, že si rozumějí. Někteří si dokonce myslí, že jsou přátelé. Je to klam, bez kterého už hodně lidí nedokáže žít. Všechny ostatní chaty, blogy, diskuse na internetu ukazují naopak krutou pravdu: každý je sám sebou a jako osamělý pes štěká sám za sebe.
Je zvláštní, že člověk nedokáže přijmout základní skutečnosti, jako je smrt nebo omezená možnost poznání. A také neschopnost a nemožnost komunikace. Žilo by se mu mnohem lépe, kdyby pochopil, že všechny trable a problémy vyplývají jen z prostého faktu: jeden člověk nerozumí druhému. Ne, že by nechtěl, ale prostě nemůže.
Nedávno zkoumali naše školáky. A zjistili, že překoktají sice jakž takž nějaký text, ale vůbec nevědí, co četli. Nedokážou o tom říci ani slovo. Nemyslím si, že lidstvo degeneruje kvůli počítačům a mobilům. Bylo to tak prostě vždycky. Jen civilizace to zakryla milosrdným pláštěm, který dostal v moderní době trhliny. A těmi trhlinami teď prosvítá krutá pravda: já vůbec nevím, co mi to ten druhý říká!
Měli bychom si přiznat, jak to je. Obviňujeme politiky, že neberou ohled na sociálně slabé, že poslanci mají vysoké platy a schvalují škrty v rozpočtech, které postihnou chudé, nemocné, rodiny s dětmi. Myslíme si, že je to výraz nějaké ideologie, pravičáctví, levičáctví. Omyl. Oni jenom nerozumějí, co jim chudí, nemocní a slabí říkají. Nevědí o tom nic. Prezident nechápe, co to říkají lékaři – vyděrači a vyhrožuje jim. A lékaři nerozumějí prezidentovi, nevědí, o čem to mluví, když říká „opustíš-li mě, zahyneš“. A chudí nechápou, co to říká miliardář Bakala nebo Sekyra či Kellner, když má starost o své golfové hřiště, zda mu na něm letos dobře vyrašila tráva. Invalidé a opuštěné matky se třemi dětmi nevědí, jaká je to štrapáce sehnat obraz od Štyrského do sbírky, aby byla kompletní. Jejich trápení je ve své intenzitě stejné, jen jeden o druhém nic nevědí.
Sytý hladovému nevěří, ano. Ale proč? Protože mu nerozumí. Každý mluví jinou řečí. Řeč prý přinesla člověku revoluci v chápání a urychlila jeho vývoj. Právě naopak! Řeč nás zavede, kam chceme. Řeč to je, která nám zabraňuje chápat a umožňuje nechápat toho druhého. Řečí si vysvětlíme, co potřebujeme.
Každý máme svou řeč, svůj jazyk, své myšlení, dokonce i svůj filozofický systém, někdo dokonalejší, někdo primitivnější. Jsme jedinci. Blížíme se jednou největším géniům, jindy zvířatům. Ale rozumíme si s nimi?
Nedokážeme se domluvit ani s kormorány. Zrovna teď říkají reportéři v televizi, že kormoráni každé ráno létají na řeku uprostřed Plzně a loví tam ryby. Škoda už prý přesahuje milion korun. Ale jaká škoda? Čí škoda? Řeka asi patří rybářům, ale kormoráni to nevědí. Přiletěli se nasnídat. Ryby v řece si plavou a je jim jedno, jestli je uloví kormorán nebo člověk.
Jedním ze základních pravidel pro člověka, zakotvených v jeho posvátných knihách, bylo, že bude pracovat v potu tváře a hned potom: že jeden druhému nebude rozumět. Tak aspoň končí kapitola o babylonské věži a městě Bábel. Hospodin rozehnal lidi na všechny strany, když předtím zmátl jejich řeč tak, aby si nerozuměli. Tečka. Marně jsem hledal v bibli další optimistickou kapitolu, která by ten zmatek vyřešila. Nic. Trvalo tisíciletí a byla to pěkná fuška, než civilizace zakryla, jak říkám, milosrdným pláštěm tento nedostatek. Neptejme se: Proč si lidé nerozumějí? Ptejme se: Kam se poděla civilizace?
Civilizaci do jisté míry nahradila globalizace. Vypadalo to úžasně. Jenže: Čím je globalizace úspěšnější, tím je svět roztříštěnější. Nezakrývá dost dobře naši neschopnost rozumět jeden druhému. Naopak. Dává většině lidí prostor pro činnost, která byla dříve vyhrazena psům: štěkat sám za sebe.
Vypadá to fatálně. Globalizace jenom odkryla úděl, který byl člověku dán. Nerozumět jeden druhému. A překonávat tento handicap velkou duchovní, uměleckou, civilizační a jinou silou. Někdy se to v dějinách dařilo víc, někdy míň. Síly však ubývá. Čím je nás víc, už skoro sedm miliard, tím méně máme síly.
Jak je to možné? Nějak jsme s tím nepočítali. Nejsme na to připraveni. Nemáme plán B. Celá staletí nás mudrci a umělci přesvědčovali o pokroku, o tom, že to tak půjde dál, do nekonečna, naposled to byla kapitola o růstu růstu. Na konci každého uměleckého díla, i kdyby bylo sebebezvýchodnější, je naděje. I v tom McCarthyho hrůzyplném příběhu Cesta o konci lidstva nějaký recenzent našel na konci naději: vyrostla mu tam tráva.
Nevím, jestli si dál vystačíme s těmito berličkami. V novinách se píše, že se nám průmysl rozjíždí a v letošním roce že žádná finanční krize nehrozí. Myslím, že se jim nedá věřit.
Já mám vyzkoušenou lepší metodu. Je třeba hledat porozumění v mikrosvětě, v rodině, u blízkého člověka. Tam si ověřit, zda jeden druhému rozumí. Přijdu domů z restaurace, kde jsme do noci probírali konec civilizace, a zeptám se hned ve dveřích:
„Má lidstvo šanci?“ Čekám napjatě odpověď. Závisí na ní osud lidstva.
„Podle toho, jak jsi zřízený, myslím, že ne.“
To je zlé. Pak už zbývá, jen kdybyste si mě, prosím, připsali mezi své přátele na Facebook.



  Boj s mnohohlavou saní 
  Jak to vidí Pavel Kohout  
 
  Oněgin z Vídně    

  Nalaďte si  
 
  Poklady rozhlasového archivu      
  Téma